Return to the Motor Page


Synchroniseren Carburateurs


Nadat de achterbrug geplaatst was, kon ik het natuurlijk niet laten om een rondje te maken. En omdat de koffie toch altijd klaar staat besloot ik ook eventjes bij Teus Heufkens, Motors And More, langs te gaan. En ja, als je daar dan toch bent....
Om een lang verhaal niet nodeloos te rekken: ik kocht een hele mooie zwarte AVG systeemhelm. Enige probleem was dat ik niet genoeg geld bij me had. Geen probleem, als ik de volgende keer maar kom betalen.

Ik hou er niet van om onbetaalde rekeningen te hebben, dus op dinsdag 15 April stond ik alweer bij Teus op de stoep. Met het geld deze keer. En na de plichtplegingen van betalen kon ik het niet laten om nog een kopje koffie te nemen. Er werd natuurlijk niet over koetjes en kalfjes gepraat, maar over motoren, groot en klein. En toen dacht ik, misschien..

Teus had nog wel tijd over om eens te kijken naar de afstelling van de carburateurs van de "Rode Rakker". Hij had de apperatuur, en ik had de tijd, dus waarom niet?


... the equipment ...

De "Rode Rakker" werd naar binnen gerold, en op het meettoestel aangesloten. De eerste meting gaf een vreemd resultaat, en ondanks een heftig gedraai aan instelschoefjes onder de carburateur wijzigde niets. Totdat we erachter kwamen dat de tweede meter defect was.....
Ja, dan kun je wijzigen wat je wilt, maar dan meet je nooit iets. Dus werd de tweede carburateur op de derde meter aangesloten, en toen was het een kwestie van minuten voordat beide meters dezelfde waarden aanwezen. Daarna werd het stationair toerental bijgeregeld, en de uitstoot gecontroleerd. Het ging een tijdje door, beetje bijdraaien, vastzetten, ietsje terug, de andere kant bijstellen, totdat Teus opmerkte: "Beter kan ik het niet krijgen."
Het stond al veel beter als dat het geweest was, dus ik was alllang blij. Nu was het alleen een kwestie van kijken of het veel zou schelen, en dan voornamelijk in het verbruik. En na de Tulpenrit bleek dat het verbruik inderdaad minder was geworden.: de CX haalt nu 1:17, in tegenstelling tot het eerdere verbruik, wat zelden boven de 1:15 uitkwam.

Alleen het stationair was een ietsje te krap afgesteld. Nadat de motor een paar keer tijdens een stop was afgeslagen, heb ik toch de stelschroef maar iets gedraait, net een paar klapjes extra. Het staat erg slordig als je motor afslaat, net als het verkeerslicht op groen springt....




Return to the Motor Page