Terug naar de Motorpagina


De "Blauwe Engel"


Nadat ik, met veel tegenzin, had moeten constateren dat de "Rode Rakker" waarschijnlijk een nieuwe stator nodig had, ging ik op zoek naar een stator, of een andere CX. Het bleek eenvoudiger te zijn een andere CX te vinden, dan een stator te laten ombouwen......

Op Marktplaats vond ik een blauwe CX, ook uit 1978, ook een 'z'. De banden waren slecht, en hij had een klein beurtje nodig. Beide waren geen probleem, want de wielen van de "Rakker" , waar vrijwel nieuwe banden omzaten, konden gewoon onder de andere CX geplaatst worden.

Omdat ik nogal overhaast en enthousiast kan reageren, vroeg ik Theo J. uit Bennekom om mee te gaan, en indien nodig, een kritisch oogje op mij, en de CX te houden. Dat is het fijne van de Dutch Honda CX-500 club, de meeste mensen zijn bereid de ander te helpen, om gewoon verder te kunnen CX-en. Je helpt elkaar, en houd tegelijkertijd mooie motoren op de weg.

Op 13 augustus gingen we naar Lelystad, waar de blauwe CX stond. Nu zijn er een aantal zaken waar als eerste naar gekeken moet worden, bij de aanschaf van een CX.

Inspectie puntjes
Achterbrug
Balhoofd
Voorvorkkeeringen
Dikte schijfremmen
Koppeling
Stator waarden
White Wire Fix uitgevoerd
Geluiden



... inspectie ...

In Lelystad werd de CX uit de garage naar buiten gereden. Zo op het eerste gezicht zag het er allemaal redelijk goed uit. De banden waren, zoals al was aangegeven, duidelijk aan vervanging toe. De remschijven echter, zagen er nog goed uit. Ook de remblokken voor waren vrijwel nieuw. De dynamo (stator) was in 2000 opnieuw gewikkeld, en dat was natuurlijk wel een pluspunt. Ook de totale kilometerstand van 75102 kilometers was niet slecht. De achterbrug vertoonde geen roest en had totaal geen speling. Ook het balhoofd had geen speling, en er werd aangegeven dat de voorvorkkeeringen een aantal maanden geleden vervangen waren. Dan maar een testrit.

De CX startte direct, geen rare bijgeluiden, wel een ontzaggelijk diep geluid. Een rondje over het parkeerterrein, en daarna de weg op. Prima, dat ging g ..... niet. Amper 20 meter op weg hapert de motor, en valt helemaal stil. Even snap ik het niet en dan kijk ik in de tank. Juist. Zonder benzine doet 'ie het niet. De tank was helemaal droog, en de motor had deze paar minuten op de resterende benzine uit de carburateurs gelopen. Gelukking was er niet al te ver een tankstation. Eerst maar eens tanken, dan weer proberen.

Bij een tweede blik op de CX ontdekte ik dat het achterwiel niet meer goed is, dat er van de rand van het wiel, aan de rem-zijde, stukjes missen. Maar ik wilde toch al de wielen wisselen.

De motor trok iets naar links, maar dit was alleen merkbaar als je het stuur losliet. Alles werkte naar behoren, en trekkracht was er ook genoeg. Ook de remmen waren in orde.
Dus werd er, na terugkomst, betaald, en nam ik de CX, die vanaf dat moment de "Blauwe Engel" zou heten, officieel in ontvangst. Rustig reden Theo en ik terug, Lelystad, Harderwijk, Barneveld en tot slot Ede. Daar werd de "Blauwe Engel" naast de "Rode Rakker" gezet


... "Blauwe Engel" naast de "Rode Rakker" ...

Het was tijdens de terugreis wel duidelijk geworden, dat ergens binnenin de "engel" een bengel school. Misschien was het beter om het blok van blauw naar rood om te zetten, maar misschien ook niet. Het wisselen van de wielen was in elk geval een stuk eenvoudiger, en Theo raadde me aan om dat eerst eens te proberen, voordat ik moeilijke dingen met het blok zou uithalen.

Wat we nog wel ontdekten was dat de uitlaten van deze CX niet echt goed zijn. De buitenzijde ziet er goed uit, dat wel, maar de binnenzijde ligt los. Daardoor krijgt hij dat donkere geluid. Het is wel een beetje een tegenvaller, en alle puntjes bij elkaar maken dat deze CX toch wel een beetje duur uitvalt.

Maar het grote voordeel van deze "Blauwe Engel" ten opzichte van de "Rode Rakker" is dat de "Engel" WEL steeds start, en de "Rakker" soms, en dan nog na veel aandringen.

Nu nog ombouwen : Rakker naar Engel, of Engel naar Rakker ? Wat gaat uiteindelijk de beste, rijdende CX worden ?




Terug naar de Motorpagina