Terug naar de Motorpagina


Project CX: Claxon en Kuip




Het is weekend, er staat een stralend zonnetje haar best te doen, en er staat een CX die nog wel wat verder opgeknapt kan worden. Dus ik hoef me, al zou dat best interessant zijn, niet te vervelen.

De "Rode Reservist" heeft, zoals al langer bekend, een defecte claxon. Het ding zal wel totaal vastgeroest zijn of zo, want er komt geen piepje meer uit. Op een stamtafelavond, een paar maanden geleden, kreeg ik daarom niet n, maar wel twee andere toeters aangeboden, en eentje daarvan zou wel passen. En omdat ik, bij de onderdelendag ook de juiste beugels voor montage van de tellerset bij een kuip-ombouw op de kop had getikt, dacht ik bij mezelf: "dat doe ik dan ook even." Verkeerd gedacht, zo bleek later. Vol goede moed, en met een uitgelezen verzameling gereedschap, en een kop koffie, liep ik naar de CX toe.

... uitgelezen verzameling gereedschap ...
... uitgelezen verzameling gereedschap ...

Eerst maar eens die Vetter er afhalen. Verbindingskabel los, vier bouten los, en dan blijkt dat de tank ook eraf moet, omdat de kuip bijna klem zit onder de tank. Als die ook iets naar achteren is geschoven dan staat de kuip snel naast naast de motor.

Om bij de oude claxon te komen moet wel het hele gedoe met tellers en kabels en draden weg. En omdat ik toch van plan ben om een teller afdekkuipje te plaatsen, is dat niet zo'n groot probleem. Het afdekkuipje is niet origineel, en dat geeft wel reden tot wat ongerustheid. Als het maar gaat passen.....

Eerst de claxon. Het vervangende exemplaar wordt aangesloten, en getest, voordat ik alles los haal en weer monteer. Deze toeter toetert heel wat beter als de oude, mijn oren tuten ervan, dus inbouwen. Maar nee, zo gemakkelijk gaat dat niet. Het blijkt dat beide vervangings exemplaren een andere ophangbeugel hebben dan de claxon die op mijn project-CX is gemonteerd. Het scheelt niet veel, maar net voldoende om niet makkelijk te passen. Ook het gat waarmee het geheel moet worden vastgezet is kleiner. Nou ja, dat is, met de hulp van een stevige boormachine, wel op te lossen. Zo heb ik een paar minuten later een claxon die net iets anders is gemonteerd, maar het wel doet. Volgende uitdaging.

... kleiner gat ...
... kleiner gat ...

De volgende uitdaging is het teller frame. De beugels zijn originele Polaris beugels, maar de kap is niet origineel. De gaten voor de ophangbouten ontbreken in de kap, maar er zitten wel andere gaten in. Hoe dat nou moet?

Eerst de beugels maar eens ophangen. Er zit een groot verschil tussen de lengte van de beugel, en de hoogte van de plek waar de beugel moet komen. Dat is, eenvoudig op te lossen door de rubbers uit de oude koplamp omhulling te gebruiken. Nu past het wel. Maar als ik de tellerset monteer komt alles scheef en, zo te zien, aardig onder spanning te staan. Niet goed. Ik schroef alles weer los, waarbij blijkt dat er inderdaad flink wat kracht op diverse plekken stond. Als ik de beugel van links nu eens rechts monteer en die van rechts links, zou dat uitmaken?

Helaas, als een kleine tien minuten later zit alles vast zit, is de spanning op bouten en onderdelen er nog steeds, het zit nog steeds een beetje scheef en krom. Niet goed.

... het zit nog steeds een beetje scheef ...
... het zit nog steeds een beetje scheef ...

Dus worden de beugels helemaal losgehaald, en worden de montage gaten aan beide onderdelen van de ophangbeugel iets opgeruimd. Als ik daarna de beugels en tellers en alles weer op de juiste plek monteer is er van te veel spanning op de beugel weinig meer te merken. Wel moeten de laatste bouten even vastgezet worden, als alles min of meer op de juiste plaats hangt. Maar nu zit het ook goed.

