Terug naar de Motor-pagina




Alweer een nieuw stel banden


De achterband

Nu er weer een groot Avontuur in het verschiet ligt, is het tijd om de CX langzaamaan eens onder handen te nemen. Niet dat er erg veel aan moet gebeuren, want mijn "Rode Rakker" is in een goede staat. Een ander zadel is cosmetisch, schoonmaken wordt incidenteel gedaan. en voor de eerst volgende olie-wissel is alles al in huis.

Maar wat wel langzaamaan eens nodig is, is een nieuwe band. Zeker om het achterwiel, maar misschien is een nieuwe voorband ook wel nodig. Maar laat ik eens achter beginnen. Maar hoe kom ik aan een nieuwe band, en waar laat ik die er om leggen?
Mijn vaste motorman, Teus, is vanwege gezondheids redenene accuut gestopt met alle werkzaamheden. Dus moet er gezocht gaan worden naar een nieuwe, min of meer vaste, motorman. Het liefst niet al te ver uit de buurt, het liefst een Honda kenner. Maar bovenal een vakman......

Honda is niet al te goed vertegenwoordigd in de omgeving van Ede. Doorn, en Renswoude, en daar houdt het zo'n beetje mee op. Maar in Renswoude, bij Bikers Best, zijn de prijzen best aan de hoge kant. En Doorn is toch wat uit de richting. De Valkenier in Barneveld, Suzuki, geeft al een betere prijs op, maar het blijft een eind uit de buurt.

Ede dan maar eens proberen. In Ede zit Jan Dokter met zijn Suzuki-motors aan de rand van het centrum. Vroeger, toen ik nog CB550k3 reed, en later, met de CB400f zat hier Gijs van Dijk. Maar dat is al erg lang geleden, en Jan Dokter heeft het winkel gedeelte van de zaak een flink aantal jaren geleden opnieuw laten opbouwen, vergroot en gemoderniseerd. Maar de werkplaats is eigenlijk nog steeds dezelfde werkplaats als de plaats waar ik twintig/dertig jaar geleden mijn CB550k3 naar binnen reed.

Een mailtje voor een prijsopgaven levert een snel antwoord op, met een prijs waarmee ik accoord kan gaan. Een afspraak, een paar dagen later, is snel gemaakt. Dinsdagmiddag 14:00 uur, 1x een nieuwe Bridgestone BT45 voor een CX500.

Dus iets voor tweeŽn staan we daar, mijn Honda CX500 en ik, voor de deur van een Suzuki-werkplaats. Het is even wachten totdat de brug vrij is, wat aangenaam wordt bekort door een kopje koffie, en dan wordt de Honda naar binnen gereden, de brug op. De brug gaat omhoog, en daar staat 'ie dan, klaar voor een bandenwissel.

klaar voor een bandenwissel
... klaar voor een bandenwissel ...

De nieuwe band staat al klaar, en daar gaat het los: splitpennen eraf, moeren los, remstang en remverankering los, en de achteras eruit. Daarna wordt het wiel iets opzij geduwd, van de cardan vertanding af, en komt het met een zachte 'plof' er uit, op de brug. Klep open, en het wiel is los.

Terwijl de monteur bezig gaat met het verwijderen van de oude band neem ik de kans waar om de vertanding eens goed te inspecteren. En dat ziet er helemaal niet slecht uit. Ik had ook geen grote beschadigingen verwacht, want de CX rijdt heerlijk, zonder geschok van het achterwiel bij remmen of gas loslaten. Maar toch fijn om het even te kunnen controleren. Ook de achteras ziet er geod uit, dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken.

geen beschadigingen
... geen beschadigingen ...

De oude band laat zich met enige moeite van de velg verwijderen. Die band zit er ook al een hele tijd om, dus dat band en velg een beetje aan elkaar gehecht zijn geraakt is te begrijpen. Maar met wat effectief geweld lukt het toch om band en velg te scheiden. Dan is de nieuwe BT45 aan de beurt. En het kost kennelijk heel wat moeite om de nieuwe band netjes om de velg te krijgen. Na een hele lange tijd, en twee of drie keer proberen floept de band dan toch op z'n plaats. Nog wat lucht erin, en dan kan het achterwiel weer op zijn plaats gehangen worden, want het is wel een naar en vreemd gezicht, zo'n CX zonder achterwiel.

