Terug naar de Motorpagina


Een Vetter/Polaris kuipombouw


Nog steeds zit de Vetterkuip op mijn CX500 "Reservist" niet mooi in het midden. Het heeft vast wat te maken met de beugels waar de kuip mee aan de motor vastzit. Maar ik zie geen kans om een en ander precies goed te krijgen. Toch wel lastig, want het stoort me zo bij het rijden.

Maar dan heeft Wijno, op 16 Januari op het forum van de Dutch CX-V twin club een berichtje:

        Complete kuip Rickman Polaris voor de CX 500
In redelijk goede staat
Ruit in prima conditie


En diezelfde avond reageer ik. Het is een witte kuip, en volgens de berichten van Wijno is de kuip helemaal compleet. Tegen een kleine vergoeding is Wijno zelfs bereid om de kuip te komen afleveren, en dat komt me, wegens algehele drukte met een verhuizende zoon, prima uit. Bij een mailtje vooraf vraag ik of ook de verlengmoeren en de tellerbeugels erbij zitten, twee onderdelen die weleens op een sloop CX achterblijven als de kuip eraf gehaald wordt. En gelukkig dat ik dat vroeg, want bij een telefoontje vooraf gaand aan de aflevering wordt duidelijk dat Wijno die dingen heeft laten zitten op zijn tot cafe-racer om te bouwen CX. Nu is dat voor de tellerbeugel niet zo'n groot probleem, maar de verlengmoeren wil ik er wel graag bij hebben, want anders gaat het niet passen, ben ik bang.

En zo ligt er een paar dagen later een prachtig witte Rickman Polaris in de schuur, compleet met ophangbeugels en verlengmoeren, maar helaas zonder teller-ophangbeugels. Maar op de "Reservist" zitten ophang beugels, alleen ontbreekt daar nu net één metalen strip aan. Ook lijkt het erop dat er een vervangruit op de Polaris zit. Maar het is toch een passende ruit, en als Wijno een paar dagen later alsnog het stripje opstuurt wat ik mis, en dan is alles compleet om de ombouw van Vetter naar Polaris uit te voeren.

Als het een paar dagen later, op zondag, heel mooi weer lijkt te worden, zeker voor wat we verwachten voor de tijd van het jaar, dan vind ik het tijd geworden om maar eens met de ombouw te beginnen. Eerst moet die Vetter er maar eens af, en dat is makkelijk genoeg, want die zit maar met vier schroeven vast. Daarvoor moet wel de tank los, en dus het zadel los, en zo ben je toch al gauw met een heleboel zaken bezig. Maar goed, koffers, zadel, tank, alles is los, en nu kan de kuip eraf gehaald worden. Eerst wordt de ruit losgehaald, en daarna de kuip zelf. Beiden worden voorzichtig aan de kant gezet, want misschien is er nog iemand die wel een Vetter kuip wil, en dan moet je natuurlijk niet iets met veel krassen hebben. Zo staat er ineens een heel bloot uitziende CX.......

... een bloot uitziende CX...
... een bloot uitziende CX ...

Dan is het kuip-frame aan de beurt. Maar ook de radiator kap die ik met noest hak- breek en zaagwerk min of meer pas had gemaakt. Ik was in de veronderstelling dat die kap met slechts één boutje vastzat, maar het blijken er toch twee te zijn. De kap gaat met heel wat minder plichtplegingen dan kuip en ruit eraf, en dan is het ijzerwerk aan de beurt. En dat geeft weinig problemen, aangezien ik pas nog bezig ben geweest om dat frame meer in het midden te krijgen. De bouten laten zich zonder problemen loshalen, en even later liggen de losse onderdelen naast de motor. Ik schroef wel alles weer in elkaar, voordat ik het ijzerhandeltje bij de kuip zelf neerleg, want dan weet een ander hoe het in elkaar moet, zonder al te veel gepuzzel. Bovendien weet ik dat dat alle schroeven en moeren erbij zitten.

... het ijzerhandeltje bij de kuip ...
... het ijzerhandeltje bij de kuip ...

Nu begin ik meteen aan de montage van de Polaris beugels. En ik ben maar wat blij dat ik de verlengmoeren erbij heb gekregen, want daarmee past alles veel beter. Lastig blijft natuurlijk dat de onderste kuip-frame bevestigingspunten binnen het Polaris frame valt, zodat het vastdraaien vooral een geduld werkje is. Ik besluit om de truc die ik bij de rode rakker heb toegepast, een extra M12 moer als afstandsring, hier niet direct toe te passen. Past de kuip niet, dan kan het morgen altijd nog, past het wel, ben ik meteen klaar. En tot slot gaat de radiator bescherming ertussen. Klaar, nu de kuip er op zetten.

