Terug naar de Motor-pagina




Rem- en Achterlicht op een CX500c


Op de site van de Dutch Honda CX-V club dook onder 'techniek' een berichtje op van Yannick. Die had al eens eerder wat gepost, omtrent zijn CX500c met GL500 blok, maar dit was toch wel erg vreemd:
Ik heb problemen met mijn remlicht, denk ik. Mijn remlicht werkt alleen als ik mijn lichten uit heb. Wanneer ze aanstaan licht mijn achterlicht niet extra op als ik rem.

Want hoe je het schema ook leest, remlicht is een erg eenvoudig geheel, zonder al te veel storingsgevoelige stekkerverbindingen en schakelaars en zo. Dus toen na een stuk of 7 antwoorden er nog steeds geen echt remlicht was, vroeg ik Yannick of hij geen interesse had om eens langs te komen in Ede. Het moet toch wel heel gek lopen als dat probleem niet op de een of andere manier op te lossen zou zijn.

Zaterdag de 15de September, zo rond 12:00 uur, kwam de CX dan ook de oprit op, met Yannick aan het stuur. Eerst de kennismaking, dan een kopje koffie, en dan eens kijken naar die merkwaardig reagerende rem- en achterlichten.

Jongens, jongens, de elektra van deze CX is een zoekplaatje. Dat zit heel anders als het ooit bedoelt is. En het eerste wat me opvalt als het zadel is verwijderd is een relais, wat daar zo maar zit. En ik heb met de beste wil van de wereld even geen idee wat een relais daar nu doet. Ook als de koplamp is verwijderd uit de koplamp behuizing, en het grote logo tussen de voorpoten, zie ik dingen die niet echt, of echt niet kloppen. Wat het relais doet, daar kom ik het eerst halfuurtje niet uit. Loshalen, meten, en hoofdkrabben, niets helpt, en ik snap het even niet. Totdat we de motor starten, en via de 'killswitch' uit zetten. Dan is er ineens een zachte 'klik' te horen. En ja hoor, bedienen van de 'killswitch' laat het relais schakelen.

Later, als ik het schema van een CX500c en een GL500 eens naast elkaar heb, kom ik erachter dat die twee elk een geheel ander nood-stop circuit hebben. Bij een CDI model wordt een draad vanuit de CDI aan massa geschakeld, bij de GL500 modellen wordt de spanning naar de ontstekingsunits, de transistoren, onderbroken. Een fundamenteel verschil, een 'maak' contact of een 'verbreek' contact.

Maar dat helpt nog steeds niet bij het probleem met het remlicht. Ik besluit om de grove middelen te gebruiken. Het hele remlicht wordt losgehaald, en op een stoel naast de motor gelegd. Dan worden, met van krokodil klemmen voorziene hulpsnoertjes, de verbindingen vanaf het verdeelpunt onder het zadel rechtstreeks naar de achterlicht unit geleid. Zo, nu nog eens proberen.

hulpsnoertjes
... hulpsnoertjes ...

Deze keer werkt alles. Als we de remschakelaar gebruiken, gaat het remlicht aan, ongeacht of nu het achterlicht aan of uit staat. Zo hoort het te werken. Dus de fout moet ergens in de bedrading naar het achterlicht zitten. En dat kan best. Want er zitten drie gelijk zwart gekleurde draden naar achteren, en bij het uitzoeken met de multimeter wat wat is komt het resultaat op z'n zachts gezegd als verwarrend te voorschijn. Het lijkt of zwart verbonden is met zwart, in plaats van dat zwart vast zit aan zwart. Het kan ook dat zwart aan zwart moet, in plaats van aan zwart. Nee, dit gaat niet lukken.

Dan maar eruit met die troep, en nieuwe, nu onderling verschillend gekleurde draden erin. Helaas beschik ik, naast groen, niet over de juiste kleuren, maar met een grijze en een blauwe draad kom ik er ook wel. De soldeerbout wordt erbij gehaald, en een tang met de schuif contactjes en dan begint het grote bedraden. Nou ja, groot, het zijn maar drie draadjes. Het eerst is natuurlijk dat we de drie draden samen inpakken in een hoeveelheid isolatieband, en daarna het ontstane kabeltje netjes naar het achterlicht toe leggen. Dan stekkertjes en contra-stekkertjes plaatsen en dat alles onder het motto: eerst kijken, dan denken, dan denken, en dan pas doen.

het grote bedraden
... het grote bedraden ...

Een half uurtje zoeken en passen en meten en proberen later zit het achterlicht op z'n plaats, werken rem- en achterlicht zoals voorgeschreven, en kan het zadel ook weer vastgezet worden.

In de koplamp behuizing wordt de extra draad naar de koplamp losgehaald, en met een stevig stukje isolatie er omheen netjes weggestopt. Nu kan de koplamp behuizing ook weer dicht. In Nederland heb je geen continue brandende koplamp nodig, iets wat op een Amerikaanse GL500 wel zit.

En nu de CX hier toch staat kijk ik ook even naar het vreemde gedrag van de temperatuurmeter. Het zou zomaar de 7-volts regelaar kunnen zijn. Eerst die maar eens opzoeken.....

Mis dus. Het ding zit er niet op. Waar ik ook kijk en zoek, en ik ben een CX500c niet gewend, ik zie geen 7 volts regelaar. En volgens het schema moet die toch wel ergens zitten. Maar nee, hij is er echt niet, de boordspanning van 12 volt zit rechtstreeks op de temperatuur meter aangesloten. Uit de bak met reservedelen komt daarom een andere 7-volts regelaar, afkomstig van een CX500c. Draadje zus, ander draadje zo, derde draadje hier, en dat zou moeten werken. Even ben ik op zoek naar de juiste plek voor de regelaar, maar Yannick vind het plekje al onder de kilometerteller.

Het is tijd om de laatste stukken CX weer vast te zetten. Alle los gehaalde onderdelen van de CX500c worden vastgezet, en nog op de juiste plaats ook. En we houden geeneens schroefjes over.

De motor wordt naast het huis gereden, en gestart. We testen het licht, en dat werkt, we kijken naar de temperatuurmeter, en die komt nu heel langzaam omhoog, volgens Yannick langzamer als voorheen. Kennelijk is de reparatie weer gelukt.

Wat ik van hem krijg, vraagt Yannick. Ben je donateur van de club, vraag ik terug. Nee, dat is Yannick niet. Maar dat is wel de 'prijs' die ik vraag, en daarmee is Yannick het eens. En zo, na een zwaai, verdwijnt Yannick even later terug maar Nijmegen. Als hij wegrijd staat het licht aan, en als hij aan het einde van de straat komt zie ik het remlicht oplichten.........




Terug naar de Motorpagina