Terug naar de Motorpagina


Een schermpje voor de CX



Na een ritje op de A30, waar ik zo af en toe rij om weer wat snelweg ervaring op te bouwen, komt toch weer de gedachte aan een windscherm naar boven. Niet omdat de helm van m'n hoofd wegwaait, maar omdat bij de huidige windkracht 5 ikzelf bijna van de motor wordt geblazen. Deze zelfde rit laat me ook twijfelen aan het plaatsen van een tourkuip op de CX. Nu al is de machine nogal zijwind gevoelig, en met zo'n hele grote oppervlakte erbij zal het alleen maar erger worden.

Ik heb ondertussen al lang door dat, als ik geen kuip op de Honda bouw, een scherm misschien een goede oplossing is. Maar ik moet wel uitkijken met de bevestiging. Het moet dan een scherm zijn wat alleen aan het stuur wordt vastgezet, en geen bevestigingspunt bij de koplamp heeft.

Op een mooie zondagmiddag zit ik, min of meer doelloos, door internet te kijken. Kuipen en hun bevestigings-methoden, schermen in soorten en maten, en van alles en nog wat.

Marktplaats, Honda CX-V club, diverse dealers, en nog veel meer werden doorgebladerd. Ook Speuders.nl kwam aan de beurt. Als zoekwoord "Kuipen" leverde niets op. Had ik ook niet verwacht. "Scherm" gaf ook weinig resultaat. "Windscherm" leverde wat meer op, maar al die schermen zaten op motoren gemonteerd. Hoewel...
In de sub-categorie 'Onderdelen' vond ik een advertentie die me wel leek.
een advertentie

Niet te ver weg, in Ugchelen. en het ging over een tweepunts bevestiging. Zou dat passen ? Ik keek en keek en keek, en ja, twee bevestuigings punten, dat zou moeten passen. Ook de "showroom" van de Dutch Honda CX-500 club werd geraadpleegd. Goed zoeken en goed kijken naar al de CX-en die daar afgebeeld stonden. En ik kreeg meer en meer het idee dat het best zou passen. Proberen of niet ? En dus werd de telefoon ter hand genomen. Met Jacob R, de adverteerder, kwam ik snel tot een prijsafspraak. Wanneer ik kon komen ? Zou dezelfde middag kunnen ? En zo stapte ik een kleine drie kwartier later uit de auto in Ugchelen, een plaatsje vlak onder Apeldoorn.

gauw even passen... Het scherm lag klaar, de prijs wisten we al. Het zag er allemaal goed uit, en ik dacht dat het wel zou lukken op de CX. Ik bekeek (natuurlijk) zijn motor even, een GS500, die zojuist met de spuitbus! was overgespoten. Het originele mint-groen was vervangen door een veel passender donkerblauw. 't Zag er goed uit. Nadat ik nog even de schilderijen binnen had bekeken (ik schilder zelf ook soms) vertrok ik weer naar huis, met het scherm op de achterbank.

Thuis werd het scherm eerst even gepast op de CX. en dat zag er goed uit. Maar toen ik begon met het vastzetten van de klemmen op het stuur kwam ik toch een klein probleem tegen. Aan de linkerkant is alles in orde, genoeg ruimte om de klemmen te monteren. Maar de rechterzijde geeft problemen.

... past net net... Rechts zit de voorrem-hendel, en de remcilinder van de voorrem. De aansluiting van de remleiding zit aardig in de weg. Hoe ik ook draai en probeer, het lukt me niet om voor de klem voldoende ruimte te vinden. Steeds heb ik of een verkeerde hoek, of een ruimte van ongeveer twee centimeter. Zonder rem zou het allemaal prima passen, maar om nou de rem eraf te halen, dat lijkt me geen geode zaak. Het enige wat waarschijnlijk wel zal werken, is een verlengbus van ongeveer twee centimeter, en nieuwe, twee centimeter langere inbusbouten voor het scherm. Dan kan ik de twee centimeter die ik nu tekort kom opvangen. Morgen, als de winkels weer open zijn. Tot dan moet ik even geduld hebben.

Motorrijden is geen kwestie van snelheid, maar veel eerder een kwestie van geduld, veel geduld......

De volgende ochtend, maandag, sta ik bij de Praxis. Schroeven, moertjes, boutjes en ja, inbusbout M8 en in de lengte die ik zoek, nl. 50mm. Afstandsbussen zijn niet te vinden, maar daar heb ik al een oplossing voor. Nu wordt het passen en meten. Een afstandsbus wordt gezaagd van een oud buisje, en past prima. Nu kan ik met 2x 2mm speling, het scherm vastmaken aan het stuur.
...langere bouten...

De klem om het stuur heeft 2mm speling onder de remcilinder, en de steun van het scherm heeft 2mm speling boven de remleiding. De linkerzijde wordt volgens hetzelfde principe vastgezet, vanwege het rechthouden van het scherm. Als alles goed vast zit is het tijd voor het leukste onderdeel van het gesleutel aan je motor....de Testrit.

...een windscherm... De testrit verloopt zonder problemen. De wind, hoewel heel wat minder straf dan de laatste keer, had veel en veel minder vat op me, en ging voor het grootste gedeelte langs me heen. Het schermpje doet precies wat ik ervan verwacht had : het houd de rijwind net buiten mijn lichaam. Ook de vorm is goed, het past prima bij de lijnen van de CX.


Voorlopig kan mijn wensen-lijstje weer ingekort worden.

Op naar het volgende project ?



Terug naar de Motorpagina