Terug naar de Motorpagina


Een weigerachtige CX


Een paar dagen na het feest van Coen en Lieke vond ik dat het weer eens tijd was om, in plaats van de auto, de motor te nemen naar het werk. Maar hij wilde niet. Alle truukjes die ik losliet hielpen niet, zelfs het inspuiten met een beetje remmen-reiniger (bij gebrek aan start-pilot) gaven geen resultaat. Dus toch maar de auto gepakt....

Die middag ga ik maar eens op zoek naar de checklist voor de stator. En vervolgens, met de gegevens van Rob Davis erbij ging ik aan het meten. Bougies werden verwijderd, de meter werd aangesloten, met de massa aan cilinder, en de pool aan platte steker, die de (ooit) witte draad voert. Daarna met de startmotor de boel laten ronddraaien. En de resultaten opschrijven.


... meter aansluiten ...

Wit is 30,2 Volt, en op Blauw meet ik 51.3 Volt.

Dat is schrikken !!! Want de juiste waarden moeten meer dan 90 volt en meer dan 100 volt zijn.
Nu eerst de weerstandsmeting over het grote stekkerblok, hier met de nummers 1 t/m 7 aangeduid, en dan de meting over de ontstekingsspoelen, de nummers 8 (witte draad) en 9 (blauwe draad)


+----=----+ +-=-+
| 1 - 2 3 | | 8 |
| 4 5 6 7 | | 9 |
+---------+ +---+

Kleurpin1pin2weerstandmax.waarden
Lichtblauw
1
5
116
95-116
Lichtblauw/rood
2
5
96
81-99
Lichtblauw/wit
3
5
221
185-225
Oranje
4
5
112
95-116
Oranje/rood
6
5
97
81-99
Oranje/wit
7
5
222
185-225
Blauw
8
5
2420
77-95
Wit
9
5
2330
387-473


Bovenstaande tabel laat geen ernstige afwijkingen van de standaard zien, behalve op twee belangrijke punten. De weerstand tussen de witte draad op 8 en massa is ruim 2000 ohm. Dit moet een waarde ergens tussen 77-95 ohm zijn
Ook de waarde voor de blauwe draad op pin 9 klopt niet. Deze is ook ruim boven de 2000 ohm en moet tussen tusen 387 - 473 ohm zijn

Als ik het schema goed begrijp dan is pin 5 de massa, groene draad, en staan de spoelen van de dynamo paarsgewijs tussen de aansluitingen 1-4, 2-6 en 3-7. De ontstekingsspoelen staan in serie geschakeld.

Een lage weerstand is sluiting, en dat is min of meer normaal, en tijdelijk op te lossen met de bekende "white wire fix". Maar een extreem hoge weerstand ? Is er een draadbreuk in de stator ? Of misschien een slecht contact ergens onderweg ? Maar waar kan dat dan zijn ? Ergens naar de massa toe misschien?

Ook het technisch forum van de Dutch Honda CX-500 club heeft geen pasklaar antwoord, behalve de opmerking dat het best eens een aan vervanging toe zijnde stator zou kunnen zijn. Dat is nou niet wat ik wil horen, want een nieuwe stator is een errug duur ding. Zelf kan ik dat er echt niet in krijgen, vrees ik, dus iemand zou dat moeten doen, als ik genoeg geld bij elkaar kan krijgen.

Floris stuurt me nog een meetschema, maar dat maakt me niet veel wijzer. Het enige dat ik er mee opschiet is dat ik nu weet dat ook de dynamo- spoelen niet het volle vermogen van minimaal 80 Volt bij 5000 rpm. leveren. Deze waarde komt ook niet boven de 60 Volt uit.

Wat nu ?

Ik informeer bij Marco Becker. Marco is één van de mensen die veel, heel veel weet van de diepere geheimen en raadsels van de CX, GL en Silverwing. Ook Marco raad aan : stator wisselen. Maar helaas heeft hij er op dit moment geen tijd voor. Ja, als ik het blok bij hem breng, dan kan hij er "even" een nieuwe stator en dergelijke in plaatsen, daar is nog wel een gaatje voor te vinden. Maar het blok eronderuit halen is naar mijn mening net iets teveel gevraagd van mijn technische kennis, en mijn gereedschap. Is er misschien een andere oplossing ?

Op Marktplaats, en even later ook op het 'vraag en aanbod' deel van het prikbord, staat een blauwe CX, uit 1978 te koop. Exact dezelfde als de rebelse "rode rakker". Alleen nieuwe banden nodig, en een beurtje. Als ik nou de bijna nieuwe banden, met wiel en al, van mijn rode naar die blauwe doe, en ik zet het krauserrekje ook over dan.....


... blauwe CX ...

Na wat bieden en een telefoontje en wat heen en weer geschrijf op het prikbord worden we het eens, een uurtje voordat Joke en ik op vakantie gaan. Matthijs is zo vriendelijk om de motor een week te laten staan. Over een week, op maandag 13 augustus kan ik mijn 'nieuwe' motor ophalen in Lelystad......



Terug naar de Motorpagina