Terug naar de Motor-pagina




Een zwarte CX500


Zo af en toe komt er iets langs op de site van de Dutch Honda CX-500 club, waarvan ik denk, Hee, misschien.....
Zo ook een advertentie van Theo222, die een CX500 te koop aanbood. Geen lang en trouw lid van de club, maar dat maakt niet uit. De CX die hij aanbood was, volgens de omschrijving, en zeker gezien de prijs, een restauratie projectje. Extra meegeleverd een set koffers en een extra blok.

advertentie
... een advertentie ...

Ik heb veel gedacht aan een tweede, een andere CX 500. Voor 'erbij'. Meestal was de motivatie: "maar als die rode het eens niet doet....." wat eigenlijk meer is ingegeven door angst, want misschien gaat 'ie wel stuk, als door rede, want de "Rode Rakker" is eerlijk gezegt in een goede conditie voor een motor van meer dan 30 jaar oud. Ja, poetsen, dat zou nog kunnen, maar het is een rij-motor, en geen poets motor. En dus kijk ik al een hele tijd met hooguit oppervlakkige belangstelling naar het vraag en aanbod spel op de CX-site en op bijvoorbeeld Marktplaats. Maar deze.....

Ik besluit om, naast het gevraagde PB-tje via de CX-site, ook een rechtstreekse e-mail te sturen. Is er misschien een foto-tje?, vraag ik aan Theo, de adventeerder. Er gaan wat dagen voorbij, en op de stamtafel 'Veluwe' hoor ik van meer mensen die een PB via de site hebben gestuurd, maar niets hebben teruggehoord.

De volgende ochtend zit er echter wel een e-mail in mijn "postvak in", met de gevraagde foto's. Een ding is direct duidelijk: Het is wel een roestig beestje, deze zwarte CX. Maar met koffers, valbeugels en een scherm ziet hij er toch wel stoer uit. Als ik dan nog lees dat de motor, zij het op 1 cilinder, toch nog even gedraait heeft, ga ik eens ernstig nadenken.


... roestig beestje ...

koffers en valbeugels
... koffers, valbeugels en een scherm...

De volgende ochtend wordt er nog even stevig nagedacht, en worden de foto's nauwkeurig bekeken. Uiteindelijk bel ik Theo H. eens op: in grote lijnen komt het erop neer dat de motor al vier jaar stil staat, dat er een jaar daarvoor een nieuwe stator en nieuwe koppelingsplaten in zijn gezet, maar dat de motor om onduidelijke redenen steeds slechter is gaan lopen. En hij heeft er nu geen tijd meer voor. Dan hak ik de knoop door, en is de motor verkocht. Nu alleen nog even dat apparaat hier zien te krijgen, want met defecte remmen rijden, dat gaat niet.

Ik bel mede CX-clubber Michael, en die kan me de eerstvolgende maandagavond wel helpen met het ophalen van de motor.

Zodoende vertrekken we maandag uit Ede, en komen we na een voorspoedige reis aan in Almere, de woonplaats van Theo H. Na een korte kennismaking eerst maar koffie, en een praatje. Een beetje over de geschiedenis van de motor, over de problemen die er mee zijn, en dat de moteur er geen raad mee wist. Maar ik denk, dat als het inderdaad de carburateurs zijn, dat het met een nieuwe set prima op te lossen is. En ik heb twee sets op de plank liggen, voor het geval dat.....

Na de koffie wordt er naar de schuur gegaan. In het donker ziet de CX er nog groter en zwaarder uit. Met wat moeite wordt de motor naar buiten gereden. Met een aanloopje rijd de motor daarna de aanhanger in, waar Michael hem professioneel vastbind aan de daarvoor bestemde buizen. Ook het extra blok wordt in de aanhanger gehezen, en vastgesjord. Ondertussen hou ik me bezig met het afrekenen, en dat is heel snel gedaan, als Theo plots zegt: "zo is 't wel genoeg". Ik ben stom verbaasd, dit heb ik nog nooit meegemaakt. "Ik ben blij", zegt Theo, "dat hij bij een echte enthousiasteling terecht komt". Nou ja, dat klopt wel. Ik beloof, om als ik het apparaat aan de gang heb, dat ik nog eens langs zal komen. Zo heb ik voor een heel kleine prijs een CX500 erbij.

Ook de terugrit verloopt voorspoedig, al moeten we, vanwege een afsluiting van de A30, via Utrecht naar Ede terug. Daar wordt de motor uitgeladen, en naar een 'niet al te veel in de wegstaan' hoekje gereden, en daar neergezet. Morgen, bij daglicht, de nieuwe aanwinst eens bekijken. Nu is het al laat. Michael verdwijnt na een hartelijk 'dank je wel' naar huis, en ik haal nog snel even de motorhoes, die voorheen over de "Bah'kup" lag, uit de schuur.

in een hoekje
... in een hoekje ...

De volgende dag kan ik het toch niet laten. Ik neem een oude, maar nog zeer bruikbare accu en sluit deze aan op de zwarte CX. Choke-knop uittrekken, startknop........

De motor start direct, maar loopt wat vreemd. De rechter uitlaat bocht wordt niet warm, en er komt een flinke benzine lucht rond de motor te hangen. Dat zal dan wel het al bekende probleem met de carburateur zijn.

Maar starten doet 'ie in elk geval!!





Terug naar de Motorpagina