Terug naar de Motorpagina


De Remlichtschakelaar



Nadat we (de CX en ik) terug waren van SJK heb ik toch maar eens alle schakelaars en lampjes gecontroleerd. Wat bleek : de remlichtschakelaar van de voorrem deed het niet. Vandaar dat de automobilisten achter me niet reageerden op mijn handrem-remmen....

Draadjes losgehaald en doorverbonden : remlicht ging aan, dus het probleem is de schakelaar.

Dan maar de schakelaar losgehaald. Het is een mini-gevalletje, minder dan een centimeter of twee groot, en het ziet er breekbaar uit. Zoiets verwacht je eigenlijk niet op een motorfiets...

remlicht schakalaar
... remlichtschakelaar ...

Het huis van de schakelaar is in tween te delen, door een lipje aan de boven- en onderkant een beetje in de drukken. Dan valt de schakelaar uit elkaar. Voor- en achterkant van het huis worden voorzichtig van elkaar gehaald, want een mens weet nooit hoe het er van binnen in zo'n geval uitziet. Nou, het is oud. Mijn CX is 27 jaar oud, en dit schakelaartje duidelijk ook. Het is een verbreek-schakelaar die steeds ingedrukt staat, (door de remhendel ) totdat je gaat remmen. Dan maken twee messing veertjes contact met een messing-ring, die om een plastic stift (de schakel-as) zit, waardoor een stroomkring gesloten wordt. Eigenlijk geen mooie oplossing, als je het goed bekijkt. Want zo zijn er TWEE contact vlakken, wat de kans op een storing verhoogd. Aan de andere kant is het een vernuftig en simpel ontwerp. En het heeft tenslotte al 27 jaar gefunctioneerd!
Door het jarenlange gebruik was er plastic over de messing ring gebogen, waardoor er geen contact gemaakt werd. Met een mesje voorzichtig het omgebogen plastic verwijdert, de contact-vlakjes schoongemaakt en de zaak weer in elkaar gezet.

aansluiting remlicht schakelaar
... aansluiting ...

En probleem. Bij het op z'n plaats zetten van de schakelaar liet ik het boutje vallen....in een putje....Toen heb ik maar een ander boutje gebruikt, ook al is het niet een origineel Honda-boutje.

Gek eigenlijk, dat je leven af kan hangen van een flintertje plastic....




Terug naar de Motorpagina