Terug naar de Motor-pagina

Electrische problemen


Drie dagen voor "Vechta" reed ik, om goed te wennen aan de kuip op de CX, op een mooie dinsdagmorgen en de CX naar mijn werk. Ede-Doorwerth is een mooie en rustige route, lekker om te ontspannen. Maar bij het laatste verkeerslicht viel me op dat de auto achter me wat kort op me zat, en even later bleek dat de temperatuurmeter het niet meer deed. Maar goed, ik rem af, geef richting aan, en weer een auto achter me die laat reageerd, zelfs even toeterd. Wat is er aan de hand?. Ik parkeer de CX, maar hoe ik ook schakel, geen vrijstand lampje. Door goed te tellen en te proberen krijg ik de motor in de vrij, en zet hem af. Daarna even nadenken, en 'effe sjekke', contact aan, maar de richtingaanwijzers doen het niet, geen oliedruk waarschuwing, geen vrijstand, en ergste van alles: geen startmotor. Dat moet de hoofdzekering zijn.

Inderdaad ligt de hoofdzekering eruit. Maar er is een reserve, te vinden onder het zekering deksel. Zal ik, of niet? Zonder te weten waardoor de zekering eruit ging een nieuwe plaatsen is riskant, maar toch......
De zekering blijft goed, en alle electra is weer terug. Geen probleem dus.

Dan moet ik, voor eem klusje, naar een andere locatie. De motor doet het weer, dus geen probleem. Inderdaad, alles werkt, totdat vijf meter voor de bestemming, net als ik rechtsaf draai het parkeervak in, alle electra weg valt. Inwendig een helehoop lelijke woorden zeggend parkeer ik de rebellerende "Rode Rakker".

Na de klus start ik de machine door even een schroevendraaier over de zekeringhouders te houden. Riskant, ja, maar omdat ik al weer een aantal kilometers heb gereden, ben ik er vrij zeker van dat het geen kwaad kan.

Om thuis te komen haal ik vier 20A glaszekeringen, en binnendoor rij ik naar huis, scherp de electriek in de gaten houdendt. Maar er gebeurt niets, alles werkt normaal. Oude zekering? Misschien..

Die avond haal ik de kuip eraf, om in de draden wirwar daarachter te kijken of daar, waar ik een paar dagen geleden heb zitten knutselen om de kuip aan te sluiten en de sigaretten aansteker te monteren, niet een fout is gemaakt. De sigaretten aansteker, bedoelt voor de TomTom, is gezekerd met een 0,5 Amp. en die is nog steeds intact. Is het wat anders dan? Ik vervang een aantal aansluitingen, controleer de rest en test verbindingen. Zadel eraf, en ineens merk ik dat de hoofdzekering eruit ligt. Alles wordt nagekeken, kabels onder het zadel en in het kontje netjes weggewerkt, zekering wordt vervangen, en wat ik nu ook probeer, alles blijft gewoon werken. Fout gevonden? Ik plaats de kuip terug, en hoop er het beste van.

De volgende morgen eerst kijken of alles werkt. Maar de "Rode Rakker" start normaal, en misschien lukt het wel om in Doorwerth te komen. Motorpak aan, spullen in de tanktas en weg. Maar ik ben nog niet op straat of..... electriek weg. Omdraaien, motor wegzetten, en dan maar met de auto, piekerend wat er in vredesnaam aan de hand kan zijn. Het einde van de middag schaf ik een doosje zekeringen aan, en haal de kuip er weer af.

Drie uur lang ben ik bezig, steeds met het licht van de motor aan, en soms blijft het tijden goedgaan, en soms twee zekeringen achter elkaar die "flits" doen.
Ik controleer en vervang de bedrading van het rechterknipperlicht achter, maar "flits", dat is het kennelijk ook niet. Ik plaats de bedrading vr in een isolatiekoker ( een oud spa flesje ) maar "flits" ook dat is het niet.
Dan maar even wat anders doen. De schakelarm van het knipperlicht is sinds de aankoop niet goed, alleen maar een metalen armpje, zonder net knopje. Van een andere schakelaar haal ik de arm eraf, en plaats die in de schakelaar van de "Rakker". Vastzetten, test, en ik raak de schakelaar nog niet aan of "flits", hoofdzekering eruit. Eeuuhh... zou het...?

De schakelunit gaat weer los, en nu kijk ik niet alleen naar de schakelarm, maar ook naar alle andere draden die daar zitten. En daar, in een heel klein hoekje, zit een zwarte draad, die ik niet kan terugvinden op het schema. Maar zwart is 12V. en het plaatje waar deze zwarte draad opzit zit scheef in de houder, en kan zo contact maken met het stuur, daar vlak onder, en dat is massa. Ik friemel het plaatje terug, blokkeer het met een splintertje hout, en tape de boel af met isolatieband.


... scheef in de houder ...

Proberen. Altijd spannend. Maar hoe ik ook schudt en trek en duw en jutter, de zekering blijft gewoon rustig zitten. Geen vonk, geen flits, niets. Meer en meer raak ik overtuigd dat dit het probleem was. De bedrading wordt teruggepropt, maar voor de zekerheid in plastic gewikkeld. De kuip wordt geplaats, en nu eerst een testritje.

Mis. Het testen van de electra, met steeds de electra aan heeft een zware wissel op de accu getrokken. De accu heeft niet meer genoeg kracht om de startmotor rond te draaien. Aanduwen dan maar? Een zoon wordt erbij geroepen, om 'even aan te duwen', maar pas als een voorbijganger aanbied om te helpen is er genoeg 'moment' om de CX met voldoende snelheid door de compressie te duwen, en eerst wat aarzelend, dan met meer overtuiging, slaat de motor aan. Gelukkig!

Het wordt dus een testrit en acculaadrit in n. Maar langs hobbelweggetjes en bochtige stukken, over 100km weg of bebouwde kom, de electriek blijft het doen. Als ik na een ruime drie kwartier weer terug ben heb ik weer hoop op "Vechta" met de eigen CX.

De volgende morgen start de "Rode Rakker" alsof er nooit iets aan de hand is geweest. Naar het werk, terug, nergens een probleem. Kennelijk was het toch dat ene draadje wat soms tegen het stuur aankwam. Het heeft acht zekeringen gekost om het probleem te vinden, maar een af-en-toe fout is het rotste soort fout wat er bestaat. Ik ben blij dat alles weer werkt. Toch gaan de overgebleven zekeringen wel mee naar Vechta, je weet maar nooit....



Naschrift

Toen ik later nog eens de twee schakelaars met elkaar vergeleek viel me op dat er wat verschil tussen beide is. Het lijkt erop dat de PA schakelaar defect is, en bij een test werkte de schakelaar ook niet. Niet direct het meest onmisbare schakelaartje op het hele stuur, maar toch iets om later te repareren.....



Terug naar de Motor-pagina