Return to the Motor Page


Contact problems


Finally, after three months of cold and snow and rain and wet it seems the winter of 2009-2010 was fading away. On some days a little sun was shining through the clouds, and behind the glass, in the sun, it was pleseant. So it became time to get the "Red Rascal" out of it's hibernation, and to check if all remains in gooed working order. One should almost forget how to ride a CX, after riding a car to work for all these weeks.

But maybe it is possible that I, before the CX and I ride together again, will take on e a very long postponed job. Because, a long time ago there were ghostly phenomena in the electra, which was switching on- and off at the most unfortunate moments. When on a busy motorway suddenly the blinkers are dead, just when you want to change lanes, that is not at all nice.
It proved to be, after some seaching, a defect on the lock switch , of which one connector was terrible bad, and two other connectors had to be cleaned. During that process one of the connectors brook away, and that had to be repariad with a trick, for there was no spare lock availebla The lock has been afterwards opened again, and because the rather high age, and the forces used on it, bits of plastic broke away, what is not pleasant because the complete switching-part under the lock is kept in place by that piece of plastic.
Since that day Ty-wraps and isolationtape hold the top en bottom together, and it still functions. But I must have a lock somewhere, and have an old one lying around from the old CB550K3 of long ago. Locks in abundance, so it have to work.

The fairing is removed to fit the CX trhough the door opening of the shed. Therefore it is easy to get to the instruments. Protective cover off, and I can see the lock.



... see the lock ...


... Ty-wraps en isolation tape ...

Nog slechts twee schroeven moeten losgedraait worden en daar zakt het slot al naar beneden. En ja, de rode spanningvoerende 12volt draad, die bij de vorige reparatie zo handig was aangebracht, moet doorgeknipt worden. Ik heb er een beetje een 'point-of-no-return' gevoel bij. Want als het fout gaat, kan het niet zo gemakkelijk weer worden teruggebouwd. Maar minstens één van de drie reserve sloten zal het toch wel doen. Met een ferme 'knip' word de boel losgehaald. Klaar. Om toch nog een kans op terugbouwen te hebben maak ik een klein stukje tussen-draad, met aan de ene kant een steker, en aan de andere kant een contrasteker, die ook nog in het blok van de Honda bedrading past. Die kant van de bedrading is in elk geval weer in orde. Nu het slot.


... wiring ...

Ik pak het slot met het mooiste en schoonste schakeldeel en sluit het aan. Mooi, dat past. Dan maar de accu erin, want anders is er helemaal niets te testen. Dus word de accu van de lader gehaald, en op de juiste plek teruggezet. Daarna de sleutel in het slot, en een draai aan de sleutel. Prima, ook dat werkt. Uit, aan, uit, aan, en naar parkeerstand door. Niets te zien, logisch, want de koplamp zit in de kuip die nog niet is aangesloten, en het achterlicht is niet te zien omdat dat nog is verborgen onder de motorhoes. Maar tot zover gaat alles prim.....
"Oh shi*t, wat is er nou weer", denk ik. Want als ik de sleutel terugdraai is het elektra weg, en wat is er nou weer aan de hand. Vlug en paniekerig zoeken levert een gesprongen hoofdzekering op. Sluiting ? Kan haast niet, er is toch niets aan de motor gewijzigd. Als ik een nieuwe zekering wil plaatsen is het direct 'flits' en pakt u de volgende maar meneer. Eerst het slot maar op 'OFF' zetten, dan een volgende zekering, en die blijft het gewoon doen. Gelukkig, vast een 'winterstalling' storing of zo. Niets aan de hand. Met een zucht van opluchting draai ik de sleutel op 'ON', en weer terug, weer aan, weer naar 'P' en weer ... is de zekering gesprongen.

Het slot wordt losgehaald en bekeken. En dan snap ik het. Juist. Een CX500 slot heeft 6 aansluitingen, en dit slot heeft er maar 5. Niet dat er eentje is afgebroken, maar deze moet van die, al jaren geleden verkochte,CB550k3 zijn geweest. Een hele domme fout. Ik verwissel de zekering weer voor een nieuwe, pak hoofdschuddend een ander slot, en sluit dat aan. Maar helaas, niets. waarschijnlijk is dit slot vuil van binnen. De volgende dan maar, ik moet er nog ergens eentje hebben. Juist, beetje erg aangeslagen, maar als ik de pootjes schoonkrab dan kan ik ... het wel vergeten want het pootje breekt af. Daar sta ik dan. Een CX500 zonder contact slot, en drie, nee vier, defecte sloten om me heen. En t'is nog geen eens twaalf uur....... wat een ochtend.....

