Terug naar de Motorpagina


Her-opstappen…


Eindelijk is het zover : Het is zomer. De groene knoppen verschijnen aan de bomen, en de bloemen die eerst aarzelend hun kopjes opstaken barsten spontaan in een veelheid van kleuren uit. Ook mensen laten zien wat de gevolgen van de zomer zijn. De auto wordt steeds vaker thuisgelaten, en de Nederlandse wegen zijn druk bevolkt met .... motorrijders.

Motorrijden. Heb je het eenmaal gedaan, dan kom je er bijna niet meer vanaf. Af en toe een motor huren, en dan hopen op goed weer… Nee, dat zag ik niet meer zitten. Na lang wikken en wegen valt dan het besluit. Ik ga op zoek naar een (goedkope) motorfiets. De plaats om te gaan zoeken is natuurlijk Marktplaats.nl, maar ook op Speurders.nl zijn motoren te vinden. En ook op de diverse site’s van motordealers. Gezien mijn schamele vermogen moet ik zoeken naar oude motoren, maar ook betrouwbaarheid, en het vrij zijn van wegenbelasting is een punt van aandacht. Ik zoek een niet al te zware, maar ook geen erg lichte motor. Ergens tussen de 400 cc en 600 cc, liefst met cardan. En goedkoop moet ‘ie ook zijn.

Het eerste merk wat in aanmerking komt is Suzuki, dan Kawasaki, en ik durf bijna niet naar Honda te kijken.Een vrij hoog bod op een Suzuki 650 wordt overboden, een lager bod op een Kawasaki 440 Ltd hoor ik niets meer over. Een Kawasaki 550 ltd, een Suzuki GS550L komen en gaan. En op een bod op een Suzuki GS450 wordt gereageert met "als je niet meer geld hebt moet je niet gaan motorrijden." Het ziet er niet erg rooskleurig uit voor mijn motorplannen. Maar geduld is een schone zaak, zegt men. Dus oefen ik in schone zaken, terwijl de tweede hittegolf van 2006 het land meer dan genoeg zon geeft.


Suzuki GS 450l

Suzuki GS 550

Kawasaki Ltd 550

Suzuki GS 550l
Het rustige afwachten heeft resultaat. In de afdeling Honda op Marktplaats staat op een gegeven ogenblik een CX500 c te koop in Utrecht. Ondanks het feit dat de uitlaat- bochten en dempers zwart zijn geschilderd ( vind ik echt niet mooi ) doe ik een bod. Ook in Uitgeest staat een CX500. Geen ‘c’ model, maar een oude, standaard CX uit 1979. Ook daar breng ik een bod uit.

Omdat ik toch wat meer informatie wil hebben zoek ik het internet af. Daar vind ik een club van CX500 fans, en in een forum zelfs een telefoonnummer van een CX-er die vlakbij in Bennekom woont. Ik bel hem op, en vraag wat informatie. Waar moet ik op letten ? Hoe zijn die oude CX-en ? Zijn er nog onderdelen te krijgen ? Theo heeft op de meeste vragen een antwoord, geeft aan dat er ik aan bepaalde plaatsen van het frame extra aandacht moet besteden, en wenst me veel succes. En als ik een CX mocht kopen, moet ik die vooral eens aan hem laten zien.

cx op internet

Een CX op het internet....

cx op internet foto 2

cx op internet foto 2

Een paar dagen later, een zaterdag, komt er een mailtje : Wanneer ik wil komen kijken in Uitgeest. Ik bel en het blijkt dat ik de tweede ben op het lijstje van Kees B. Als de andere bieder voor zondag 1 uur niet voor een afspraak belt, dan mag ik komen kijken en proefrijden. En zondag om twee uur belt Kees weer : de andere bieder kan pas over een week of zo, en de motor staat een beetje in de weg. We maken een afspraak voor de volgende dag, maandag 31 juli.

Die avond komt er ook een mailtje van Robert uit Utrecht, dat ik daar ook kan komen proefrijden op zijn CX500 c. Zo gaat dat dan. Zo heb je niets, zo kan je kiezen. Ik schrijf Robert terug dat ik al ergens ga kijken, maar dat ik hem op de hoogte zal houden van de uitkomst.

Die maandag is het dan zo ver, ik ga met de trein naar Uitgeest, met de helm aan de tas. In Uitgeest komt, na een paar minuten wachten, Kees me van het station te halen. Bij hem thuis wordt eerst de garage opengetrokken en daar staat een CX500. Mijn eerst gedachte is : "Wat is dat ding groot !" Maar toen ik ernaar toe liep, liep ik direct in de val. Daar stond 'ie dan. Samengebalde kracht, stevig, stoer en onverschrokken. Niet voor een kleintje vervaart. We reden de motor naar buiten en ik maakte een klein proefritje. Helm op, handschoenen aan, en daar ging ik. Een rondje om het plein, en daarna zijstraten in en uit. Even doortrekken, afremmen, alles ging vlot, en ondanks dat ik een paar jaar niet had gereden, ging het allemaal vanzelf. Lag het aan mijn stuurmanskunsten , of aan het feit dat de Honda erg vergevingsgezind was ?
Hoe groot dit 'monster' ook was, hij was wendbaar, reageerde vlot, beetje zacht in de vering, maar heel prettig om op te rijden. Het diepe geluid van de motor deed 'Wouw' bij me. En ik was verkocht.


