Een nieuwe Stamtafel |
Al enige tijd zijn er , op diverse plaatsen in Nederland, CX-club stamtafels
actief. Stamtafels zijn een spontaan opgeborreld idee, in realiteit omgezet
en in redelijke mate succesvol, de een meer als de ander.
In 2007 was de allereerste stamtafel in Breda, al vrij snel gevolgd door
de stamtafel "Noord-Holland" in Schagen en vrij kort daar weer na werd de derde stamtafel, "Veluwe" opgestart.
Ook boven Zwolle was een stamtafel, evenals dat er een ontmoetingsplek
(nee, het is geen stamtafel, zeggen ze daar) voor CX-V rijders op de grens
van Noord-Brabant en Limburg werd opgestart, voor CX-ers en silverwingers.
Tenslotte kreeg ook de Bollenstreek een eigen stamtafel. En er werd in het verre zuiden,
in België, zelfs een Belgische stamtafel gecreëerd.
De stamtafel Noord-Nederland, boven Zwolle, was geen lang leven beschoren.
Wegens een gebrek aan belangstelling belangstelling werd de stamtafel na
een jaartje of zo opgeheven.
De onderwerpen die ter stamtafel komen verschillen veel, en hebben niet eens
altijd iets met een CX of andere motor te maken. Motoren vormen wel de
hoofdmoot van de gesprekken, maar ook telefoons, computers, klassieke
auto's boten, vakantie met of zonder motor, en noem maar op, het kan
allemaal.
En je hoeft niet eens per CX aan te komen, om te mogen aanschuiven......
| |
Maar er was nog geen stamtafel in het midden des lands, en dat was toch een gemis, vond men.
Zodoende werd er in Linschoten een Stamtafel "Groene Hart" georganisseerd.
De eerst stamtafel aldaar zou in Februari plaatsvinden, maar de plotseling
invallende winter gooide sneeuw en strooizout in het stamtafel-eten.
Veiligheid gaat voor, en dus werd de opening van de nieuwe stamtafel een
maand uitgesteld. In Maart was het dan eindelijk zover. Stamtafel
"het Groene Hart" zou van start gaan, en iedereen die wilde, was welkom.
| |
Al een paar maand is de A12 in groot onderhoud. De snelheid is beperkt
tot 100kmk/u en het wegdek is ronduit verradelijk te noemen. Nu is dat overdag, als
ik kan zien waar ik rij, helemaal niet zo'n heel groot punt, maar 's avonds is het
een ander verhaal. En omdat een stamtafel toch vaak pas eindigd als het meeste
licht al weg is, vond ik het voor mezelf niet raadzaam om per CX naar
Linschoten te gaan. Dan maar met de vier-wieler, die staat toch, ook op een
hobbelige A12, stabieler op zijn vier wielen, steviger als een CX op twee wielen.
| |
Om iets over half acht was ik dan ook in Linschoten. Linschoten, een klein
en pittoresk dorpje langs de oevers van het gelijknamige riviertje. TomTom wist
waar "het Wapen van Linschoten" was, en toen kwam het grote probleem: waar
laat je de auto? Dat probleem hield me de volgende tien minuten bezig, maar toen stond 'ie ook netjes, op vijf minuten lopen van de stamtafel locatie. Lieke, Coen en KuipWillen zaten al aan de koffie toen ik binnenkwam, en hartelijk verwelkomd werd. Niet lang nadat ik ook aan de koffie zat kwamen Theo J., Honkie Tonkie, Maria en Michael ook binnen. | |
... met appelpunt ... | |
En ja, waar heb je het over, op zo'n CX stamtafel. Naast bougies, CX-en,
sleutelplaatsen en benzine prijzen kwam er een ruim assortiment aan
onderwerpen ter tafel. Of je welkom bent als niet-CX rijder, wanneer je
erin mag, en wie er een zakkenwasser is. Over telefoons en camera's,
over het slachten van een CX, en
het aankopen van zo'n motor, en over SJK en lange reizen van ruim 800 km op één dag.
Zelfs politiek werd kort besproken. Al met al een typische CX-Stamtafel.
De innerlijke mens werd ook niet vergeten, en vanwege het heugelijke
feit dat er weer een stamtafel begonnen was, werd er op appelpunt getracteerd.
| |
... onderwerpen ... | |
Maar tegen tienen was het toch tijd om aan het gezellig samenzijn een einde
te maken. De motorrijders werd uitgeleide gedaan, en ze vertrokken, het
rustige Linschoten opschrikkend met hun ronkende motoren,
terwijl de Linschoters naar huis liepen. Makkelijk, zo'n dorp, alles op
loopafstand. Ik werd netjes naar de auto begeleid, en na een hartelijk
afscheid vertrok ik ook huiswaarts.
Een goed begin van Stamtafel "het Groene Hart" | |
|