Terug naar de Motorpagina


Kleine klusjes aan nummer Drie


De derde CX staat nu al weer een aantal dagen naast het huis. Het is te warm om me druk te maken over wat er aan gedaan moet worden, en ik heb ook wel andere dingen te doen. Maar als ik op een mooie zondag de schutting twee meter naar achteren heb verlengd, dan vind ik het op maandag tijd om eens te kijken of ik die vreemd gemonteerde knipperlichten van deze derde CX wat kan fatsoeneren. Ik moet toch ergens beginnen met het wegwerken van de kleine onvolkomenheden van deze motor.

Want er zitten wel wat kleine onvolkomenheden aan. De knipperlichten zitten op niet-standaard beugels gemonteerd, en na een kort testritje merkte ik een olieachtige aanslag op de radiator, wat leidde tot de ontdekking dat de linker voorpoot een bijzonder slechte plek in het chroom heeft. Ook de koppelingskabel loopt niet waar ik die zou verwachten, wat waarschijnlijk komt door het verhoogde stuur op deze CX. Om het verschil in lengte op te vangen lijkt er een CX-'C' koppelingskabel te zijn gemonteerd, en die is voor het mooi natuurlijk weer net iets te lang.

... een bijzonder slechte plek in het chroom ...
... een bijzonder slechte plek in het chroom ...

Nu eerst die knipperlichten. Met dat extra beugeltje ziet het er maar raar uit. Het linkerknipperlicht kan ik het eenvoudigste bij, dus dat wordt losgehaald van de beugel, en mee naar binnen genomen voor onderzoek. Na even puzzelen kom ik er achter dat de moer, die ik zojuist het losgedraaid, van zogeheten 'engelse' draad is voorzien. Dat is op z'n minst natuurlijk wel vreemd. En het is ook niet bij elke bouwmarkt te koop. Dat wordt misschien nog wel lastig.

... extra beugeltje ...
... extra beugeltje ...

Dus gaat er nu eerst een flink half uurtje door alle dozen, in hoeken en gaten, in blikjes en bussen gezocht worden maar twee stukjes ijzerwerk waar het knipperlicht wel in past, en wat ook nog eens op de CX past. Het enige wat ik kan vinden, zijn twee knipperlicht bussen die eigenlijk nog eens op mijn "Rode Rakker" gemonteerd moeten worden. Maar misschien kan ik dat omdraaien?

De lengte van de zojuist gevonden bussen is voldoende om de knipperlichten netjes op de blauwe CX te monteren. De lengte van de oude bussen van de blauwe is voldoende om de knipperlichten op een goede manier op de "Rode Rakker" te monteren. Dus zo zou het moeten kunnen........

Het linker knipperlicht van de blauwe wordt gemonteerd, en daarna wordt het rechter knipperlicht losgehaald van zijn beugel en op een meer originele plaats gemonteerd. Dat ziet er nu wel een stuk beter uit, zo zonder die vreemde aanhangsels. En het werkt nog ook.

... ziet er nu wel een stuk beter uit ...
... ziet er nu wel een stuk beter uit ...

Maar als ik ga kijken naar de bussen die straks voor de "Rode Rakker" gebruikt moeten gaan worden is er een kleine tegenvaller. Ja, de moeren die ik heb losgehaald zijn inderdaad voorzien van 'engelse' draad. Maar de bussen, die daarmee vastgezet waren zijn voorzien van normale M10 draad, die nu helemaal 'verdraait' is. Hier is duidelijk iemand met meer enthousiasme dan kennis van zaken bezig geweest. Het netjes monteren van de knippers van de 'Rode Rakker” moet dus eventjes wachten, totdat ik de juiste busjes heb gevonden......




Terug naar de Motorpagina