Terug naar de Motorpagina


Nieuwjaars bijeenkomst 2011




agenda
... agenda ...

Geheel volgens de traditie is er ook voor de Dutch Honda CX-V club aan het begin van het jaar een nieuwjaars-bijeenkomst. En evenals in 2008 werd ook deze keer het evenement gehouden op de thuisbasis van de Motor Vereniging Almere, de MVA.
Op het programma stond behalve het vanzelfsprekende welkomstwoord ook een 'workshop' "motor-onderhoud voor de CX" aangemeld, en zoiets is natuurlijk voor zowel de ervaren als ook voor de minder ervaren CX-ers een leuk kijkje in andermans onderhouds-keuken. Want, niet alleen leiden er vele wegen naar Rome, ook zijn er meerdere manieren om het onderhoud aan de CX-500/650 te plegen.
Samen met Theo J. uit Bennekom vertrok ik dus aan het begin van die grauwe, grijze middag aan het einde van januari naar Almere, om de nieuwjaars-bijeenkomst mee te maken. Theo had een half CX650 blok mee, om aan iemand duidelijk te maken hoe de versnelling in elkaar zat.

Met de hulp van mijn TomTom waren we vrij snel op de juiste plaats in Almere. En vlak voor ons draaide een auto de parkeerplaats op. Lieke, Coen, Stephanie en Kaithlyn waren dus net iets eerder. Maar ook Ouwe Jan en Beussie waren net aangekomen. Een hartelijke begroeting over en weer was het gevolg. Allemaal heel gezellig, maar wel een beetje fris, zo op de parkeerplaats. Theo en ik pakten het halve blokje uit de auto en volgden de anderen naar binnen, waar tenminste de kachel brandde.
Binnen waren er nog meer begroetingen. Cosmar en Wouter en nog een stel waren er al, en achter ons kwamen nog meer Dutch-CX-ers. Koffie, een praatje links, even in de werkplaats kijken, daar een praatje rechts, dan nog wat koffie, zo vloog de tijd om. Van de penningmeester kreeg ik het jaarlijkse donatie-geschek uitgereikt, deze maal een unieke sleutelhanger. In de tussentijd wist ik nog een Peters-CX Handboek te bemachtigen, wat Theo van U. te koop had.

Het was tijd voor de opening, waarin Coen, de voorzitter, enkele hoogtepunten uit de geschiedenis van de dit jaar tien jaar oude CX-club aan de aandachtig luisterende clubleden memoreerde. Vanaf de start, met een web-pagina "Mijn CX" via de steeds groeiende kring van belangstellenden, langs de oprichting van de stichting tot aan vandaag de dag.



aandachtig luisterende clubleden
... aandachtig luisterende clubleden ...

De eerste 'gierpomprit' in Linschoten, met het onverwachte grote aantal deelnemers, de eerste onderdelenmarkt, die toen nog gewoon een 'garage verkoop' heette. Gebeurtenissen als de eerste Vlaamse tourtocht, het allereerste club-weekend in Boekel, en het eerste (en tot nu toe enige) CX-huwelijk. De spontaan opkomende stamtafels in Nederland en BelgiŽ. Enzovoorts enzovoorts. In tien jaar tijd wist de CX-club zich een kern van trouwe aanhangers te verwerven.

Als nieuwtje, voor mij althans, kwam Coen met de mededeling dat, gezien reacties uit de club, men had besloten om Wouter een paar club-tourtochten te laten organiseren. Verder kondigde Coen aan dat men op zoek is naar leveranciers waar men, op vertoon van de donateurs kaart, korting kan krijgen op diverse artikelen.

En daarna was het tijd voor de 'workshop motoronmderhoud' door Marcel 'MAST', die speciaal voor de gelegenheid zijn CX 650 de werkplaats had binnen gereden, en op de brug had gezet. Terwijl de nieuwsgierigen zich gezamelijk, de oer-hollandse kuddegeest volgend, naar de werkplaats begaven, maakte ik eerst nog even een praatje met de achterblijvers, om me pas na een hele tijd (de koffie was namelijk erg lekker) ook naar de werkplaats te begeven.

In de tussentijd had ik Ouwe Jan een duik in mijn tas zien nemen, en weer vertrekken met het Peters handboek. Toch even in de gaten houden, waar dat blijft.....
O.J. mag best even dat boek lenen, maar zo iets gaat van hand tot hand, en voor je 't weet blijft het ergens liggen waar niemand het terug weet te vinden.

