Terug naar de Motor-pagina




De Hoofdzekeringhouder


De storing aan de hoofdzekeringen van de CX-en van Lieke en Michael liet me toch niet helemaal met rust. Want ik had zelf ook al eens, bij de tweede rit in de richting Santiago, een soortgelijk probleem gehad. Een tweede keer, zeker na de ervaringen van Lieke en Michael, wilde ik liever niet meemaken. Daarom werd er bij Eijlander Electronics, een van de grootste electronica zaken uit de omgeving, een drietal zekeringhouders gehaald, lange draden met in het midden een soort van 'black-box', waar een moderne steekzekering zekering waterdicht in opgeborgen kon worden.

De eerste was voor de "Rode Rakker", de tweede moest in de "Zwarte Zwerver" komen, en de derde was een reserve, mee in het technische tasje met reservespul op de lange reis.

Nou had ik het Michael al eens zien doen, en de juiste gereedschappen en materialen had ik ook al, maar toch was het wel een beetje eng om de kniptang in de motor-electriek te zetten, dezelfde motor waar ik over twee weken mee naar Santiago hoopte te reizen. Maar goed, zadel eraf, zijkapjes verwijderen en de accu loskoppelen. Grote vonken kon ik nu even helemaal niet gebruiken. Het dertig jaar oude plastic kokertje, waar de hoofzekering tussen twee oude klemmetjes hing te hangen was snel gevonden. 'Knip' en nog eens 'knip' en los was het. Even kijken, aan de binnenkant, en ja, het had echt wel betere tijden gekend.

Klemmetje één, en daarna klemmetje twee werden aangesloten, en op de drastisch ingekorte draden van de zekeringhouder werden de betreffende contraklemmetjes geplaats. En dat was dat al weer, de nieuwe hoofdzekering houder van de "Rode Rakker" was klaar. Het zou moeten werken. Maar een zekering van 20Amp had ik niet en daarom werd er een zekering van 25 Amp werd geplaatst. Dat werkt ook.

de nieuwe hoofdzekering houder
... de nieuwe hoofdzekering houder ...

De accu werd teruggeplaatst, en draden aangesloten, en de sleutel in het contact gestoken. Contact op 'AAN' en starten.....

Dat werkte dus goed. Na het plaatsen van zijkapjes en zadel was het tijd om de "Zwarte Zwerver" dezelfde behandeling te geven. Hier zat helemaal geen accu in, dus werkte het iets sneller. De oude zekeringhouder er tussen uit, klemmetjes monteren, de nieuwe zekeringhouder aansluiten en klaar. Testen zou later moeten komen, want eerst kwam er een lange reis........

 zekeringhouder
... oude zekeringhouder ...

nieuwe zekeringhouder
... nieuwe zekeringhouder ...






Terug naar de Motorpagina