Terug naar de Motor-pagina




Remschijven vervangen bij de Zwarte Zwerver


Het is mooi weer, de vakantie is bijna om, wat staat er nog op mijn 'te doen' lijstje? Oh ja, de remschijven van de Zwarte Zwerver omwisselen. De schijven heb ik al, van Nick L. gekregen, gereedschap is er ook, dus niets staat me in de weg om er eens aan te beginnen.

Eerst even een beetje ruimte maken, zodat ik me rondom de voorkant van de Zwerver een beetje kan bewegen. Met een flinke ruk wordt de motor wat gedraait, staande op de middenbok. Nog een keertje, en ja, nu is er ruimte. Dan wordt het pot-krikje gehaald. Ik moet wel uitkijken, want het krikje heeft de neiging om heel langzaam in te zakken, als er gewicht op staat. Dus moet ik f af en toe bijpompen, f een andere, tweede steun onder de motor zetten. Ik kies voor een tweede steun, en met een verzameling balkjes en houtjes en het krikje krijg ik de CX zover omhoog dat ik ruimte genoeg heb om het wiel te verwijderen. Een steuntje neerzetten, en dan het volgende onderdeel: het verwijderen van het voorwiel.

Het voorwiel is er een paar weken terug ook al eens uit geweest, toen er een nieuwe voorband omgelegd werd. Alle moeren en dingen zijn dus los geweest, Als eerste de splitpen, netjes terug buigen, dan loshalen en helemaal rechtbuigen. Dan de grote moer aan de linkerkant, en tot slot de moeren aan de rechterkant. Nu kan de as uit het wiel geduwd worden. Maar voordat het wiel uit de voorvork getrokken kan worden moet er ook minstens n van de remklauwen los gemaakt worden, anders is er niet genoeg ruimte. Maar dan is het wiel ook los, en kan het naast de motor worden neergelegd.

is het wiel ook los
... is het wiel ook los ...

De oude remschijven worden nu eerst gemerkt. Ik weet dat ik af en toe vrij chaotisch bezig ben, en dat ik in staat ben om de oude schijven net zo snel weer te monteren, in de vaste overtuiging dat het de vervangende schijven zijn. Nee, dat zal deze keer niet gebeuren!

Terwijl ik de oude schijven los haal bedenk ik me dat het wel erg krast, de stoeptegels op het ijzer. Snel wordt er een plaatje board gepakt, om de nieuwe schijven te beschermen tegen krassen. De bouten van de remschijven laten zich vrij makkelijk loshalen, en de vervangende schijven passen, natuurlijk, precies. En nu ik over een redelijke moment sleutel beschik, kan ik de remschijven ook met het juiste aanhaal moment van 27-33Nm vastdraaien.

vervangende remschijven
... vervangende remschijven ...

Het terug plaatsen van de wiel geeft een paar kleine uitdaginkjes, omdat de remblokken een beetje naar elkaar toe gevallen zijn. Een dikke schroevendraaier, tussen de remblokjes in, lost dat probleem ook weer op, en het wiel staat al snel weer op de juiste plaats. Als ik de motor ietsje laat zakken komt, na wat gejutter en geschud aan het wiel, alles prima op de juiste plaats terecht. Alleen de vooras wil niet soepeltjes door het wiel geschoven worden, wat kennelijk toch nog niet helemaal op de juiste plek zit. Wat draaien, en het wiel een beetje optillen, en dan schiet de as wel als vanzelf op de plaats. De kilometerteller opnemer is natuurlijk al netjes op de juiste plek gehangen, en ik hoop dat de nokken gewoon precies weer in de uitsparing zijn gevallen. Een testritje moet dat straks uitwijzen.

Moeren vast, splitpen weer op de juiste plaats, en dan de losgemaakte remklauw weer monteren. Ook hier even met een dikke schroevendraaier voorzichtig wat ruimte maken, en dan past het ook weer.

Nu alle moeren en bouten weer vast zitten is het tijd om even niets te doen, en rustig af te wachten of er plotseling een gedachte binnen komt vallen van "DAT ben ik vergeten...."" Zo'n gedachte kun je beter krijgen op een stoeltje, achter het huis, met een kopje koffie in de hand, dan op de weg, als je met 70-80 km/u door de bossen rijdt. Maar, een half uurtje later, terwijl ik de handelingen van die remschijf ombouw nog eens naloop, nog steeds geen gedachte. Behalve dan de gedachte: alles is goed, zou je niet eens een proefrondje gaan maken?

Nou, dat lijkt me geen slecht idee. Helm op. Handschoenen aan, en een heel kort proefrondje door de buurt. Het remmen gaat, nu de kromme schijven zijn vervangen, veel gelijk matiger. Tijdens het korte rondje in de buurt worden de schijven wel warm, wat veroorzaakt kan worden door het feit dat ik veel, erg veel, rem. Dan maar eens een wat groter rondje maken.

Ook al is het erg warm, het pak gaat aan, en de helm op, en dan op weg. Eerst tanken, en dat is even spannend. Want ik weet het verbruik van de CX nog niet. Wat zal het zijn? Maar nu er, na een krappe 200km op de dagteller minder dan 10 liter in de tank erbij gaat, ben ik best tevreden. Want dat geeft een gemiddeld verbruik van 1:20.

Het langere testrondje eindigd bij Theo J. waar, naast dat de warmte van de schijven wordt besproken, en zijn "nieuwe" CX500c wordt bewonderd, ook een kopje koffie is. De remschijven zijn prima, alleen merk ik bij het wegrijden dat de stationair niet goed staat, de motor slaat steeds af. Toch wel lastig. Maar een paar kilometer verder is dat al bijna niet meer te merken, als de motor weer wat opgewarmd is. Een volgend klusje is misschien de carburateurs eens nakijken en opfrissen......

Voorlopig is het zo weer leuk geweest.




Terug naar de Motorpagina