Return to the Motor Page


Creating an Angel


There it stood, a second CX500z, color blue. Before this motor could be named "Angel" there was a long list of otems to be fixed. The motor had a bad mudguard, damaged front leg, a very worn-out rear tire, a damaged rear wheel, and a short or bended jiffy. An impressive list, when you add it all together.


... mudguard ...

... front leg ...

... tire ...

... wheel ...
Beside this collection of problems an equal motorcycle stood, in the rwd, with only 1 problem: stator dead or dying. It was not really necessary to have two driving bikes, because one is enough, but two problem notors are also not what I want. What to do? There are two obvious choices:

  • replace the enginbe from blue to red, and keep riding on red
  • replace parts from bleu with good parts from red, and ride the blue one
  • Theo J. had advised me to put the components of red to blue, and then to drive the blue one. This would give the fastest result. Naturaly he was right, but nevertheless I considered placing the engine of blue to my trusted "Red Rascal", and drove with that one. I think that my emotional side took over, but I was very attached to my own "Rascal".

    On the forum of the Dutch Honda CX-500 club I placed a message which I had bought another CX, and that or the engine, or components had to be transferred. Already rapidly there were several responses. One of it from MAST, offered to come to help me, already the next day. I did not know how fast I could say "Yes please".

De volgende dag arriveerde Marcel. Hij had extra hulp meegenomen in de vorm van zijn zoon. Hij was het helemaal eens met Theo, dat ik beter de onderdelen van de blauwe kon vervangen door de betere onderdelen van de rode. Het kostte me wel even moeite, toen ik me realiseerde dat de trouwe "Rode Rakker", waar ik zoveel mee had gereden, en zoveel mee had meegemaakt, nu gedeeltelijk gesloopt ging worden voor een gewone simpele CX die wat onderdelen nodig had.

Het ging heel snel. Als eerste werd het achterwiel van de blauwe afgehaald. Remvoering werd gecontroleerd, en meenemer van de cardan bekeken. Ook de beschadiging aan het wiel zelf werd bekeken. Zowel Marcel als ik hadden nog nooit zoiets gezien, We hadden geen idee hoe zoiets kon ontstaan. De metalen rand van de naaf was op vier plaatsen gewoon afgebroken.
Vervolgens werd het wiel uit de rode CX gehaald. Ook daarvan werd de meenemer geïnspecteerd. De meenemer van de rode was minder dan die van de blauwe, dus werden de twee meenemers losgehaald, en op de andere wielen gezet. Nu had ik een erg goed wiel voor de blauwe, en een matig wiel voor de rode.


... metal rim ...


... wheel from red ...

Voordat we de wielen gingen terugplaatsen werd eerst de zijstandaard op beide machines losgehaald. Tenslotte konden we er nu goed bij. De standaard van de "Rode Rakker" paste wel op de blauwe, maar niet helemaal. Een niet-origineel boutje in de uitlaat-bevestiging zat dwars. Marcel aarzelde niet lang, pakte een ijzerzaag en korte het boutje een stuk in. Nu kon de zijstandaard nertjes worden opgeklapt. Terwijl hij daar mee bezig was monteerde ik de verbogen standaad onder de rode CX.

Het wiel van de rode, met de meenemer van de blauwe, werd geplaatst, en ook de rode kreeg weer een achterwiel. Van beide werd ook de rem afgesteld. Klaar, nu de voorkant.
Dat was heel wat meer werk. Het zou het beste zijn, maar ook het meeste werk, om beide voorpoten van de rode over te zetten op de blauwe. De poten van de rode waren niet lang geleden voorzien van nieuwe keerringen. Aldus werd besloten. Als eerste werden de boutjes uit de beide spatborden gehaald. Ook die moesten worden omgezet, om weer een redelijk uitziende motor te krijgen.

... ijzerzaag ...


... mudguard ...

Vervolgens werden de voorwielen van beide CX-en gedemonteerd. Daarna werden van de rode CX de voorpoten losgemaakt. Het was niet nodig de koplampunit te demonteren, want met een beetje handigheid zijn de vorkplaatboutjes te bereiken. De poten van de rode kwamen eenvoudig los en daarna was het de beurt aan de blauwe. Ook hier leverde het losmaken van de poten weinig problemen op. We besloten de kilometerteller kabel ook om te wisselen, omdat ik bij de rit van Lelystad naar Ede had gemerkt dat de teller heel erg schokkerig bewoog. Hiervoor moest de koplamp even los. En met een hangende koplamp, en zonder voorwiel of poten zag de "Rode Rakker" er maar triest uit.


... sad ...

