Terug naar de Motor-pagina




Op zoek naar een Volt


Na een 'laatste woensdag van de maand' stamtafel bezoek zette ik de “Rode Rakker” weer op zijn plekje achter het huis meer. En om de een of andere reden deed ik nu eerst de handschoenen uit, en pakte pas daarna de sleutels uit het slot.

Eerst had ik niets door, maar toch was er iets.... De sleutels voelden warm aan, tenminste, de Dutch-CX500 club sleutelhanger voelde warm aan. Nou was het wel een warme avond, maar dit was naar mijn mening toch wat warmer als zou mogen. En toen bedacht ik me wat Arno of Frans had gezegd in de maandagavond chat op de site van de Dutch-CX500 club: zit er geen sluiting in de bedrading naar het achterlicht?

Ik ben nog steeds op zoek naar de oorzaak van het lichte spanningsverlies op het achterlicht. Er is bijna een hele Volt verschil tussen wat er vanuit de accu aan spanning geleverd word, en wat er uiteindelijk bij het achterlicht aankomt om de lampjes te laten branden. Een verkeerde massa of een lekstroom, veroorzaakt door een doorgesleten draad, zou daarvan de oorzaak kunnen zijn. En een doorgesleten draad, schurend langs het frame, kan ook warmte veroorzaken.

Het was al donker, maar met de hand voorzichtig en vooral met grote achterdocht rondtastend in de bedrading achter de koplamp vond ik toch een beetje warme draden en stekkers. Maar ook het zekeringhuisdeksel was aan de warme kant. Ik vond dat ik binnenkort toch maar eens naar kijken wat er daar nou allemaal zo warm werd.

Die zaterdag werd meteen maar de spreekwoordelijke koe bij de betreffende horens gevat. Maar het bleef een hoop werk om de kuip van de CX te verwijderen. Niet moeilijk, maar gewoon veel werk. En alhoewel het vrij vlug ging duurde het toch een hele tijd, en dat kwam voornamelijk omdat ik nog veel spullen in de zijvakken van de kuip had zitten, dingen die ik al lang had kunnen opruimen, maar gemakshalve steeds had laten zitten. Handschoenen, een fles met niet meer zo heel vers water, gereedschapjes, reserve lampjes, het was van alles wat. Een mens zeult heel wat mee op z'n motor. Nu was het in elk geval een goede reden om een en ander op te ruimen. En toen de spullen opgeborgen waren, of in elk geval uitgezocht, en de kuip was losgekoppeld, kon ik bij de draden toestand komen.

Eerst werd het zekeringshuis opengemaakt. Daarvoor had de kuip er natuurlijk niet af gehoeven, maar ik had zo het idee dat er ook verder gezocht moest worden, als alleen in het zekeringshuis. Beide zekeringen zaten een beetje los in hun houders, en over beide zekeringen trad een spanningsverlies op tussen de aansluitklemmetjes. Niet veel, slechts een 0,2 Volt. Maar spanningsverlies op dit punt zat me toch niet lekker. Dus werden alle vier de contactvlakken met zorg schoongeborsteld, de zekeringen nagekeken, en de zaak weer in elkaar gezet. En kijk, geen spanningsverlies meer.

zekeringhuis
... het zekeringhuis open ...

Ik was ooit al eens eerder met de elektrische afdeling van mijn CX een het rommelen geweest, en na een tijdje was de accu zo leeg getrokken dat de motor toen aangeduwd moest worden. Nu had ik sinds die tijd wel een accu-lader aangeschaft. Maar wat niet hoeft, dat hoeft niet.

Nu de kuip eraf lag, en daarmee ook de koplamp niet was aangesloten, zat er ook geen 'grootverbruiker' meer in het circuit opgenomen. En ik vroeg me af of dat effect zou hebben op de lichtopbrengst van het achterlicht. Vast wel, maar hoe dat te controleren? Aan- en uitschakelen van het licht hielp niet, en in de tactisch opgestelde spiegel achter de motor was er niet zoveel te zien. Totdat ik, in plaats van het contact op 'OFF' te zetten, de sleutel (per ongeluk) op 'P' draaide. Zag ik dat wel goed? Misschien wel verbeelding, maar het leek net alsof....... Nog eens dan. Terug naar 'ON' en weer naar 'P'. En ja hoor, weer hetzelfde effect, in de stand 'P' was de lichtopbrengst van het achterlicht iets hoger als in de stand 'ON'. Daarom werd het contactslot op 'ON' gezet, en de licht schakelaar op 'P'. Maar als ik nu het contactslot op 'P' draaide, werd de lichtopbrengst van het achterlicht toch weer groter.