De motor ook.


Ik ging samen met Kees naar de bank en het postkantoortje van Uitgeest, en de Honda werd op mijn naam over geschreven. Vervolgens gingen we terug naar zijn huis, en daar stond voor het huis voor het eerst MIJN motor. Een kopje koffie en een praatje later vertrok ik terug naar Ede. Kees was zo vriendelijk om voor te rijden, naar de sluizen van IJmuiden. Ik had helemaal geen zin om, na een paar jaar niet rijden, me in het drukke verkeer van de Nederlandse snelwegen te storten. Op de kaart had ik een route uitgezocht die me langs 80 km wegen naar Ede zou brengen. Maar daarvoor moest ik eerst het Noorzeekanaal over. Kees op zijn Virago, en ik op de CX, nee, op mijn CX , erachteraan. De zon scheen, de motor liep als een, nee, niet als een naaimachientje, meer als een trein. Luid en duidelijk was de Twin te horen. Niet onaangenaam, meer een geluid wat wilde zeggen : ik wil meer, meer, meer.

Rustig reden we Uitgeest uit, door Heemskerk, naar Velsen-Noord, naar de sluizen van IJmuiden. Aan de noordkant kom je dan door industriegebied, namelijk de hoogovens. En die kant is zo troosteloos, gewoonweg depressief. Toen wist ik weer waarom ik het zo’n vervelende weg vond, alleen al vanwege dat stukje.

sluis van ijmuiden

De sluis bij IJmuiden

We reden over de deuren van de Noordersluis, en stopten even om een zeeschip naar binnen te zien gaan. Daarna verder, de Middensluis over, en voor de Zuidersluis moesten we wachten, omdat er een aantal jachten naar binnen voer. Toen we verder konden rijden waren we in IJmuiden, en al heel snel op voor mij bekend terrein. Een week geleden had ik nog met Joke op de tandem daar gereden, en nu reed ik er met de motor.

Voor de pont over het Noordzeekanaal nam Kees afscheid. Hij ging terug naar huis, en ik ook. Eerst naar Driehuis, dan even langs in Santpoort. Maar in Santpoort waren Wil en Roeland niet thuis, die zaten nog op de camping in Epe, dat was ik in alle opwinding vergeten. Dus verder.

Toch was fijn dat de omgeving waar ik nu doorheen reed een beetje bekend was, zodat ik een gedeelte van mijn aandacht aan de motor en het rijden kon besteden. Toen ik Haarlem eenmaal achter me had, en onderweg naar Hoofddorp was, begreep ik de motor al wat beter. En ik geloof dat de motor mij ook beter begreep. Nog steeds de snelwegen vermijdend reed ik richting Hilversum, over de N201. Door Vinkeveen, tussen de plassen door, door Loosdrecht, richting Baarn. Daar werd het even lastig. Moest ik nu Amersfoort of Zeist kiezen.? Het werd Zeist. Maar eerst een korte rustpauze bij een tankstation. Een broodje gekocht, wat koffie uit de thermos, en terwijl de zon nog steeds z’n best stond te doen bekeek ik vol trots mijn motor. Al met al kon ik maar tot één conclusie komen : het leven is goed.

Genoeg geluierd, ik was tenslotte onderweg naar Ede, en wilde daar ook wel eens aankomen. Dus werd de motor weer gestart, en het laatste stuk werd aangevangen. Een rotonde, een eind verder onder de A28 door, en ineens bevond ik me weer op bekend terrein. Nu ging het richting Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude. Vlak voor De Klomp, dus minder dan tien kilometer van huis, sloeg de angst me om het hart. De motor begon te stotteren, wat was dat nu, toch een miskoop ? Als de motor warm is dan slaat hij af ? Maar nee, zo erg was het allemaal niet. Ook de beste motor heeft brandstof nodig, en ik hoefde alleen maar de benzine kraan op ‘reserve’ te zetten om de motor weer rustig verder te laten lopen.

Vlak voor Ede besloot ik toch eens te kijken hoe de CX op de snelweg rijd. Sinds kort ligt daar de A30, en die is niet zo druk als een A12 of een A2. Toen ik de oprit achter me had gelaten merkte ik vrij snel twee dingen op. In de eerst plaats kwam de rijwind onder mijn helm, en duwde deze omhoog. Dat is erg lastig, want dan kon ik niet meer zien. Een tweede wat me opviel was een kloppend, bonkend geluid uit het blok, wat duidelijk hoorbaar werd ergens rond de 5500 toeren. De 120 km/h werd niet gehaald, niet omdat de CX dat niet wilde, maar veel meer uit voorzichtigheid van de berijder.

De A30 eindigt (of begint) in/op de A12, en de aansluiting in de richting Arnhem gaat over in de afrit Ede. Dus ik hoefde geen moeilijke zijwaartse bewegingen te doen, of mijn snelheid zo ver op te voeren dat ik het ongemakkelijk zou vinden. Gewoon verder, met 100 km/h tot aan de afrit. En een paar verkeerslichten en bochten later reed ik de CX achter het huis. Zijstandaard uit, en daar waren we dan.



De CX500 op zijn nieuwe plekje.

Terug naar de Motorpagina