Return to the Motor Page


A refusing CX


Een paar dagen na het feest van Coen en Lieke vond ik dat het weer eens tijd was om, in plaats van de auto, de motor te nemen naar het werk. Maar hij wilde niet. Alle truukjes die ik losliet hielpen niet, zelfs het inspuiten met een beetje remmen-reiniger (bij gebrek aan start-pilot) gaven geen resultaat. Dus toch maar de auto gepakt....

Die middag ga ik maar eens op zoek naar de checklist voor de stator. En vervolgens, met de gegevens van Rob Davis erbij ging ik aan het meten. Bougies werden verwijderd, de meter werd aangesloten, met de massa aan cilinder, en de pool aan platte steker, die de (ooit) witte draad voert. Daarna met de startmotor de boel laten ronddraaien. En de resultaten opschrijven.


... connect the meter ...

I got 30.2 Volts on the white wire, and 51.3 Volts on the blue one.

That's not good at all, The right values for White en Blue wires are above 90Volts and more than 100 Volts.
Now I have to do a resistance meeting acros the large connector block, indicated here with the numbers 1 to 7, and then a measurement acros the white and blue wires from the ignition coils, numbers 8 (white wire) and 9 (blue wire)


+----=----+ +-=-+
| 1 - 2 3 | | 8 |
| 4 5 6 7 | | 9 |
+---------+ +---+

pin1pin2weerstand
1
5
116
2
5
96
3
5
221
4
5
112
6
5
97
7
5
222
8
5
2420
9
5
2330


Bovenstaande tabel laat geen ernstige afwijkingen van de standaard zien, behalve op twee belangrijke punten. De weerstand tussen de witte draad op 8 en massa is ruim 2000 ohm. Dit moet een waarde ergens tussen 77-95 ohm zijn
Ook de waarde voor de blauwe draad op pin 9 klopt niet. Deze is ook ruim boven de 2000 ohm en moet tussen tusen 387 - 473 ohm zijn

Als ik het schema goed begrijp dan is pin 5 de massa, groene draad, en staan de spoelen van de dynamo paarsgewijs tussen de aansluitingen 1-4, 2-6 en 3-7. De ontstekingsspoelen staan in serie geschakeld.

A very low resistance is a shortcut, and that is more or less normal, and temporarely to solve with a "white wire fix". But an extreemly high resistance? A broke wire in the stator? Or maybe a bad contact somewhere inside? Where can that be? A bad ground connection maybe?

Ook het technisch forum van de Dutch Honda CX-500 club heeft geen pasklaar antwoord, behalve de opmerking dat het best eens een aan vervanging toe zijnde stator zou kunnen zijn. Dat is nou niet wat ik wil horen, want een nieuwe stator is een errug duur ding. Zelf kan ik dat er echt niet in krijgen, vrees ik, dus iemand zou dat moeten doen, als ik genoeg geld bij elkaar kan krijgen.

Floris stuurt me nog een meetschema, maar dat maakt me niet veel wijzer. Het enige dat ik er mee opschiet is dat ik nu weet dat ook de dynamo- spoelen niet het volle vermogen van minimaal 80 Volt bij 5000 rpm. leveren. Deze waarde komt ook niet boven de 60 Volt uit.

Wat nu ?

Ik informeer bij Marco Becker. Marco is één van de mensen die veel, heel veel weet van de diepere geheimen en raadsels van de CX, GL en Silverwing. Ook Marco raad aan : stator wisselen. Maar helaas heeft hij er op dit moment geen tijd voor. Ja, als ik het blok bij hem breng, dan kan hij er "even" een nieuwe stator en dergelijke in plaatsen, daar is nog wel een gaatje voor te vinden. Maar het blok eronderuit halen is naar mijn mening net iets teveel gevraagd van mijn technische kennis, en mijn gereedschap. Is er misschien een andere oplossing ?

Op Marktplaats, en even later ook op het 'vraag en aanbod' deel van het prikbord, staat een blauwe CX, uit 1978 te koop. Exact dezelfde als de rebelse "rode rakker". Alleen nieuwe banden nodig, en een beurtje. Als ik nou de bijna nieuwe banden, met wiel en al, van mijn rode naar die blauwe doe, en ik zet het krauserrekje ook over dan.....


... blue CX ...

After some bidding and a few phonecalls and some email exchange to and from were come to an agreement, just one hour before Joke, my wife, and me go on holliday. Matthijs is so friendly to store the bike for another week. After that week, on monday august 13 I can collect my 'new' CX in Lelystad......



Return to the Motor Page