Terug naar de Motorpagina


Kilometerteller uitgeteld

Deel I
Na de geweldige havenstedentocht op 14 oktober was ik naar huis gereden met een weigerende, en steeds minder functionerende kilometerteller. Eerst werd de snelheid 'een beetje' aangegeven, en vervolgens draaide de naald als een dansende derwish van 0 tot over de 200, en weer terug en hups! weer naar boven. Halverwege Bolsward en Ede werden de wijzerplaat en de witte cijfers op de afstanduitlezing steeds zwarter en zwarter. Met geschatte snelheid vanaf de toerenteller reed ik naar huis.


... wijzerplaat en witte cijfers ...

Zonder een goed werkende kilometerteller mag men in Nederland niet rijden. Het is ook niet zo handig, want voor je het weet rij je met te hoge snelheid een een flitspaal voorbij, en dat kost meestal meer dan een andere kilometerteller. Dus werd eerst de oude teller uit de "Blauwe Engel" gehaald. Koplamp los, en tussen de draden wirwar zoeken naar je juiste moeren. Maar als eerste werden de kabel van de toerenteller en de kabel van de kilometerteller losgehaald. Daarna volgden de moeren die de tellerset op z'n plaats hielden.


... kabel van de kilometerteller losgehaald ...

Vrijwel alle stekkers en draden die in de koplampomhulling lagen, en dat zijn er heel erg veel, moesten uit hun houders genomen worden. Daarna volgden de moeren die de tellers op hun plaats hielden op het frame-pje. Nu kon de tellerset losgehaald worden. Maar nog kon ik de tellers niet van het frame afkrijgen. Ook het cockpitfrontje moest los. Eindelijk had ik de defecte teller in mijn hand.


... tellerset losgehaald ...

Ik wilde wel weten wat er nu binnenin die teller zat. Dus werd het randje waarmee de verchroomde afdichting vast zit op het lichtblauwe tellerhuis voorzichtig losgewrikt. Het ging vrij eenvoudig, ook al omdat die rand niet echt glad was aangedrukt. Misschien al eerder losgeweest ? Je weet het maar nooit. Het asje van de dag-teller nulstand kreeg ik niet los, maar het ding is toch stuk dus ..KRAK.. nu was het wel los. Twee moertjes aan de achterkant waren het laatste wat het binnenwerk nog vasthield. En daar, onder een boel zwart metaalstof, zaten de asjes en radertjes die ooit een goede kilometerteller waren. Nadat ik het meeste stof had verwijderd werd het duidelijk dat er wat versleten was in het binnenwerk van de kilometerteller, en nu, na meer dan 100.000 kilometer stukrijden, helemaal kapot gedraait.


... binnenwerk van de kilometerteller ...

Ik bedacht dat ik op zoek moest naar een nieuwe, of in elk geval een andere, kilometerteller. Het prikbord van de Dutch Honda CX-V club was de aangewezen plaats. Maar eerst haalde ik de tellerset van de "Rode Rakker" los, en plaatste deze op de "Blauwe Engel". Alle draden en connectoren vonden weer hun plaats in de koplampomhulling. Nu had ik weer een CX in (wettelijk) rijdbare staat.

Maar het lijstje voor onderdelen voor de "Rode Rakker" wordt zo wel weer een regeltje langer.......



Deel II

Nu alles weer netjes in elkaar zat, weerhield niets mij ervan om 's ochtend de motor te pakken naar het werk. Een half uurtje, of minder zelfs, en in de middag weer lekker relaxed terug. Maar de na twee dagen ging het weer fout.....

Helemaal ingepakt, het was tenslotte maar 5 graden boven nul, stap ik op de motor. De "Blauwe Engel" gedraagt zich keurig, en start in één keer. Straat op, hoek om, en nog even zwaaien naar Joke, en daar gaat we dan. Maar amper 400 meter verder kijk ik eens even op de teller die ik daar zo netje heb gemonteerd. En mijn tevreden glimlach over een zo netjes uitgevoerd klusje vervliegt meteen, want de teller doet het niet! Mijn eerste gedachte is : kabel los. En als ik nou veel verder was geweest, och, dan was ik doorgereden. Maar nu, toch maar terug. Achter het huis snel de koplamp losgehaald, en verdorie, de kabel zit netjes in de meter geschroeft. Is de kabel dan gebroken?, vraag ik me af. Vlug wordt de kabel losgehaald en even geprobeerd. Maar de binnenkabel laat zich niet lostrekken, of zelfs naar verdraaien. Da's balen, er is wat anders aan de hand. Maar nu heb ik er geen tijd voor, dat komt vanmiddag wel.

Die middag moet ik eerst op jacht naar een slagschroevendraaier. Want de eerste schroef die ik los wil draaien, de schroef die de kilometertellerkabel borgt, wil niet. Uiteindelijk lukt het bij "de Edese IJzerwaren", maar het is wel een aanslag op mijn budget. Maar goed, zo'n ding gaat jaren mee.
Nu kan ik de borgschroef loskrijgen, en ook die op de "Rode Rakker" zit. Het spul op de "rakker" gaat als vergelijk dienen, want de laatste keer deed daar alles het wel.


... slagschroevendraaier ...


... borgschroef loskrijgen ...

Als de kabel los is, kan ik de binnenkabel draaien. En die lijkt normaal te werken. Zit het dan verder? Daarvoor moet er eerst een krikje onder het blok gezet worden. De voorkant komt omhoog, en ik kan het wiel draaien. Maar het asje in het telleraandrijving-tandwielhuis draait niet mee! Dus moet ook het voorwiel eruit. Het tandwielhuis komt vrij, en ik kan, stroef, maar het kan, de uitgangsas, waar de tellerkabel aangedreven wordt, bewegen. Het probleem zit nog dieper dus. Met "peters" erbij kijk ik verder, en daar is wat. De meenemer, die de verbinding vormt tussen wiel en tandwielkast, ziet er wat verfrommeld uit. Ik wurm het ding eruit en maak het schoon.


... wat verfrommeld ...

Ook bij de "Rakker" kijk ik even. Ook die meenemer is een beetje verbogen, maar lang niet zoveel als de meenemer uit de "Engel". Is dit te herstellen? Wat effectief geweld met een combinatietang doet wonderen, en daarna wordt al het oude vet uit het tandwielhuis gehaald. Nieuw vet erin, en dan plaats ik de meenemer. Als het wiel weer netjes op z'n plaats zit controleer ik of de het aandrijfasje voor de kabel draait. En dat doet het. Mooi! Verder met het opbouwen dan maar. Kabel in de teller en, door het wiel met de hand een flink eind door te draaien, testen van de kilometerteller. De 'honderdmeter' aanduiding beweegt iets. Reparatie geslaagt ? Vast wel! Als alle boutjes en moertjes weer op hun plaats zitten, en er niets meer over is, maak ik een heel kort testritje. Het werkt weer! Een licht 'aanloop' geluid bij de remschijf vandaan zorgt voor een klein zorgenrimpeltje, maar door de betreffende remklauw los te draaien, en daarna weer stevig vast te zetten verdwijnt ook dat geluid. En gek genoeg lijkt het alsof de "Blauwe Engel" minder naar links trekt als eerst.

Misschien wordt het toch nog wat met deze "Engel".......




Terug naar de Motorpagina