Terug naar de Motorpagina


Uitlijnen van een Vetterkuip


Het was me al opgevallen dat de mooi-rode Vetterkuip op de 'Reservist' niet helemaal in het midden zat. Dat geeft een vreemd uitzicht, als je rechtuit gaat en optisch de zaak 'uitbalans' staat. Maar wat er nu mee aan de hand was, ik wist het niet. Ik had toch alles netjes vast zitten, en toch klopte het niet.

Maar op een goede morgen, of was het een middag, was ik nog wat aan het prutsen met die kuip en de bedrading die daar een beetje moeilijk hing te hangen. En ineens viel me wat op..... Want kijk, aan de linkerzijde zat de buitenbeugel buiten, en aan de rechterzijde zat de buitenbeugel binnen vastgeschroefd aan de balhoofdbeugel. Dan zit het geheel, uiteindelijk, scheef en duidelijk uit het midden. Het is zo dat de kuip meer dan een centimeter scheef zit, want aan de ene kant, rechts, kan ik mijn hand net-aan tussen tank en kuip plaatsen, aan de andere kant is er meer dan genoeg ruimte voor mijn hele hand, en dan hou ik ruimte over. Maar misschien, dat hoopte ik, zou een herschikking van de ophangbeugels alles in het midden doen laten uitkomen.

Dus werd er, op deze heel zachte Januari middag, wat gereedschap bij elkaar gezocht, om de ophangbeugel meer 'centraal' te krijgen. Zadel eraf, tank los, en naar achteren schijven. Door de langere benzineslang die Frans aan de nieuw geplaatste 'C'-type carburateurs had gezet, was het mogelijk de tank naar achteren te schuiven, zonder de benzine slang los te halen. En hoe nu verder?

... en hoe nu verder? ...
... en hoe nu verder? ...

Verder betekende dat ik de bovenste beugel los ging draaien, de 'balhoofdbeugel'. Een dikke, lange bout door het frame, en twee kleine bouten voorin, die het centrale deel van de ophangbeugel bij elkaar hielden. De lange bout door het frame durfde in de los te jhalen. Maar ik wilde die twee kleinere boutjes niet helemaal eruit hebben, want misschien was het niet zo eenvoudig om die er weer in te krijgen. Dus toen alles wat losjes zat, werd begonnen aan de vier boutjes die de onder- en bovenbeugel met elkaar verbonden.

Eruit ging redelijk goed, maar om de beide bevestigings-einden weer aan elkaar te krijgen, en nu aan beide zijden op dezelfde manier, maar dan in spiegelbeeld, daar kwam eventjes wat effectief geweld bij kijken, in de vorm van en waterpomptang, een dikke schroevendraaier, en wat gesjor en geduw. En toen de beide bevestigingseinden allebei aan de 'binnenkant' van de balhoofdbeugel zaten, was het tijd om alles weer vast te bouten. Maar je raad het al, dat ging niet zo heel gemakkelijk. Met de waterpomptang, en een schroevendraaier werden de gaten weer op elkaar uitgelijnd, waarna de eerste bout er weer in gedraaid werd. Dan de andere kant, en dan de tweede bout. Nu moest ik niet vergeten om de balhoofdbeugel, weer vast te zetten, want het staat zo raar als je kuip ineens naar beneden komt zetten, halverwege SJK of een stamtafel.

... 'binnenkant' ...
... 'binnenkant' ...

...  en de andere kant ...
... en de andere kant ...

Vervolgens werd de kuip op z'n plekje gehesen, en met de nodige boutjes vastgezet. Ook de tank werd weer netjes in de rubbers gehangen, en alles schroeven en moeren die losgehaald waren werden weer vastgezet. En toen alles weer vast zat werd de proef genomen. Zat de kuip nu netjes in het midden, of was al dat werk voor niets geweest?

Het was wel verbeterd, en de kuip zat zo ongeveer een halve centimeter meer naar links, dat wel, maar nog steeds niet in het midden.......

... was wel verbeterd ...
... was wel verbeterd ...

Jammer dat ik geen extra Polaris kuip had, niet alleen staat dat veel mooier op een CX500, ik ben ook veel beter bekend met het plaatsen van zo'n ding.

Maar hoe komt een mens nu aan een goede Polaris kuip ? Dat zal dus de volgende uitdaging worden.....




Terug naar de Motorpagina