Terug naar de Motorpagina


Afscheid van de Bah'Kup


De winter nadert. Er ligt nog geen sneeuw, en de strooiwagens rijden nog niet in grote getale over de weg, maar toch. Het wordt langzaam kouder. Soms een graadje nachtvorst, vaak net boven het vriespunt. En met de naderende winter nadert een probleem. Toegegeven, het is een luxe probleem, maar toch een probleem. Waar laat ik in vredesnaam die twee CX-en, als straks de winter in het land is. Zo'n dappere doorrijder, die sneeuw en ijzel trotseerd om toch lekker op de motor te zitten, nee, dat ben ik niet. Voor één CX is er ruimte in de schuur, voor de reserve CX is er geen ruimte.

Nu de "Rode Rakker" weer hersteld is van zijn benauwdheid, door het plaatsen van een nieuw luchtfilter, heb ik vrijwel niet meer op de "Bah'Kup" gereden. Het was duidelijk een reserve CX, die toevallig precies op tijd voor SJK beschikbaar was. Toevallig precies op tijd voor mijn tweede rit richting Spanje, naar Frankrijk.
Maar toeval bestaat niet.


... naar Frankrijk ...
... Frankrijk...

Nu staat de "Bah'kup" voorzien van een nieuwe Ignitech CDI en het kofferrek van de "Rode Rakker", maar niet met de koffers van die "Rakker" achter het huis. Netjes onder een nieuwe hoes, dat wel. En in de schuur staat een oude Vetterkuip, die te zijner tijd eens op die "Bah'Kup" geplaatst mag worden, een winter projectje. Maar dat heeft geen haast. Je zou haast zeggen dat die tweede CX, zeker nu mijn favoriete CX weer helemaal in orde is, overbodig is. Maar wat doe je met een overbodige CX. Langs de deur leuren is ook weer zo wat....


... onder een hoes ...
... onder een hoes ...

Dan lees ik toevallig op het forum van de Dutch Honda CX-500 club het verhaal van Prosper. Prosper, fanatiek motorrijder, heeft problemen met het blok van zijn CX. Om toch te kunnen rijden heeft hij, voor een bedragje, een tweede blok gekocht. Maar dat past niet, want zijn nu niet-rijdende CX "Meggie" is van een zAB-type met CDI ontsteking en het blok is voor een GL of E-type met een transistor ontsteking. Dat gaat niet zomaar passen, in één keer. Help, zegt Prosper, want ik wil rijden!!!!

Dat gevoel spreekt me aan, want dat heb ik ook al een paar keer gehad. Al twee keer heeft mijn Rakkertje het, in een aanval van dwarsigheid, het laten afweten, en dan wil je wel rijden, maar kun je niet. En als het rijden op een CX dan ook nog eens ontspannend voor je is, dan wordt je helemaal dol als het ding het verd#*!)>% niet doet.
In een opwelling biedt ik Prosper op een avond de "Bah'kup" ter overname aan. En meestal duurt het wel even voordat iemand reageert dus heb ik nog tijd genoeg om aan het idee te wennen dat straks.... Hé, een e-mail, nu al?
Prosper's reactie is ronduit enthousiast te noemen. Dus adressen en telefoon nummers worden uitgewissled en twee dagen later, op maandag, staat hij dan om 14:00 voor de deur, samen met ErikCX.
De beide heren worden meteen naar achteren geleid, waar de motoren staan, want daar komen ze natuurlijk voor. Ik haal de hoes van zowel de "Rode Rakker" als de "Bah'Kup" af en ErikCX en Prosper lopen wat om de motor heen, bekijken alles. De sleutel voor de "Bah'Kup" wordt gehaald en het machien wordt gestart. Aangezien de "Bah'Kup" al ruim twee weken stilstaat (ik heb amper tijd om op de "Rakker" te rijden) duurt het even iets langer als dat we gewend zijn, ondanks de toegepaste Ignitech CDI, voordat de CX-motor aanslaat. Maar dan doet 'ie het ook prima.


... erikcx en prosper ...
... ErikCX (links) en Prosper (rechts) ...

Er wordt naar de motor gekeken, ik vertel wat over de afwijkingen die deze CX heeft ten opzichte van een gewone standaard CX. Het blok hoort niet bij het frame, de voorpoten zijn ook niet origineel, de balanspot is kennelijk van RVS, en ontsteking is ook al vervangen. De Igtnitech CDI wordt bekeken en besproken, de prestaties worden vergeleken, en de papieren getoond. Prosper wordt steeds meer en meer enthousiast. Dus, zonder dat er een proefritje is geweest zoeken we een postkantoor op, alwaar de "Bah'Kup" overgeschreven wordt van mij naar Prosper. Dan weer terug naar huis, alwaar een klein doch niet onbelangrijk detail bijna aan de aandacht ontsnapt: de betaling. Maar als dat ook is geregeld staat eigenlijk niets een vertrek van ErikCX en Prosper meer in de weg. Alhoewel een kopje thee er natuurlijk altijd wel in gaat.


... overschrijven ...
... overgeschreven ...

Ik besluit een eindje mee te rijden in de richting van Apeldoorn. Het is een goed excuus om weer eens ritje op de motor te maken. Voor het vertrek wordt er eerst nog een klein windschermpje gemonteerd op Prosper's CX, om de ergste wind weg te houden van de berijder. Dan het vertrek, in kolonne, twee CX-en voorop, de auto erachter, richting Apeldoorn. Eerst nog even tanken bij "de Haan", en daar ook gauw even de eerste indrukken van Prosper horen. Welnu, de eerste indrukken zijn prima, wat ook duidelijk te zien is aan de brede lach op zijn gezicht.


... brede lach ...
... brede lach ...

Over de N304 rijden we naar Apeldoorn. Niets aan de hand, alles gaat prima. Prosper lijkt al helemaal gewend aan deze CX. Vlak voor de A1 bij Apeldoorn schiet ik even een zijweg in. "Hoe rijdt 'ie?" vraag ik. Het bljkt boven verwachting te gaan, en daar ben ik blij mee. Een stevige handdruk, en weg zijn beiden, met de voormalige "Bah'Kup"
Goede reis Prosper, en verslijt de CX in een goede gezondheid..........




... goede reis ...
... goede reis ...




Terug naar de Motorpagina