De kap past niet. Hoe deze kap ooit over een tellerset van een CX500 heeft gezeten weet ik niet, maar ik kan er niets mee. Het enige wat ik kan zien is dat er onderin gaten zitten die overeenkomen met de gaten in een origineel koplampkapje, en die passen op de pennen onderaan de beugel, die daar tussen de poten zit.

Een verwoed uurtje van passen en meten, van proberen en zoeken, van hoofdschudden en peinzen volgt. Met twee M5 bouten kan ik de tellerkap wel op de juiste hoogte krijgen, maar het ding kan dan nog steeds naar voren kiepen. Een poging om gaten precies tegenover de schroefgaten van de beugels te krijgen mislukt, en, nu ik er door heen kan kijken, zie ik dat het niet gaat passen ook. Deze kap heeft een breder middenstuk dan de afstand tussen de beugels, dit kan niet zomaar passen. Eigenlijk moet ik een soort van hulp-framepje hebben, als ik nou eens..........

Een half metertje hoek-profiel van aluminium heb ik nog wel liggen, en dan is het passen, proberen, meten, slijpen, zagen en boren. Maar na al die drukke bezigheden heb ik wel een hulp-frame, wat over de bestaande, aan de beugels opgelaste moer-stukken heen valt, en wat, na alweer voorzichtig proberen en meten, aan de andere kant de tellerkap precies op de plaats vastzet met behulp van twee moeren.

... hulp-frame ...
... een hulp-frame ...

... precies op de plaats ...
... precies op de plaats ...

Nu wil ik de kuip erop zetten, maar eerst gaat er goed nagedacht worden. Want een hoop draden en verbindingen zijn los geweest, en zit alles nu wel weer goed vast? Ik loop ik gedachten alles na, pak dan de kuip, en zet deze op zijn plaats terug. n bout is voorlopig voldoende om het geval op de juiste plaats te houden, en nadat ik de kabel naar de kuip toe heb aangesloten, wordt alles getest. Claxon, knipperlichten, koplamp, alles werkt.

De overige bouten van de kuip worden geplaatst, en de stuuruitslag wordt getest. Pas uiterst rechts is er een punt waar de tellerkuip de binnenkant van de kuip raakt, maar dat is amper de moeite waard. Met het afgezaagde, originele CX500, koplamp-kuipje liep bij stuuruitslag naar links en rechts de boel tegen elkaar aan. Dus het ziet er goed uit. Nu nog een laatste keer testen of de elektra nog werkt. Starten, knipperlichten, claxon, die zijn allemaal in orde. Licht dan. Koplamp aan, groot licht werkt prima. Maar dan merk ik het dat het parkeerlicht voor niet werkt.

Ik heb er geen idee van, maar ik zal wel ergens wat fout gedaan hebben. Maar wat? Of zou ik geluk hebben dat enkel het lampje defect is? Eerst daar maar eens naar kijken. Vlug wordt de koplamp losgehaald en dan zie ik waarom het parkeerlicht vr het niet doet. Het lampje is helemaal niet aangesloten.

De koplamp gaat weer dicht, de tank wordt vastgezet, en het benzine slangetje wordt weer aangesloten. Een laatste keurende blik over deze CX, en ik besluit dat het wel weer voldoende is geweest voor vandaag. Het testritje komt een andere keer wel weer. Het is warm aan het worden, ik ga het gereedschap opruimen, en verder van een rustige middag genieten.............

Naschrift.
Als ik later de foto's nog eens bekijk bedenk ik dat het best zou kunnen dat er een dwarsstang onderaan de beugelset mist, en dat daarom een en ander niet helemaal lekker in elkaar paste. Foto's van de teller montage bij de Rakker lijken dit te bevestigen.





Terug naar de Motorpagina