Terug naar de Motorpagina


Montage van een Polaris

Deel 1
De zon schijnt prachtig op deze mooie zondagmorgen, de eerste April. Tijd voor een ritje, en zo rij ik naar de Posbank, vlak boven Arnhem. Eerst even tanken, dan over de A12 naar Arnhem noord, en dan Rozendaal. Daar omhoog naar de Posbank. Een goede oefening in voertuigbeheersing, want als je niet uitkijkt lig je zo een paar meter lager tussen de bomen. Haarspeldbochten in Nederland....

In de middag, als de vooruitzichten zonnig en droog blijven, pak ik eindelijk maar eens de Rickman Polaris uit de schuur. Eerst een controle of ik alles wel heb wat ik nodig heb.
De dradenmassa in de koplamp heb ik al eerder bekeken. Ook weet ik al dat de lamp van de koplamp overgezet kan worden van de oude reflector naar de nieuwe reflector in de kuip. Dat klopt alvast.


... draden massa in de koplamp ...

Het volgende punt is de knipperlichten. En daar snap ik binnen de kortste keren helemaal niets van. Mis ik een onderdeel ? Is er wat stuk ? Ik weet het niet, en vraag het na bij het forum van de Dutch Honda CX-500 club Ik kijk naar de buitenkant van het knipperlicht, en naar de binnenkant van het knipperlicht, en snap niet hoe dat lampje daar nu in moet, van achteruit de kuip naar voren.....


... buitenkant knipperlicht ...


... binnenkant knipperlicht ...

Snel komt er een berichtje terug, voorzien van een foto. Het moet toch echt passen, volgens Joost van R. Ik krab nog eens op mijn hoofd en besluit om dan de boel dan maar eens uit elkaar te halen. Als eerste het oranje plastic eraf, en dan drie boutjes losmaken. Even wat prutsen en daar ligt het knipperlichthuis in mijn hand. Joost had het over "verkeerd om" gemonteerd, maar daar zie ik niets van. Maar wacht eens.....
Nu ik het knipperlichthuis los heb, zie ik wat ik eerst niet zag. Het is zo duidelijk dat ik achteraf niet snap dat ik het niet gezien heb.
Het lampje op de CX is een bajonet fitting, vastgehouden door een drukveertje. En ik moet bij de nieuwe montage het drukveertje en contactvlak ook omzetten. Drukveertje in de fitting, draadje met contactvlak door het gat, lampje erop en een klein beetje draaien. Zo moet het !
Het was inderdaad verkeerd om, in mijn hoofd. Niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen monteren.


... zo moet het ...
foto : Joost van R.

Nu het probleem omtrent het knipperlicht is opgelost heb ik voldoende moed om verder te gaan. Dus wordt de CX aangevallen en gaat er van alles af. Ik begin met het zadel, daarna gevolgd door de radiatorkap. Dan het zadel, dat gaat er vlot af en dan de radiator kap .... niet.
De twee bovenste schroeven waarmee de plastic kap aan de radiator vastzit gaan er makkelijk uit. Maar de twee onderste, daar zitten net de fraaie uitlaatbochten van de CX voor. Het kost wat moeite om die boutjes los te krijgen, maar het lukt. Nu kan de kap eraf.


... gaat er van alles af ...

Nu kan de kap eraf, zei ik. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het hele ding zit nu wel los, maar als ik het naar voren trek komt de kap tegen de remslangen van het voorwiel aan. Door veel proberen, en de kap uit elkaar te trekken, lukt het toch om de kap naar beneden te schuiven, en onder de motor vandaan te halen.
Nu de kap eraf is, is het duidelijk waar de ophangpunten voor de kuipbeugels zitten. Maar ik mis een ander, een derde ophangpunt. De beugels die ik heb zijn namelijk geen standaard beugels. Het derde punt moet ergens bovenaan zitten, ongeveer onder de tank.


... de ophangpunten ...

Nu is het alleen vervelend dat ik net deze ochtend, voordat ik een ritje ging maken, getankt heb. Dat maakt de benzine tank wel weer ettelijke kilo'tjes zwaarder. Maar goed, ook de tank gaat eraf. Het ziet er wel erg 'naakt' uit, zo helemaal kaal.
Nu is de volgende stap : het losmaken van de ophangbouten. En dat gaat niet. Die dingen zitten gigantisch vast, Natuurlijk wel goed, want anders ligt je motorblok zo op straat. Maar nu is dat toch even een tegenvaller. Een tweede tegenvaller kom ik tegen als ik de beugels voor de maat even op de bouten plaats. Rechts valt mee, al zie ik niet waar de bovenste bevestiging aan vast moet komen. Links is een heel ander verhaal. Het derde bevestigingspunt komt op de radiator slang uit. En dat is helemaal niet goed.


... op de radiatorslang ...

Een kleine tegenslag. Hoop ik. Maar hoe langer ik kijk, hoe meer ik tot de overtuiging kom dat het niet gaat lukken. Niet vandaag, niet morgen, en met deze beugels waarschijnlijk nooit. Dus wordt de radiatorkap, met moeite, weer op z'n plaats gezet, wordt de tank weer in de (erg versleten) rubbers gehangen, en wordt het zadel weer geplaatst. De kuip verdwijnt weer in de schuur, en ik moet er eens ernstig over na gaan denken hoe dit verder moet...........



Terug naar de Motorpagina