Terug naar de Motor-pagina




Alarmlichten op de "Rakker"


Het is een prachtig verhaal daar op de site van de Dutch Honda CX-V club, dat verhaal van Marco B. over de knipperlichten en de alarm schakeling. Het is zeer uitgebreid, en verhaalt tot in de allerkleinste details hoe en wat. Helaas kost het mij wat moeite om dit stuk te volgen, en omdat ik van simpel en eenvoudig hou doe ik het maar op de boerenfluitjes manier van mezelf. Wat wil ik nou eigenlijk?

Ik heb een CX 500, met kuip, en daar wil ik best eens, voor de gein, alarmlichten op hebben. Je weet wel, alle vier de lampen knipperend bij een ongeval of opstopping. Hoe pakt een mens dat aan? Ik kan het hierboven vermelde stuk van Marco lezen, en dat heb ik gedaan, maar door de hoeveelheid informatie zie ik door de bomen het bos niet meer, en de letters beginnen voor mijn ogen te knipperen, in plaats van de lichten.

Dus anders.

Alarmlichten: Ja, dat wil ik. Maar kuip eraf halen en weer opbouwen om bij de bedrading te komen; nee, dat is te veel moeite. Nou heb ik wel eerder meegemaakt dat werken om een "te veel moeite" heen resulteert in nog meer moeite, maar eigenwijs als ik ben......

Bij de Polaris-kuip van mijn "Rode Rakker" zitten de knipperlichten ingebouwd in de kuip. Dus blauw en oranje, de knipperlicht draden voor links en rechts, liggen daar in de kuip. Ik heb tevens, vanuit een soort van "misschien wel handig" idee bij de bedrading van de kuip een 12volt draad meegetrokken, voldoende dik, waar nu al de TomTom en eventueel de iPhone lader op aangesloten zijn. En voor zover ik de bedrading van de knipperlichten ken, is dat voldoende om, zonder de kuip eraf te halen, met wat handig bedraden, de knipperschakeling aan te brengen.

Het knipper-relais van de "Rode Rakker" is van het oude type, het type dat reageert op de hoeveelheid stroom die door het relais loopt. Is de stroom te laag, omdat er één lampje defect is, dan knippert het relais niet, wat op je dashboardje te zien is aan het constant brandende controle lampje. Deze relais zijn niet echt geschikt om domweg vier lampjes op aan te sluiten. Dus doe ik het anders.

Ik zal toch echt een ander relais nodig hebben, en twee zware diodes. Voor de diodes kan ik ook een brugcel nemen, waarbij de diodes al in een koellichaam zitten, en de aansluitingen klaar zijn om kabelschoentjes overheen te schuiven. Wel wat duurder, maar wel zo gemakkelijk. Het relais komt bij de auto-sloop vandaan, een nummer "21" uit een VW Golf of een Audi. Pen 49 is de 12 volt, 49a de knipperuitgang en 31 de massa, en ook hier kunnen kabelschoentjes overheen geschoven worden. Een schakelaar uit de oude doos en wat losse einden draad complementeren mijn boodschappenlijstje.

boodschappenlijstje
... boodschappenlijstje ...

Ik ben van plan een tussen-schakeling te maken, die zonder veel gesloop en gedoe alarmlichten geeft op de "Rode Rakker". Eigenlijk hou ik aan de buitenkant van schakeling maar vier aansluitingen over: de 12 volt, de massa, het links-knipperlicht en het rechts-knipperlicht. Nou ja, eigenlijk zijn het zes aansluitingen, maar de extra schakelaar met draad wordt voor het gemak tot onderdeel van de schakeling gerekend.

De tussen-schakeling is eigenlijk niets meer dan een paar draden aan kabelschoentjes, die op de juiste plek aangesloten worden. Zonder op de elektrische eigenschappen van het geheel in te gaan zit het uiteindelijk zo in elkaar:

De eerste aansluitdraad, de draad waar later de 12 Volt op aangesloten wordt, gaat van 'buiten' de schakeling naar de schakelaar, en vanaf daar naar pen 49 van het relais. De tweede aansluitdraad gaat van pen 31 van het relais naar de massa, weer 'buiten' de schakeling.

Vanaf pen 49a (het schakelcontact) gaat een draad naar de MIN aansluiting van de brugcel. En vanaf de beide 'Wisselspanning' aansluitingen van de brugcel gaat er twee maal één draad naar 'buiten' de schakeling, éénmaal naar blauw en éénmaal naar oranje, de twee draden van de knipperlichten in de kuip.

En dat is alles.

knipperschakeling
... knipperschakeling ...

Het inbouwen van deze tussen-schakeling gaat erg vlot. Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is de plaats van de schakelaar. Waar moet ik die plaatsen? Uiteindelijk besluit ik voor een plekje links voor in de kuip. De vier aansluitingen worden met een kroonsteentje aangesloten op de juiste draden in de kuip, en contact aan - schakelaar om, en juist.... alles werkt. Als ik de schakelaar weer op 'uit' zet kijk ik nog of de gewone knipperlichten het blijven doen, en ook dat werkt.

Klaar, weer een 'uitbreiding' gemaakt.

Even heb ik overwogen om de 12 Volt direct vanaf de accu te halen, natuurlijk wel via een zekering. Maar dat zou betekenen dat er een extra draad vanaf de accu naar de kuip gebracht moet worden. Bovendien, als je per ongeluk de schakelaar op 'aan' zet, kan zoiets toch aardig je accu leeg trekken als je er niet op bedacht bent. Maar misschien is dit toch iets voor later, over een paar maanden, als de "Rakker" weer in de schuur een winterslaapje staat te houden.

Voorlopig is het zo weer leuk geweest.




Terug naar de Motorpagina