Terwijl wij bezig waren met het verwijderen en terugplaatsen van de vorkpoten werden de remschijven van de beide voorwielen door Marcel's zoon omgezet. De schijven op de blauwe zijn beter dan de schijven die op de rode zaten.

Eerst werd nu de blauwe CX in orde gemaakt. Dat was tenslotte de CX die het meest 'rijdbaar' moest worden. Voorpoten plaatsen, het nette spatbord, de remmen, die netjes in 1 keer over de schijven gleden, alles werd nu weer gemonteerd. Ook de kilometerteller kabel werd, voorzien van een drupje olie, weer geplaatst. Het leek ineens weer op een motorfiets. Marcel had, werkend aan het achterwiel, nog een klein foutje ontdekt. Het luchtfilterhuis sloot niet aan op de rubbers naar de carburateurs, en dat wilde hij even rechttrekken. Maar hoe we ook draaiden en schoven, het paste steeds net niet. We kwamen tot de conclusie dat het luchtfilterhuis tijdens de statorwisseling van een aantal jaren geleden, niet juist was terug gezet. We hadden gelukkig een CX als vergelijk materiaal erbij staan. Op de rode zat alles netjes, maar op de blauwe bleef er wat scheef.


... airfilterhouse ...


... comparison ...

Uiteindelijk werd alles, hoewel een beetje scheef, toch weer in elkaar gezet. Tja, daar staat hij dan, nieuwe banden eronder, goede jiffy, en als ik op de startknop druk slaat de motor in een keer aan. Tijd voor een proefrit.


... test ride ...

Zoals ik verwachtte waren de remmen bij de eerste keer gebruik vrij zacht. Gelukkig herstelde dat na een aantal keren gebruik. De motor bleef, net als voor de banden wissel, iets naar links trekken. En de achterrem zat wat vroeg afgesteld. Maar behalve die kleine dingen was er verder weinig op aan te merken. Maar ineens merkte ik dat de knipperlichten het niet deden. Dat zou vast niet veel zijn, want de vorige dag werkten ze wel. Teruggekomen haalde ik de koplamp los. De aansluiting aan het relais was erg geoxideerd, en moest schoongemaakt worden. Ook de massa op het rechter achterknippertje was niet goed. Rem iets losser, en een tweede testritje. Nu was het wel goed.

Terwijl Marcel de voorpoten in de "Rakker" plaatste nam ik het voor-remlicht schakelaartje uit elkaar. Vuil, vet en vies ( van remvloeistof ?) was het. Het koste vrij veel moeitje om alle onderdeeltjes weer schoon en werkend te krijgen. Maar daarna deed 'ie het dan ook weer.

Marcel vond het nu welletjes. Beide CX-en zaten weer in elkaar, en de blauwe was duidelijk een stuk opgeknapt. Het lukte niet om de cardanolie te controleren, omdat de zeskant van de inspectiedop afgesleten was. Daar moet een keer een andere op, als er eens een 'grip-tang' in de buurt is. Remvloeistof was er ook onvoldoende, en waarschijnlijk kon de asverbinding van de cardan wel wat smeervet gebruiken. Dat zou ik de volgende dag regelen, bij THV in Veenendaal.

Marcel werd hartelijk bedankt, en vertrok. Ik was heel tevreden dat alles nogal probleemloos was verlopen. Nu moest alleen nog het Krauserrekje overgezet worden. Dat zou ik zelf wel kunnen, dacht ik. Vol goede moed werd er begonnen, en binnen de kortste keren stond de blauwe CX daar met een afgezakt kontje.


... afgezakt kontje ...

Even stevig sleutelen later had ik ook bij de rode alles los. Omzetten en HO!. Er was een klein probleempje. Bij montage van het Krauserrek moeten er twee gaten uitgeboord worden, waar in de originele situatie schroeven in vastdraaien. Dat ging niet echt gemakkelijk, maar het lukte, min of meer. Nu kon ik het rek monteren, en daarna werd de zadel-beugel op de rode gezet. Klaar! ... alhoewel...

I did forget to put right licence plate on the back of the Krauserrack. But after I had put the right plates on both motorcycles, I was ready


... Red Rascal ...


... Blue Angel ...

Now the "Red Rascal"is not the 'first bike' anymore. No, the "Blue Angel" is now first. But I don't know how long it will take for me, to ride just as relaxed on ble, as I did on red. Only time wil tell.......



p.s.

On 11 September I removed, after some information from Theo J., the saddle, and the CDI of the motorcycle. It was direct clearly to see why the air filter house dit not fit onto the carburators. The house hung simply loose in the frame. It was not possible, without dismantling the complete back, to fix the house with a correct bolt. For this reason a long bolt was separately placed in the opening. That corrected the line-up between air filter house and carburators a great deal.


... loose in the frame ...




Return to the Motor Page