Terug naar de Motor-pagina




De ontsteking van mijn zwarte CX


Nu ik weet dat mijn zwarte CX best wel wil starten is het tijd om eens te kijken wat er nou aan de hand is met die rechter cilinder. Hoewel ik niet denk dat er iets te zien is besluit ik om toch eerst maar eens de vonk van de rechter bougie te controleren. Bougiedop eraf, sleutel erin, en draaien maar.......

Niet dus. Ik heb wel eens eerder meegemaakt dat een bougie erg vast zat, maar dit is een heel ander verhaal. Met heel veel inspaning en meer kracht dan eigenlijk zou moeten lukt het me om de bougiesleutel, en daarmee de bougie, iets te verdraaien. Een kwart slag, met moeite. De volgende kwart slag kost evenveel inspanning, maar er is geen andere manier. Iets terug draaien, en weer een ontzettend zware draai om de bougie verder los te krijgen. Iets zit er heel erg fout, krijg ik het idee.

Na een half uur van spierspannende inspanning, telkens een kwart slag los, sleutel verzetten, en het volgende kwart losdraaien, gaat het iets makkelijker. Maar het blijft veel en veel te zwaar gaan. Eindelijk is de bougie eruit. Mooi. Nu de accu aansluiten, en eerst de vonk controleren. In het schemerdonker in de achtertuin zou het goed te zien moeten zijn. Bougie tegen het frame, en starten. De resulterende vonk is bedroevend zwak, geen helderblauwe energie-rijke flits, maar een teleurstellend zwak-oranje vonkje.

Even naar binnen, om de boel door te meten. De ohm-meter geeft een weestand van 7K aan, en dat is teveel, zeker ook omdat ik denk dat de weerstanden nog in de bougiedoppen zitten. Maar dan zie ik nog wat..... De laatste paar schroefdraadwindingen van de bougie zitten vol met aluminium, lijkt het wel, en als ik later een andere bougie probeer in te draaien, dan krijg ik die er niet recht in. Het lijkt wel of deze bougie er scheef heeft ingezeten, en dat de draad uit de kop, zachter als de huls van de bougie, in de draad is 'gevroten'

schroefdraadwindingen van de bougie
... schroefdraadwindingen van de bougie ...

De bougie die ik er in wil draaien, een X24ES-U in plaats van de X24ESR-U, gaat er, zoals gezegt, niet netjes rechtop in. Dan maar iets scheef, en niets forceren. De laatste halve centimeter gaat echt niet meer, zonder onverantwoord grote hoeveelheden kracht erbij te zetten. Dan maar even niet verder gaan, en de bougie dop er op, hoewel deze nu een halve centimeter boven de cilinderkop uitsteekt. En dan, hoevwel misschien onverstandig, kan ik het niet laten. De accu is al aangesloten, de sleutel in het contact, op "ON" en dan star.... nee, toch niet.

Ik ga, want je weet nooit wat er gebeurt, even aan de linkerkant van de motor staan. Als de bougie er spontaan uitvliegt, vanwege beschadigde schroefdraad en zo, wil ik daar niet in de buurt staan, maar liever een hele CX verderop. Goed, nu dan......

De zwarte start in één keer, en het geluid is vele malen beter als de vorige keer dat ik de motor starte. Logisch, want nu doen TWEE cilinders mee. De rechter uitlaat wordt nu ook warm, en de penetrante benzine lucht van de vorige keer blijft uit.

Met de mogelijk zwaar beschadigde draad van het bougiegat moet ik maar geen risico nemen. Na wat goede raad van leden van de Dutch Honda CX-500 club, besluit ik om de kop te vervangen. Bij aankoop de zwarte CX kwam ook een reserve blok mee, wat ik in de schuur had geparkeerd, en tot nu toe verder geen blik had gegund. Maar nu toch even kijken. Er mist van alles aan, maar er zit wel een intacte Fan op, en de koppen lijken in orde.

Van Kuipwillem krijg ik een adres in Goes waar een complete set koppakkingen voor een uitverkoop-zacht prijsje te koop is, en die wordt dan ook besteld. Als die set binnen is kan ik gaan beginnen met een kop-wissel.......





Terug naar de Motorpagina