Return to the Motor Page


A new Stator

New years workshop 2008

Ik was in gevecht geweest met een wel heel erg vastzittend boutje van het waterpomp deksel. Op 8 Januari had ik eindelijk de strijd gewonnen. Gewapend met een ruime hoeveelheid WD40 en wat redelijk gereedschap was het gelukt, en had het boutje de strijd opgegeven. Ik was in dit gevecht moreel gesteund door het forum van de Dutch Honda CX-500 club, die ik om raad had gevraagd.

Een dag later kwam er een opmerkelijk aanbod. Floris, die de organisatie van de nieuwjaars receptie 2008 op zich had genomen, had mijn noodkreet ook gelezen, en bood aan om als workshop de nieuwe stator in te bouwen Dat kwam als een grote en zeer aangenamen verrassing, en natuurlijk nam ik het aanbod met beide handen en voeten aan.

In allerijl werden bij Carmo een nieuwe stator, en bij C.M.S. een lijstje met losse onderdelen besteld. Later bleek dat ik een paar dingen dubbel had besteld, maar dat krijg je ervan, als je alles snel, snel, snel wilt doen.


... new stator ...


... new parts ...

Op zondag 27 januari ging ik naar Almere, waar ten huize van de Motorclub Almere de nieuwjaarsreceptie van de CX-club zou zijn. Niet alleen zou er een stator ingebouwd worden, ook gaf Idsart A. een dia-presentatie over zijn reizen in Amerika, en zou ik een demonstratie geven van mijn CX8000-statortester. Alle boutjes die los konden waren al los, op twee hardnekkige boutjes na, aan het achterste deksel. Wel waren deze twee de laatste dagen steeds ingespoten met WD-40, en dat zou vast wel helpen met losmaken.

Blok, nieuwe stator, pakkingen en keerringen en boutjes, laptopje en statortester, alles ging mee. Vijf dagen tevoren had ik in Doorn het laatste ringetje opgehaald, gecombineerd met een lekker ritje op de (andere) CX. Jammer genoeg had ik zoveel mee te nemen, dat ik met de auto moest gaan........

In Almere begon het rustig. Ik werd verwelkomd door Floris, Rembrand, Idsart en Cosmar waarna ik de spullen uit de auto haalde, en alles naar binnenbracht. Nadat ik de auto wat verderop had geparkeerd waren er al veel meer clubleden aangekomen, en werd het al lekker druk.

Na de welkomstwoorden van Floris was het de beurt aan Idsart. Al jaren rijd hij motor, en eens in de drie, vier jaar gaat hij voor een vakantie naar Amerika. Veel verhalen, veel dia's. Waar de naam "Route 66" vandaan komt, over kamperen op asfalt, over regen en grote motoren, en over CX-en die het altijd doen, over hoge bergen en nog veel meer.


... welcome ...

In de pauze werd er kort overleg gepleegt tussen Floris, Arjen en mijzelf, over de verdere gang van zaken. Omdat het inbouwen van een stator toch aardig wat tijd kost schoot er voor de statortester-demo maar een kwartiertje over, dus nam ik me voor om snel te praten.

Als test-object voor de statortester was "het blauwe ding", de motor van Cosmar, op de brug gezet. Zadel eraf, pluggen omsteken, stekker in 't stopcontact, laptop opstarten en klaar, dat werkt.


... "cosmars blue thing" ...

After the brake it was my turn, to give a demo with the new and improved stator tester. I explained in short how it worked, and showed the measured value from Cosmars' "blue thing" in comparision with a theoretic perfect and ideal CX. A few questions, and an applause was my reward.


... demo ...

Het was nu hoog tijd geworden voor het volgende onderdeel: de statorwissel. Idsart, Floris en Arjen vielen vol enthousiasme aan op het CX-blok. Natuurlijk hielp het wel dat alle boutjes al 'los' wearen gemaakt, maar het was toch een hele klus. Het grote moment kwam, toen het achterdeksel verwijdert werd. Tot mijn grote opluchting zag de binnenkant van het blok er goed uit. Ook de nokkenas kettingspanner was in orde, en kon volgens de kenners nog best een aantal jaren mee. Floris ontfermde zich over het achterdeksel, waar de oude stator uit verwijdert werd.


... achterdeksel verwijdert ...



... the inside ...


Terwijl Floris bezig was met het achterdeksel, pakte ouwe Jan de nieuwe stator van de werkbank. Kennelijk was hij nieuwsgierig naar de meetwaarden van deze stator. Lang kon hij er echter niet aan meten, want Floris en Arjen wilden graag verder met de inbouw. De nieuwe stator werd in het achterdeksel geplaatst, en de nieuwe bedrading werd door de doorvoerrubbers gestoken. Het lastigste probleem bleek het invoeren van de oude en nieuwe draden door het nieuwe, meegeleverde isolatiekous te zijn.


... ouwe jan ...



... lastigste probleem ...


Het plaatsen van de stator bleek toch veel meer tijd te kosten dan in eerste instantie was gedacht. Meer en meer clubleden kwamen afscheid nemen, en de werkplaats liep al aardig leeg. Het duurde uiteindelijk tot bij zessen, voordat de laatste bout in het blok vastgedraait werd. Opgelucht, dat deze operatie toch tot een goed einde gekomen was, en vol dankbare gevoelens voor Floris, Arjen, de motorclub Almere, en vele anderen laadde ik samen met Floris het blok, de statortester en alle andere spullen weer in het Fiatje, en begon aan de weg naar huis. Het zou er die avond niet meer van komen om alles uit te laden, en het inbouwen van dit 'herboren' blok zou ook nog wel even een paar dagen op zich laten wachten. Maar ik was een reuzenstap verder geholpen, op de weg naar het herstel van mijn geliefde "Rode Rakker".



Continue

Return to the Motor Page