Terug naar de Motorpagina


De Kleppen van de "Engel"


Omdat ik de volgende dag de "havenstedentocht" met de CX-club wil gaan rijden, vind ik het tijd worden om eens te kijken hoe het met de kleppen van de "Blauwe Engel" staat. En gezien de overige inspectiepuntjes verwacht ik er niet erg veel van. Het blok begint steeds meer en meer 'ruw' aan te voelen, bonkerig te worden. Kleppen stellen is me al eens eerder gelukt, bij de onvolprezen "Rode Rakker" die nu ontblokt op betere tijden staat te wachten. Maar er is een klein probleempje.....

Een vorige eigenaar heeft kennelijk ooit eens een klepdekselbout 'doorgedraait' en dat opgelost door er een M8 draad in te boren en tappen. De originele rubberen afdichtingen passen hier natuurlijk niet in. Zoals steeds is de angstige vraag : wat ga ik tegen komen ? Ik begin maar eens met het losdraaien van de rechter klepdelsel.

... rechter klepdeksel ...

Uiteindelijk valt het probleem mee. De rubber ring, die moet voorkomen dat de olie langs het schroefgat naar buiten loopt, is wel ernstig beschadigd door deze M8 oplossing, maar kan z'n werk nog blijven doen. Ik ga nu eerst maar eens die kleppen afstellen. Bougies worden verwijderd, en ook het deksel aan de linkerzijde. De bougies leg ik naast elkaar. Maar ik zag het al toen ik de linker bougie in mijn hand had. Die zag er niet goed uit, zwart en wat vettig. Komt later, nu eerst...


... bougies naast elkaar ...
links de rechter bougie, rechts de linker bougie

Voelermaatje, steeksleutel, boek en PC heb ik allemaal gereed staan. Op de PC staat het verhaal "kleppenstellen" van Marco op de monitor. En daar gaan we weer. Het gaat allemaal redelijk vlot. De combinatie van inspectiegat onder de radiator, de inspectie opening in het blok en een dikke schroevendraaier in het bougiegat werkt perfect. Rechts lijkt vrij goed, links moet ik heel wat bijstellen.

Vervolgens worden de bougies eens bekeken. Het lijkt erop dat een vorige eigenaar exact de juiste bougies heeft gebruikt, D8EA. Ik weet dat ik rechts ooit de nu gebruikelijke DR8ES-L heb geplaatst, maar links nog niet heb vervangen. Nu gaat er links ook een DR8ES-L in, en tegelijk draai ik de stationairschroef van de carburateur een beetje dicht, minder dan een kwart slag. Of dat zal helpen tegen de zwarte aanslag?

Nadat ik alle kleppen naar beste weten heb afgesteld wordt de motor weer dichtgeschroefd. Nu nog even testen en dan is't klaar. Startknop... starten en heel snel weer uitzetten. Ergens heb ik iets helemaal fout en verkeerd gedaan. De CX rammeld en klapt en ratelt en maakt heel erg ongezonde geluiden. Da's niet goed. Dan moeten de deksels er weer af. Ik heb geen keus. Aan de horizon van mijn zeer levendige verbeelding zie ik een hele rij CX-rijders de havenstedentocht rijden, zonder mij. Maar ik heb nog een uur of twee, drie daglicht. Dat moet kunnen.

Snel liggen de deksels links en rechts er weer af. Ik heb geen idee waar ik wat fout heb gedaan, maar rechts schijnt in orde te zijn. Meten, controleren, nog eens, ja, dit is in orde. Links dan. En daar is het fout gegaan. Ondanks dat ik alles heb gecontroleerd is de klepspeling hier veels en veels te groot.Toch iets fout gedaan dus. Maar dat is te herstellen. Nogmaals pak ik voelermaatjes en steeksleutels. Weer, en nu met extra concentratie, stel ik de klepspeling volgens het boekje af. Controleren, meten, nogmaals controleren. Alles vast? Ja ? Dan moet het nu goed zijn, en dus gaan, voor de tweede keer vandaag, de klepdeksels erop, worden de inspectiegaten dichtgeschroeft, en de sleutel in het contactslot op 'ON' gezet. Zodra de motor start hoor ik het al. Dit is goed, dit is het geluid zoals het wezen moet. Gelukkig!

De proefrit verloopt rustig. Geen gerammel vanuit het motorblok, prima. Er is wel een geluid wat ik niet kan thuisbrengen, maar als ik stilsta is er niets te horen. Verbeelding? Wind onder de helm? Het zal wel loslopen, denk ik. Nadat ik ben wezen tanken zet ik de CX weer achter het huis, klaar voor de volgende morgen, de Havenstedenrit in Friesland. Wel erg vroeg op......



Naschrift

Na de havenstedentocht heb ik de volgende ochtend eerst eens even naar de bougie van de linker cilinder gekeken. En het was deze keer precies volgens het boekje, met een gelijkmatige grijze aanslag. Weer een probleem minder.



... bougie van de linker cilinder ...




Terug naar de Motorpagina