Het schakelschema van de CX500 gaf een mogelijke oplossing. Eenvoudig gezegd loopt de spanning voor het achterlicht wanneer het slot op 'ON' staat over de volgende elementen:

ON

Accu –> Contactslot –> Rode stekkerblok –> Lichtschakelaar –> Rode stekkerblok –> Groene stekkerblok –> Zekering –> Groene stekkerblok –> Contactslot –> Achterlicht –> Massa

Dat is een hele omweg voor de spanning. Wanneer het slot op de parkeer stand staat is de weg voor de spanning voor het achterlicht heel wat korter:

P

Accu – Contactslot – Achterlicht – Massa

En dus, met wat ik wist van de zojuist schoongemaakte zekering houders, lag het voor de hand dat minstens een gedeelte van het spanningsverlies op het achterlicht te maken moest hebben met vervuilde contacten in de rode en groene stekkerblokken achter de koplamp. Ook het slot zou wel eens vuile contacten kunnen hebben.

Inderdaad werd er, toen ik ze van elkaar los haalde, in de rode en groene stekkerdelen aardig wat koper-oxide aangetroffen. Dat werkt niet goed als geleider voor elektriciteit, en dat kan weerstand geven, en dus warmte en spanningsverlies.

Zo goed en zo kwaad al het kon werden de contacten schoongemaakt. Inspuiten en reinigen met contactspray ging even niet, want dat had ik niet op de plank staan. Maar het scheelde toch al heel wat, vond ik, toen ik de stekkerdelen weer in elkaar stak. Voor de zekerheid verving ik ook het contactslot. De spanning voor het achterlicht gaat er twee keer doorheen, voordat het naar het achterlicht toegaat. Een reserve slot werd geplaatst, en het oude slot werd na een eerste blik op het inwendige, voor onderzoek en schoonmaken opgeborgen. Jammer genoeg moest er, om het slot te vervangen, een heleboel extra los, maar het was niet anders.

schakelplaat
... het inwendige ...

Toen ik de voltmeter weer aansloot gaf deze aan dat er wel wat verandert was. Alle spanningen waren lager geworden, wat te wijten was aan het feit dat ik tussendoor uitgebreid thee had zitten drinken, zonder het contact af te zetten. Dan krijg je dat. Maar wat vlugge metingen leken erop te wijzen dat het spanningsverlies tussen de accu en het achterlicht een stuk minder was geworden. Er bleef nog steeds een klein verschil in lichtopbrengst tussen de 'ON' stand van het slot en de 'P' stand, maar het was, naar mijn mening, minder geworden. Misschien was er nu maar een half voltje weg, ergens verloren in de stekkerblokken van de CX.

Eerst moest ik nu maar weer alles in elkaar zetten, de draden aansluiten en de kuip erop zetten. En dan later weer eens kijken, als het zo beginnen te schemeren, of het verschil tussen de 'ON' en de 'P' nog steeds zo groot zou zijn. Wanneer dat nog steeds het geval is, bedacht ik me, is er altijd nog een andere oplossing.

Tijdens de eerder genoemde stamtafel 'Veluwe' werd een LED achterlichtje getoond, afkomstig van 'Louis' in Duitsland. Zoiets zou best achter aan mijn CX gemonteerd kunnen worden, onder het bestaande achterlicht, als het licht nu nog niet licht genoeg is.

Eerst maar weer eens wat rijden, om de accu te laden, en dan weer meten. Is dat voltje dan nog steeds weg, dan zal dat extra achterlichtje een goede oplossing zijn, denk ik zo.





Terug naar de Motorpagina