Terug naar de Motorpagina


Een nieuwe Gaskabel


Amper terug van de Tulpenrit 2008 sta ik de volgende morgen, zondag 20 maart, klaar om te vertrekken naar Grubbenvorst, alwaar de pastoor voor de 22ste keer een motorzegening houdt. Dit evenement wordt elk jaar georganiseerd door Mc 't Murke uit Grubbenvorst, een paar kilometer boven Venlo. Motorpak aan, CX starten, tanktas op de tank, helm op. Ik ben er helemaal klaar voor. Ik stap op, wip de motor van de middenbok, en duw hem achteruit. Dan geef ik gas...... en dan gebeurt er helemaal niets. De motor blijft rustig stationair draaien, hoe ik ook aan de gashendel draai. Het zal toch niet waar zijn, denk ik, maar het is wel waar. De trekkabel van het gas is gebroken. Gelukkig op de beste plaats om je gaskabel te breken, pal achter het huis. Maar dat wordt geen Grubbenvorst vandaag. Andere keer mischien.


... afgebroken ...

Bij Roukema in Wormerveer worden diezelfde dag nieuwe kabels besteld. Een nieuwe set, bestaan de uit 1x een trekkabel en 1x een duwkabel. Die laatste is niet echt nodig, maar als ik toch bezig ben, dan meteen goed. Ook bestel ik een koppelingskabel, gaat in één moeite door.
Maar bij de bestelling gaat wat fout, want er komt geen bevestigings e-mail terug. Maandagmiddag, als er nog steeds niets binnen is aan Roukema e-mail, bel ik toch even, en krijg het advies om een tweede bestelling te plaatsen, met de opmerking dat er bij de eerste bestelling misschien wat fout is gegaan. Ook hier komt geen bevestigings e-mail op, maar de volgende middag is er wel een e-mail dat mijn bestelling is verzonden. Vlotte jongens daar!
Helaas is er niemand thuis als de postbode woensdag met het pakje aan de deur staat. Maar de volgende ochtend kunnen dan eindelijk de kabels in ontvangst genomen worden.
Pas 's avonds, terug van het trouwfeest van een nichtje, heb ik tijd om de kabels te plaatsen. De benzinetank van de CX moet eraf, en dan heb ik spijt dat ik zaterdag avond, vlak voordat ik thuiskwam, de machine nog even bij "De Haan" heb afgetankt. Er zit meer dan 15 liter in, en dat is best even tillen. Vervolgens maak ik de twee motorschetsplaten los, en draai deze omhoog. Er is erg weinig ruimte om de kabels de monteren, en zo is er toch een ietsje meer werkruimte.


... meer werkruimte ...

Ik kom er al snel achter dat de beste manier om de oude kabels te verwijderen ook de meest ingewikkelde manier is. Het lukt niet, vanwege de metalen bocht aan het begin, om de kabels naar beneden eruit te trekken. Dus maar op de moeilijke manier. Eerst de duw kabel. Die wordt losgemaakt, en naar boven uit de motor getrokken. De nieuwe kabel wordt van af het stuur, voor het balhoofd langs, er in gestoken. En dan het moeilijkste werk: het tonnetje in het gat zien te mikken. Met behulp van twee schroevendraaiers, en een beetje geluk, lukt het. De kabel wordt vastgezet, en de volgende, de trekkabel, is aan de beurt. Ook hier wordt eerst de oude verwijdert, en dan de nieuwe ingestoken. Maar het lukt niet om de nieuwe te plaatsen. Ik heb even hulp nodig van een zoon, en als hij de gasschuif met de punt van een schroevendraaier open houd, lukt het me om de kabel op z'n plaats te krijgen. Ook die is nu netjes ingehaakt. Alleen nog afstellen, en dat gaat vlot. Dan weer de schetsplaten vast, tank erop, en even kijken of het goed gedaan is. De "Rode Rakker" start keurig, er als ik aan de gashandel draai, reageert de motor met hogere toeren. Weer in orde! En deze gaskabels maken een groot verschil. In plaats van traag en met tegenzin terug te draaien is de beweging van de gashandel nu soepel en snel. Als dat met de koppelingskabel ook zo gaat.....


... netjes ingehaakt ...

De volgende ochtend kan ik weer de motor nemen voor het woon-werk verkeer, en dat bevalt prima. Alleen gaat de koppeling wat zwaar. Maar daarom heb ik ook een nieuwe kabel bijbesteld. En de daarop volgende dag, een zaterdag, haal ik de koppelingkabel maar eens los. Ik zie meteen dat deze erg droog is. Hoog tijd voor een nieuwe? Vast wel. Dus de nieuwe kabel gaat erop. Met wat gepruts achter de radiatorkap lukt het ook om deze kabel op de juiste plaats te brengen.


... erg droog ...

En ook hier merk ik direct het verschil tussen de oude en de nieuwe kabel. Met de oude kabel had ik echt de hele hand nodig om de koppeling in te trekken, met deze nieuwe zijn twee vingers voldoende! Eenvoudige verbeteringen aan een CX.....




Terug naar de Motorpagina