Terug naar de Motorpagina


Nieuwjaarsborrel 2013


De min of meer traditionele nieuwjaarsborrel van de Dutch Honda CX-V twin club werd wederom gehouden in Almere, ten huize van de gastvrije Almeerse Motor Club, aan de Meerveldlaan.

De club had iemand van 'Waypoint', specialist in navigatie apparatuur bereid gevonden om een verhandeling over de Garmin (en misschien ook de TomTom) te houden, zodat het ook nog een leerzame middag zou kunnen worden.

Op het forum was daarop de te verwachten discussie losgebarsten: Garmin of TomTom, Map-source of Tyre, en wat de voor- en nadelen van al die verschillende systemen dan zouden zijn. Ikzelf ben heel tevreden met mijn TomTom/Tyre combinatie, maar ik zou wel horen waarom dat nou net de verkeerde, of misschien wel de juiste keus was.

Hoewel er was gewaarschuwd voor hevige sneeuwval had ik toch besloten om naar Almere af te reizen. Nee, niet met de motor, dat was toch een beetje te avontuurlijk, maar gewoon met het autootje. Dat gaf me wel de kans om een klein laptopje mee te nemen, met daarop de foto's van mijn zo bijzondere en succesvolle reis naar Santiago de Compostela in Spanje, in mei het afgelopen jaar.

In Almere aangekomen was al duidelijk dat ik niet de enige was die sneeuw en wind hadden getrotseerd om een gezellige middag te hebben. Van noord en zuid, oost en west waren de leden van de CX-club gekomen. Er was koffie, er waren broodjes, er was gezelligheid, kortom, een prettige middag met bekenden en onbekenden.



... gezelligheid ...
... gezelligheid ...

Maar wat er niet was, was de meneer van Waypoint. Coen, de voorzitter van de club, werd er een beetje zenuwachtig van. Geen Waypoint meneer, geen voordracht, geen verhaaltje en hoe hou je dan al die teleurgestelde motorrijders in bedwang?

Als ik nou eens......

Er was geen beamer aanwezig, wel een microfoon installatie, en ook wist Idsart nog ergens een wat groter beeldscherm vandaan te toveren. Terwijl het beeldscherm werd opgezet, ging ik met een sneltreinvaart door de foto's heen die op het laptopje stonden. Die kan wel, en die ook, maar dat niet en dat ook niet. Maar die moet er echt wel bij, en dat moet ook gezegt worden....



... beeldscherm ...
... beeldscherm ...

Het duurde even, zodat Coen de tijd had om het publiek toe te spreken, maar daarna had ik een stuk of zestig foto's van de vierhonderd en nog wat geselecteerd, en daar moest dan een praatje bij gemaakt worden. Na een wat aarzelend begin lukte het toch allemaal, en een ruim half uur later was ik klaar, had ik het publiek meegenomen op mijn reis naar Santiago en weer terug, verteld van al die bijzondere, vermoeiende, spannende en vreemde dingen die onderweg waren voorgevallen. Een applaus, en een fles wijn, was mijn beloning.

Terwijl ik aan het praten was, was het buiten begonnen met sneeuwen, eerst een beetje, maar tegen het einde van mijn praatje was het flink bezig alles weer wit te laten worden.

Maar toch, er werd nog wat gepraat, wat zaken gedaan, een driekwart CX-blok verkocht, spullen bekeken, en afscheid genomen. Want ook al was het nog niet echt laat, de meesten hielden kennelijk toch rekening met een langdurige thuisreis.



... CX-blok verkocht ...
... CX-blok verkocht ...

Ik besloot ook maar eens op te stappen. Ede was niet zo heel ver, en wat mij betreft was de sneeuwval niet van die omvang dat het hele verkeer er vast door zou lopen, maar je weet het maar nooit. In Almere was het her en der wat glad, en op de snelweg viel het, naar mijn mening, heel erg mee. Niet iedereen dacht er zo over, en zo werd het toch een heel erg langdurige thuisreis. Bevroren ruitensproeiers maakten het er niet beter op, en het ijs aan de ruitenwissers hielp ook niet echt om goed zicht te houden.

Ruim twee uur na mijn vertrek was ik eindelijk thuis. Wat mij betreft mocht het met de sneeuw- en ijspret snel afgelopen zijn, want in het verkeer had je er toch wel flink last van.
Maar alles met elkaar was het een prettige middag, ondanks de moeilijke terugreis. Toch jammer van die meneer van Waypoint, die was kennelijk de weg kwijtgeraakt met z'n Garmin.....




Terug naar de Motorpagina