Terug naar de Motorpagina


Een gebroken koppelingkabel




Het is bijna acht uur als ik, gekleed in het motorpak, de "Rode Rakker start. De bedoeling is, om per motor naar het werk te gaan, een lekker ritje op een mooie dag in mei. Maar de CX heeft andere plannen.

Eerste versnelling, koppeling in, afremmen als ik de straat oprij, en dan weer koppeling laten opkomen. Tien meter verder kijken naar het eventuele verkeer van rechts (het is soms een lastige hoek daar) en dan weer koppeling in, op schakelen naar de tweede versnelling, bocht naar links. Maar dat hoeft bijna al niet meer, want als ik de koppeling aantrek slaat de handel tegen het handvat aan. Ik hoef geen twee keer na te denken wat dat kan zijn, het is de koppeling kabel die gebroken is.

De motor word zo goed en kwaad als het kan naar huis terug gebracht, en dan merk je pas goed hoeveel een 'middelzware' motor weegt. Maar goed, het lukt. Dan maar met de andere CX, de “Rode Reservist” naar het werk, maar helaas, die heeft last van een leeglopende accu, en heeft nu te weinig energie om te starten. Dus wordt het de auto.

Om het geheel nog erger te maken, moet ik even opmerken dat om de een of andere reden, toen ik terug wilde rijden naar huis, de auto accu ook helemaal leeg was. Drie motorvoertuigen, en geen eentje die het meteen doet.........

Van de tijd dat de "Rode reservist" nog gewoon een "Zwarte Zwerver" was had ik nog een gewone koppelingskabel over. En ik wist nog waar die lag ook. Dus de reserve-koppelingskabel werd erbij gehaald, en eens bekeken. De kabel zag er goed uit, was van de juiste lengte, en hoewel een beetje droog, de kabel ging niet stroef of zo. Dat droge was snel opgelost, met een paar drupjes olie, en dat zou weer voldoende moeten zijn. Dus deze kabel zou voorlopig in mijn "Rakkertje" ingebouwd worden.

Het plaatsen van een standaard koppelingskabel is niet een heel ingewikkeld karwei. Maar wel moet, in het geval van een Polaris kuip met beenstukken, de rechter beenbeschermer eraf gehaald worden. En het lastigste werk is niet het verwijderen van de oude kabel, maar het netjes weer op de juiste plaats prutsen van de nieuwe.

Ook het onderste tonnetje gaf een probleem. De kabel, zo bleek bij controle van mijn motor logboekje, was 38.000 kilometer geleden geplaatst, net iets meer als vijf jaar. Tijdens die 38.000 kilometers was er veel, heel erg veel geschakeld en gekoppeld, en het eens zo heel mooi ronde 'tonnetje' aan het einde van de kabel was aan de bovenkant een ruime millimeter ingesleten. Zoveel had dat onderdeel te verwerken gekregen. Het koste dus wat moeite om het oude 'tonnetje' eruit te halen.

... een ruime millimeter ingesleten ...
... een ruime millimeter ingesleten ...

De nieuwe kabel werd boven ingehaakt, en, met alle stelschroeven op de meest ruime stand, daarna onderin. Het bochtje maken om het tonnetje in te haken was niet zo heel eenvoudig, maar daarna zat het tonnetje netjes op de plaats. Met afstellen en een proefritje werd de gehele operatie afgerond.

Ook vijf jaar geleden zijn de gaskabels vervangen. En als ik dan toch een nieuwe koppelingskabel moet hebben, dan meteen ook maar de gaskabels. Zo blijven we bezig.........




Terug naar de Motorpagina