Terug naar de Motorpagina


Sneeuwbal effecten


Sneeuw ? In de prachtige nazomer van 2006 ? September 2006 waar de zon toch nog even haar best doet om ons te laten vergeten dat we met elkaar in een koud kikkerlandje wonen ? Sneeuw ?

Het is overdrachtelijke sneeuw. Het gaat over het sneeuwbal effect, hoe een enkele zin een keten van gebeurtenissen op gang kan zetten, die uiteindelijk..... maar ik loop op de zaken vooruit.

Het begint te sneeuwen....

Op een goede en zonnige dag kom ik terug van het werk, en aangezien het een prachtige dag was, ben ik op de motor van Ede naar Doorwerth gegaan. Opmerkelijk : er zijn twee full-time en één part-time systeembeheerders op het LKH, en we rijden alledrie motor.
"Het is net als vroeger" zegt Joke als ik de kamer binnenstap. Ik snap het even niet, net als vroeger ? Wat dan ?

De eerste sneeuwvlokken vallen langs de helling naar beneden...

Ik dus, met mijn witte helm, mijn rode CX500, en mijn donkere jas. Net als vroeger, toen ik, vele kilo's lichter, met mijn witte helm, een rode CB200, met een donkere jas rondreed in Bodegraven.

op de cb200op de cx500

1978 - 2006


De helm is inderdaad al zo oud, bedenk ik me. Maar het geeft Joke een gevoel van ...toen, toen alles eenvoudiger leek, toen...

Ik ben niet helemaal compleet blij met deze opmerking. In de loop van de dertig jaar dat wij elkaar kennen ben ik heel wat verandert, en niet alleen in omvang en haarkleur. De omvang is (schandalig) toegenomen, de haarkleur van donker naar grijs verandert, en zo zijn er nog wat dingen. Maar goed, ik zie er hetzelfde uit als vroeger. Wat kan ik er aan doen? Motor groen spuiten ? Witte jas kopen, andere helm opzetten ? Hmmmm....andere helm...... misschien........

De vlokken vormen een sneeuwbal...

De PC wordt opgestart en ik ga eens kijken. Ik kies : Marktplaats - Motoren en Brommers - Kleding en Helmen. Er zijn helmen te vinden, in een overvloed aan soorten en maten. Maar is een andere helm nodig ? Ik ben druk bezig op een scherm op de CX te krijgen, zodat mijn helm niet de neiging krijgt om een dansje op mijn hoofd uit te voeren zodra ik boven de 90 Km/h uitkom. In het verleden heeft dat altijd goed gewerkt, toen ... precies, toen ik een CB200 of een CB550 of een CB400F had. En een helm van 20 of 30 jaar oud, moet kunnen, denk ik.
Ja, dat denk ik. Totdat ik bij de een of andere helm op marktplaats eens de specifikaties ga opzoeken, en daar schokkende ontdekkingen doe.

De sneeuwbal rolt verder en verder...

Achteraf gezien, ja, achteraf gezien wist ik het wel. Natuurlijk heeft een helm een aanbevolen levensduur, natuurlijk. Maar ik was helemaal vergeten dat die levensduur vijf jaar is, en dat bij een helm, al is 'ie maar van van een keukentafeltje gestuiterd, de hele structuur van de helm beschadigd kan zijn. En deze helm is al vaker gevallen, ook toen het een speeltje van de kinderen was. En de pasvorm is echt niet meer van deze tijd, gezien ook het feit dat hij erg ruim op mijn hoofd zit.

De sneeuwbal rolt sneller en sneller...

En nu kan ik niet meer om de feiten van deze denkbeeldige sneeuwbal heen. Mijn helm is veel en veel te oud, en dat kan best wel eens vervelende consequenties hebben als de helm ooit eens, op een zeer kwade dag, moet doen waar hij voor gemaakt is : Mijn hoofd beschermen.
En zodoende sta ik op een vrijdagmiddag bij een net geopende motorzaak THV motoren in Veenendaal helmen te passen. De keuze valt op een maatje L-60 intergraalhelm van Caberg. Niet dat ik niet graag een systeemhelm wil hebben, maar die zijn nou net een ietsepietsje boven budget. Er wordt een proefritje met de nieuwe helm gemaakt, en het kilometertje wat ik in gedachten had loopt uit op vier, vijf kilometer.

oud en nieuw bij THV
De oude (links) en nieuwe helm op de toonbank bij THV

De nieuwe helm zit prettig, voelt prettig en waait niet op. En bij de kassa blijkt de helm nog een verrassing te bevatten, in de vorm van een fikse korting die Teus Heufkens, de eigenaar van THV, me geeft.
Er is een groot verschil tussen de oude en de nieuwe helm. Deze helm is vrij warm, wat ook te danken is aan de manier waarop hij op en om mijn hoofd sluit. Maar, en dat is direct een merkbaar verschil, hij zit vast. De helm leid geen eigen leven meer, maar volgt de bewegingen van mijn hoofd op de voet. Wel is het geluid van de CX plotseling heel anders....

Groter en groter rolt de sneeuwbal...

Op de terugweg, natuurlijk weer over de binnenwegen, kom ik onder de A30 door. Maar met deze nieuwe helm, zal ik, durf ik ?
Linksaf, en de A30 op. Achter een rijtje auto's aan de oprit op. En als die hele rij in houd vanwege een vrachtwagen, doe ik wat ik met de auto ook zou doen. Ik geef gas, en haal de hele rij netjes in, volgens de regelen der kunst. Verhip! In ene keer 100 km/h, en dat zonder eng gedoe van opvliegende helmen en zo. Dat geeft de burger moed! Voorzichtig draai ik mijn rechterhand iets verder, en de Honda reageert gehoorzaam. De teller schuift kalm naar 110 Km/u. Ik heb nog steeds nergens last van. Nu dan, het laatste stukje, en de naald schuift naar 120 Km/h. En dat gaat lekker! Genieten bij 120 km/h !
Veel te snel is de afrit Lunteren in zicht, en bij Lunteren ga ik de snelweg af, onder de weg door, en dan hetzelfde eind terug. Deze keer hou ik het, vanwege de wind, op 110 Km/h. De helm blijft rustig op mijn hoofd...

De sneeuwbal komt met een klap tot stilstand....

Thuis plaats ik de motor weer op z'n eigen plekje. Volgens Joke zie ik er inderdaad heel anders uit. En, denkend aan mijn stukje over de snelweg kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat mijn probleem met het rijden met hoge snelheid meer een kwestie was van slecht materiaal, de helm, dan van wat anders. Nu, met deze helm, is zo'n stuk snelweg, met die snelheid, geen probleem. Dat is wel even een schok. Het stuk uitrusting waar ik op vertrouwde was nou net het ding wat me tegenhield.

Een kuip of windscherm is niet nodig, een goede helm is voldoende.
Terug naar de Motorpagina