Toen ik dus wat later de werkplaats in liep was de shop 'regulier onderhoud aan een CX' al ver gevorderd. Olie wisselen was duidelijk al aan de beurt geweest, en men boog zich nu over het grote vraagstuk van 'het stellen der kleppen ener CX'. Ik hoorde dat er vele opmerkingen waren geweest over de juiste olie, en het hoe en wat je nu wel en niet moest doen, en dat, zoals verwacht, de meningen daarover wijd uiteen liepen. Evenals de uiteenlopende meningen die ik hoorde over de juiste procedure met betrekking tot het stellen van de kleppen. Marcel kreeg voor elkaar waar ik al menig maal over had gepiekerd hoe het moest, het op BDP zetten van de zuigers door aan het achterwiel te draaien. Gewoon, niet benauwd zijn, en stevig doordrukken.



stevig doordrukken
... stevig doordrukken ...

In een andere hoek had Theo zijn mannetje gevonden, en was er een 'mini-shopje' versnellingsbak ontstaan. En degenen die geen zin hadden in het onderhoud gedeelte, of een andere belangstelling hadden, stonden daar omheen. Hier vond ik ook het Peters boek terug, maar in een ogenblik van onachtzaamheid was het alweer ergens anders. Nou ja, het zou wel weer ergens opduiken.



mini-shopje
... mini-shopje ...

Het was gewoon bere-gezellig, en je vergat dat er buiten een grijze en koude januari dag was. Dat dat toch het geval was, merkte ik toen ik met Cosmar de motor van Werner even ging bekijken. Werners junk-rat is, onder de legandarische hoeveelheid sleutelhangers en andere versieringen, nog steeds een CX. Dat het gewicht in de loop der jaren door het toevoegen van de eerder genoemde verfraaingen, met een flink aantal kilo's is toegenomen mag de pret niet drukken. De accu, want daar was het probleem, laadde bij een paar 1000 tpm (we weten niet hoeveel, want de toerenteller deed het niet) met 14,3 volt op. Een beetje weinig, en op het randje. Maar met een aansluiting voor de aanhanger, en eentje voor breedstralers en nog iets voor de navigatie. Tja, de energie verzorging van een CX is daar niet echt op berekend.

Eenmaal weer lekker warm binnen bleek dat de CX van Coen ook een accu laad-probleem had. Als hij een opgeladen accu in de CX zette, was die na een aantal dagen normaal verkeer toch al weer bijna leeg. Wat kon dat zijn?
Maar dat had ik eerder gehoord!. Michael werd erbij gehaald, en wist direct waar ik op doelde. Ook Michael had dat probleem gehad, en daar hadden we de gelijkrichter vervangen. En daarna waren die problemen verdwenen. Dus was onze mening: gelijkrichter vervangen, en 't probleem is opgelost. Nu is de algemen opvatting dat een gelijkrichter nooit kapot gaat, maar als de gelijkrichter dat niet weet, dan kan het best zijn dat 'ie toch wel kapot gaat.

AH!, Daar was het boek, nu weer bij O.J. die er iets in opzocht voor Theo van U. Het lukte me om het boek toch weer in handen te krijgen, en ik besloot om het maar weer in de tas op te bergen. Ook was daar erwtensoep, en dat vind ik best wel lekker. Dus even later zat ik, tevreden lepelend, aan een kom erwtensoep. Na de eerste kom werd er snel een tweede gehaald, want ook een CX heeft twee cilinders, twee wielen, twee.... nou ja, elk ecxuus was goed, want de soep was lekker.
Een speciaal gast-optreden was er van een jongedame die een lepel aan haar neus kon laten hangen. Dat was op zich niet zo moeilijk, maar om er een foto van te nemen was niet eenvoudig. Steeds, net als ik afdrukte, viel de lepel naar beneden. Maar uiteindelijk had ik geluk, en bleef de lepel net lang genoeg hangen.

lepel
... lepel ...

Maar aan alle dingen komt een einde zegt men, en zo kwam er ook een einde aan deze middag. Theo en ik namen afscheid van de aanwezigen, wier aantal door het vertrek van enkelen al enigszins verminderd was, laadden het halve blok weer in de auto en vertrokken richting Ede, naar huis. Een zeer geslaagde middag, en, oh sh%&, effe sjekke, heb ik dat Peters boek nou wel weer in de tas heb liggen. Maar schrik voor niks, alles was in orde.

Om ongeveer half zes waren we weer in Ede, waar ik Theo bedankte voor de goede service, en we nog even een paar vage afspraken maakten over de komende stamtafel. Nu snel naar binnen, want dan kon ik de sleutels van de "Rode Rakker" aan de nieuwe sleutelhanger doen.....




Terug naar de Motorpagina