Eerst is het tijd om de elektra aan te pakken. En kom ik tot de ontdekking dat ik daar beter eerst over na had kunnen denken. Want de Vetterkuip had, naast de nadelen ook voordelen: er zat een complete, originele aansluitkabel bij, die zonder al te veel problemen op de bedrading van de CX was aan te sluiten. En er zit bij deze Polaris wel een complete aansluitkabel, maar de kleuren van de kabel zijn totaal anders dan de kleuren van de CX500 draadboom. Wat is wat, en waar hoort welke?

En zo zit ik eerst een ruim half uur met draden en een losse voeding en een ohm-meter te zoeken en te proberen. De meeste lampen doen het, maar het parkeerlampje blijkt doorgebrand te zijn, maar ik heb reserve, en dus ga ik weer verder met een nieuw geplaatst lampje. Totdat ik uiteindelijk een om-bedradings-tabel bij elkaar heb. Nu weet ik welke stekker ik aan welke draad kan prikken.

PolarisCX500Functie

ZwartGroenMassa
RoodBruinParkeerlicht
Blauw-RoodWitDimlicht
Blauw-WitBlauwGrootlicht
Groen-RoodLichtBlauwRechts
Groen-WitOranjeLinks
Wit-Roodn.c.n.c.
Wit-Zwartn.c.n.c.


Maar zo heel erg eenvoudig is het niet, en de kniptang en de kabeltang moeten er aan te pas komen om het ene deel passend te maken op het andere deel. Toch, als de aansluitkabel netjes aangesloten is aan de oorspronkelijke CX bedrading, dan kan er getest gaan worden. En natuurlijk heb ik iets verkeerd gedaan, wat ik merk als ik de richting aanwijzers uitprobeer. Links zit op rechts, en rechts zit op links. De aansluitingen voor grootlicht, dimlicht en het parkeerlicht zijn wel goed geplaatst, gelukkig. Rem- en achterlicht werken ook nog, en ook wil de startmotor gewoon meedraaien. Starten doen ik een andere keer wel, nu ligt er teveel los spul op en om de motor heen.

... dan kan er getest gaan worden ...
... dan kan er getest gaan worden ...

Nu de elektra werkt kunnen de meters teruggeplaatst worden, in de bijbehorende beugels. En dus moet ik naarstig op zoek naar de originele ophangrubbers, die ik eruit heb gehaald toen ik de beugels zonder de onderste verbinding-strip probeerde op te hangen. Maar zoiets gooi ik niet weg, en na een kwartiertje zoeken in bakjes en bakken en dozen vind ik de ophangrubbers terug. Ook de bijbehorende bouten worden teruggevonden. Toch past het niet direct, en dat komt omdat de rubber afdichting onder het Honda tellerhuis mist. Maar ook die weet ik te vinden, en zo, na passen en meten, gemopper en zoeken, zit uiteindelijk de tellerkap ongeveer op de plek waar ik hem wil hebben.

En nu kan de kuip erop. Met een flinke zwaai wordt de kuip op de frame-beugels geplaatst. Snel een eerste boutje door de gaatjes, en met een moetje vastzetten. Het ziet er prima uit vind ik, als ik eventjes van een afstandje het project ga bekijken. Meer boutjes worden vastgezet, en soms ook weer losgehaald als blijkt dat het toch niet helemaal vanzelf past, maar dan is het tijd om de ruit te plaatsen, en daarmee ziet het geheel er al weer prima uit. De tank wordt teruggezet en het zadel op de plaats gezet, het lijkt weer wat te worden.

Een half uurtje laters zijn ook de lowers aangebracht, en is het tijd om het gereedschap op te ruimen, de Vetterkuip met toebehoren in de schuur te plaatsen, en eens te kijken hoe de hele operatie is afgelopen. De patiënt ziet er prima uit, en alles lijkt te werken zoals het hoort te werken.

... ziet er prima uit...
... ziet er prima uit ...

Morgen een proefritje.....

De proefrit loopt weer eens uit de hand. Inplaats van een kleine twintig kilometer worden het er meer dan vijftig, en ben ik bijna een uur onderweg. Deze kuip ziet er goed uit, zit mooi in het midden, en het is zowaar een feestje om met deze CX te rijden. Nu alleen dat stuur nog wijzigen, want ik zit wel lekker rechtop, maar mijn handen staan net verkeerd aan de handvatten.

Wordt vervolgd...... ?




Terug naar de Motorpagina