Terug naar de Motorpagina


Motorzegening Grubbenvorst 2013




Op de 28ste april 2013 vond in Grubbenvorst de voor de 27ste maal de motorzegening plaats. Gaan of niet gaan, maar dat was eigenlijk geen vraag. Op de site van de Dutch Honda CX-V club werd, zoals vaker, een oproepje geplaatst. Maar er kwamen weinig reacties. De 28ste april bleek een dag te zijn rijk aan motor evenementen: Een tulpenrit in Noord Holland, een Dragstar-rit over de Veluwe, en een motorevenement in Assen. En dat waren alleen nog maar de evenementen die ik wist....

Half tien die zondag morgen stond de "Rode Rakker" klaar om me naar Grubbenvorst te brengen. Het was nog niet echt warm, maar het weerbericht beloofde dat later op de dag het warmer zou worden. Voor de heenreis een extra trui aan, en dan zou ik wel zien hoe het verder zou gaan.

Evenals voorgaande jaren was de reis naar Grubbenvorst zo'n beetje mijn eerste langere rit over de snelweg. En evenals voorgaande keren waren de eerste kilometers snelweg weer wennen. En opletten hoe de motor het deed. Ja, kleine stukjes van een kilometer of dertig, binnendoor, die had ik allang weer gereden. Maar dat is maximaal 80 km/u toegestaan, en hier ging het op 120km/u, een heel verschil.

De zon scheen af en toe tussen de wolken door, en er was niet al te veel verkeer. De nieuwe afslag in de A50, naar de A73 toe, had ik per auto al eens gedaan, en per motor ging het ook heel goed. Langs Nijmegen verder naar het zuiden, waar ik op de A73 met wel 130 km/u mag rijden. Nou, als het toch mag, eens even kijken of het lukt.

Met deze snelheid duurt het niet lang of ik kom in de buurt van Grubbenvorst. "Tyre" gaf aan dat ik bij Horst van de A73 af moest, maar de TomTom stuurde me rechtdoor, naar de afslag Grubbenvorst. Kennelijk waren de kaarten van TomTom en "Tyre" niet helemaal in overeenstemming met elkaar. Maar dat maakte niet uit, ik was toch waar ik wilde wezen. Alleen ging ik Grubbenvorst niet in, maar draaide naar links, de Horsterweg op, waar op nummer 23 de camping "Californië" te vinden is. Via de CX-site had Coen iedereen laten weten dan Michael, Maria, Lieke, Kaithlyn en hij daar op de camping stonden met caravan en 'pop-up'. En, zo luidde de boodschap, de koffie staat klaar.

... op de camping ...
... op de camping ...

Inderdaad, toen ik de familie's gevonden had was er ook koffie. Het was best handig van hen, om gewoon een dag van te voren rustig naar Grubbenvorst te rijden met auto's en motoren, en vanaf daar, na lekker uitslapen, de laatste twee kilometer naar de motorzegening af te leggen. Scheelt een hoop stress, zo op de vroege zondagmorgen.

Rond half twaalf werd er weer opgestapt. Lieke besloot op de camping te blijven, bij de honden lekker rustig zittend in de zon. Michael en Maria, Coen en Kaithlyn en ik gingen ter motorzegening. Amper tien minuten na vertrek waren we er al. Duidelijk was dat we niet de enigen waren, en het leek erop dat de enige parkeerplaatsen die er nog waren vlak achter de 'ingang' van het motor gebied waren. Nou ja, voorlopig stonden ze daar goed, en straks zien we wel verder.

Er waren weer veel, heel erg veel mensen op deze editie van de motorzegening afgekomen, zo op het oog meer dan het voorgaande jaar, toen het wel erg koud was geweest, en er continue regen dreigde. Honderden motoren, in alle mogelijke categoriën stonden op en rond het Pastoor Vullinghsplein opgesteld. Blinkend chroom en heldere verf stond naast roest met kale plekken. Strak in het motorpak zittende knapen naast bedaarde grijsharige rijders, ze waren er weer allemaal.

... motoren ...
... motoren ...

Kaithlyn en ik maakten samen een eerste rondje tussen het zo ruim tentoongestelde moois. Niet alles was even mooi, en soms dacht ik wel even van 'hoe is het mogelijk', maar het bleek mogelijk, en iets verderop was er weer wat anders te zien. De gloednieuwe Goldwing stond naast de afgetrapte Suzuki, de gifgroene Kawasaki naast de zwarte Ducati, en her en der een 'dwarse' Honda, een CX of GL.

Niet alle CX/GL motoren herkende ik, maar de GL van Honki Tonk was goed te plaatsen. En even later zagen we hem rondlopen, en met een 'hey, jullie ook hier' werden we begroet. Er waren meer mensen met een Dutch Honda CX V-twin T-shirt rondliepen, en ook Cosmar met aanhang konden we begroeten. Volgens Michael liep Joshua ook ergens rond. Zo waren er toch, verspreid over het plein, zeker een stuk of 10 tot 15 Dutch CX-ers aanwezig.

Om half een begon de pastoor met de Mis, en tegen de tijd dat hij bijna klaar was, begon ik vast naar de motor terug te lopen. Ook Coen en de anderen waren daar, en er werd besloten om niet te lang te wachten met opstappen en in de rij aan te sluiten. De ervaring van vorige jaren deed ons vermoeden dat we wel eventjes in de rij zouden staan.

... begon de pastoor met de Mis ...
... begon de pastoor met de Mis ...

Maar dat viel reuze mee, relatief vlot reden we door, bocht om, en daar was de pastoor al, druk bezig met wat een pastoor in zo'n geval doet. Een zwaai met de kwast, en de "Rode Rakker" en ikzelf waren weer gezegend. Het koste wel wat moeite om weer terug op de camping te komen, want we kwamen Grubbenvorst op een heel ander plaats weer uit. Via Lottum lukte het toch weer om de juiste weg te vinden, en zo reden we wat later weer de camping op, waar Lieke al weer een lekkere pot koffie had gemaakt, die op ons stond te wachten. Even later voegde ook Henk zich bij ons op de camping. Praatje , koffie, praatje, enzovoorts......

... via Lottum ...
... via Lottum ...

Om drie uur vond ik het welletjes. Ik moest nog een stukje rijden naar huis, met een tankbeurtje er tussenin. Er werd afscheid van iedereen genomen, de helm werd opgezet en de motor gestart. Bijna even snel als ik naar de motorzegening gereden was, kwam ik ook weer terug. Motor achter het huis, helm af, en even bijkomen.

Het was een heel prettige dag geweest.......




Terug naar de Motorpagina