Maar al met al heb ik nu geen contactslot. Wederom is goede raad, evenals een slot, duur. En morgen dus niet op de motor naar 't werk, en naar mijn motorman van Motors & More voor een afspraak. Maar misschien is er toch een oplossing. Ik bel Theo J., die al vaker een helpende hand met onderdelen heeft toegestoken. En ja hoor, hij heeft nog een werkend slot liggen. Maar hij moet er wel weer eentje terughebben, want deze is zijn enige reserve.
Nou, dat lijkt me, met de onderdelenbeurs van de Dutch Honda CX-500 club binnen afzienbare tijd helemaal geen probleem. Ik haal het slot, rij snel terug en sluit het provisorisch aan op de "Rakker". De juiste lampjes gaan aan, en ook op de 'P'-stand is er nu geen probleem. Alleen het starten wil nog niet echt, misschien toch slecht geladen?
Ik sluit de lader nog even aan, en terwijl die zijn best doet de accu weer vol electriciteit te druppelen, ga ik, met de hele serie aan defecte sloten, naar binnen, waar het toch nog warmeer is dan in de schuur.


... sluit het provisorisch aan ...

Want ik heb een idee gekregen, toen ik bij Theo het slot op ging halen. Theo zei iets over "misschien het kapje vervangen". En misschien kan ik van deze vier slechte wel 1 goede maken, en proberen kan altijd. Binnen de kortste keren liggen er al twee uit elkaar, en als ik het slot van de CB550k3 uit elkaar heb, is het helemaal duidelijk. Het schakelgedeelte is helemaal anders. Het zou puur geluk zijn geweest als het wel goed gewerkt had. Maar kan ik dan nog wat gebruiken? Het slot zelf, zou kunnen, maar ik heb twee sleutels voor mijn CX slot, en die wil ik graag blijven gebruiken. Dus nee. Het schakelgedeelte dan? Nee, dat past alleen maar mechanisch, en niet electrisch. Maar het plastic kapje, ja, dat kan ik wel gebruiken. Van een ander slot neem ik de schakelschijf, maak de contacten schoon en zet de schakelschijf in het prima passende plastic. Dat is de onderkant. De bovenkant wordt gevormd door het originele slot gedeelte van mijn eigen CX. Voorzichtig aandrukken, terwijl het slot op 'ON' staat, klik zegt 'ie en klaar. Meteen proberen maar..... Het ruil-slot eraf, mijn zojuist samengestelde slot erop, en....
Draaien aan het sleuteltje levert een heel tevreden aan-uit van de controle-lampjes op, en ook op 'P' geen geflits van een zekering. Zelfs de startmoter wil wel een beetje rond draaien, na een druk op de betreffende knop. Mooi. Verder laten laden, en straks nog eens terugkomen, voor het echte starten.

Maar ik heb nog wel een aantal losse onderdelen waar ik misschien wel weer een goed werkend slot van kan bouwen. Maar helaas, alles bij elkaar leverd het net geen contactslot op, tenzij....


... losse onderdelen ...

Van het slot waarvan het lipje is afgebroken slijp ik een tweede lipje af, eentje die er nog redelijk uitziet. De berg koperoxide doet me inzien dat mijn eerste idee misschien toch te optimitisch was. Maar als ik nou eens......
Met veel moeite lukt het om een piepklein parkertje te vinden, en met nog meer moeite lukt het, om in het afgeslepen lipje een gaatje te boren. Het andere deel is het schakeldeel mijn eigen slot, waar in het verleden al eens een gaatje door het opstaande randje van de middenlip was geboord. Dan worden beide gaatjes tegenover elkaar geplaats, en wordt, ook niet zonder slag of stoot, het parkertje geplaatst.
Dat de middenlip bijna altijd de lip is die het meest te lijden heeft mag geen verwondering wekken. Immers, door deze lip komt alle stroom die de CX nodig heeft, op de stroom van de startmotor na. En spanningsvoerende delen trekken vuil aan, en dus oxideerd de boel sneller, dus wordt het sneller zwakker totdat het lipje afbreekt.
Daarom ook het parkertje, wat de soldeerverbinding moet ondersteunen. Want ik soldeer het donor-lipje op de plaats van de afgebroken middenlip. Dan plaats ik het schakeldeel in een goed plastic kapje, en zet dat onder een goed-werkend slot. En ziedaar, een reserve contactslot.


... parkertje en soldeerverbinding ...

In de schuur lukt het me, met een klein pufje uit de remmenreiniger (foei!!) om de CX te starten. Gelukkig, hij doet het nog. Nu eerst het juiste slot monteren, dan de draden-toestand wegwerken achter het kuipje, en dan naar buiten met het hele geval, om de kuip te plaatsen. De schuur wordt leeggeruimd, om ruimte voor het manoevreren te hebben, en de CX wordt naar buiten gereden. Kuip erop, en het lijkt al weer heel wat. Het zonnetje doet z'n best, en ik kan de aandrang niet weerstaan om even een klein ritje te maken. Een goeie smoes heb ik ook al, want ik wil even Theo's slot terugbrengen.


... naar buiten ...

The first ride in 2010, and may many follow!!




Naschrift

The next day I go finally again on the CX to work. But coming back home is a problem. The battery is dead. Totally6. I phone Motors & More, and a half hour later my proud possesion is loaded onto a trailer, to be towed away. After looking at it we decide that it was the accu-fluid, wich was far below the minium llevel. After filling it it, the CX starts again. But on teh trip to Santiago de Compostelle I also need accu-fluid.......



Return to the Motor Page