CX zonder achterwiel
... CX zonder achterwiel ...

Ik neem nog even de kans waar, om nu de CX op de brug staat, op een makkelijke hoogte, om even de onderkant van de achterbrug te controleren. Maar alles in in orde, nergens een 'dun' of dof geluid als ik met een schroevendraaier op het verbindingsstuk tik. Dan komt het wiel er al weer aan, en wordt de operatie in omgekeerde volgorde uitgevoerd. Verse splitpennen maken de reparatie af, en terwijl ik sta af te rekenen wordt de motor maar voren gereden, klaar om te vertrekken.

Thuis gekomen, na een test- en tankrondje, kijk ik nog even na wanneer ik die banden er nou om heb laten leggen. Het blijkt dat er achterband er bijna twee jaar om heeft gezeten, al bijna 12.000 kilometer, en dat de voorband al meer dan drie jaar, en al bijna 20.000 kilometer zijn rondjes draait op mijn CX.

Misschien toch ook maar de voorband vernieuwen, voordat we vertrekken naar Santiago...............



De achterband

Nu het achterwiel van de "Rode Rakker" is voorzien van vers rubber, en ik ondertussen ook weet dat de voorband er al een respactabele 20.000 km op heeft zitten, tja, nu is het dus ook tijd voor een voorbandje. Droogte scheurtjes en, zoals later blijkt rubber wat aan het loslaten is, nee, dat willen we niet meemaken. Ook de prijs voor het voorbandje, per mail opgevraagt bij Jan Dokter, valt mee, en zo, twee weken nadat ik er voor het laatst was, sta ik op dinsdag 13 maart weer in de werkplaats van Jan Dokter en zijn Suzuki's.

Hij baalt wel een beetje, want van zijn twee bestelde Brigdestone's is er maar eentje geleverd, en de andere niet. Ik baal niet, want gelukkig is mijn bandje wel geleverd. Ik ben wat aan de vroege kant, maar dat is niet erg, er is voldoende moois te zien. En na een tijdje wachten wordt dan mijn CX500 de brug opgereden, en vastgebonden. Hij mocht eens omvallen, dat wil je echt niet meemaken.

mijn bandje
... mijn bandje ...

Voorwiel losmaken, krikje onder het blok, en het gaat heel wat vlotter als met de achterband. Tenminste, totdat het wiel eruit moet, want daar komt aardig wat duw en trekwerk bij kijken. Maar dan is 'ie ook los.

De band-met-velg wordt op de banden-machine gelegd, en daar worden met een nauwkeurig afgemeten hoeveelheid effectief geweld van de bandenmachine velg en band van elkaar gescheiden. Het gaat om de een of andere reden heel wat makkelijker als twee weken terug met de achterband. Als de nieuwe band om de velg gaat wil ik toch even controleren of alles wel goed ligt, wat betreft de draai richting, want ik meen wat vreemds te zien. Maar alles is in orde. Nadat de nieuwe band tot ieders tevredenheid om de velg is geplaatst worden band en wiel nog even netjes uitgebalanceerd, zodat er starks geen rare trillingen zullen optreden.

velg
... velg ...

balanceren
... balanceren ...

Ondertussen staat mijn cx-je te wachten op wat komen gaat, en dat is een voorwiel met een nieuwe band. Net zo vreemd al het is om je motor zonder achterwiel te zien, is het om je motor zonder voorwiel te zien. Maar gelukkig is het van korte duur. Het wiel wordt weer op z'n plaats gewurmd, teller aangesloten, remmen op hun plaats gezet en gecontroleerd. Het piept nog even, maar als de motor even later weer op de grond staat is er geen piepje meer te horen.

motor zonder voorwiel
... motor zonder voorwiel ...

Rest nog het afrekenen, en dat is altijd weer een pijnlijk moment, want al weet je hoe veel het gaat kosten, toch........ Voor de zwarte neem ik een bus WD40 mee, want oh man, dat ding zit onder de roest, en er moet toch een-en-ander los als ik straks de rechter-kop moet gaan vervangen. Dus een verse bus met wonderspul gaat ook mee.

Ik weet nu in elk geval zeker dat mijn rode CX nu in elk geval weer op prima banden staat, en er waarschijnlijk wel weer twee jaar tegenaan kan...............




Terug naar de Motorpagina