Terug naar de Motorpagina


Benzine lekkage


Ik had dus de choke kabel vervangen door een ander exemplaar, wat bij nader inzien niet de juiste was. Daarvoor was de tank eraf gehaald, en ook de benzine slang bij de carburateurs losgehaald. Omdat alles toch niet helemaal goed scheen te zijn was er verder nog niet gereden, dat kon altijd nog.

Deze morgen was het perfect weer om eens per motor naar het werk te gaan. Dus in de vroegte werd het pak aangetrokken, ook al is het maar 14 kilometers, en de helm opgezet. Naar buiten, benzine kraan open draaien en de poortdeur van slot halen. Tot zover geen problemen. Maar terug lopend naar de motor was het ineens: ...hee wat ruik ik... ??

Benzine. Niet uit het overloop slangetje, maar over de carburateurs heen. Waar kwam dat dan vandaan? En toen zag ik het, het benzine slangetje wat op de carburateurs was aangesloten lekte, En ook niet ene klein beetje. Het slangetje was helemaal uitgelubberd. Dit was een stukje (dure) benzine slang omvlochten met een extra mantel, maar als die los laat, dan is de hele stevigheid van het slangetje weg. Exit duur stukje slang, maar heb ik nog wat anders liggen?

Na even zoeken vind ik het oude benzinefilter, met aan beide zijden een stukje slang. Mooi, dan kan die er op. Het kwam eraf, en kan er nu vast ook wel weer op. Twee tellen later zit het op de plek van het lekkende slang-met-filter geheel, en kan ik op weg.

Op de terugweg werd er een nieuw stukje benzine slang gehaald om alles weer netjes aan elkaar te zetten. Vervolgens naar huis, en de grootste problemen zullen nu wel over zijn, denk ik.

Mis dus. Thuis werd de motor achter het huis op de middenbok gehesen en verd... weer een benzine lucht, en nu lekte het wel uit het overloop slangetje. Om gek van te worden....

Dus werden de carburateurs er onderuit gehaald, en de linker, die lekte, open gemaakt. Een piepklein flinterdun stukje vuil zat op de punt van de vlotternaald, net voldoende om de boel niet af te sluiten en over te laten stromen. Ook leek de vlotternaald oud en uitgedroogd. Ik dacht: daar moet ik dan maar een nieuwe naald plaatsen, want er lag er nog eentje in de bak met nog te monteren onderdelen. Helaas, dit was een nog een oude oranje vlotter, en de naald die ik had liggen was voor een zwarte vlotter. Daar zit net voldoende verschil in om het niet te laten passen. Dus werd de vlotter gewisseld, want die bleek ook nog eens lek te zijn (er zat vloeistof/benzine in). De vervangende zwarte vlotter kwam uit een setje wat al eens eerder een donor vlotter had mogen leveren. Daarna kon de werd de nieuwe naald geplaatst, en de carburatuers weer teruggezet. De nieuw choke kabel die was binnen gekomen werd er ook meteen onder gezet, en de hele zooi werd weer in elkaar geschroefd. Ook werd een nieuw stukje benzine slang gebruikt, en toen bedacht ik me ineens dat ik misschien het wel aan mezelf te wijten had, die lekkage.

...  piepklein flinterdun stukje vuil ...
... piepklein flinterdun stukje vuil ...

Had ik deze ochtend de vervangende benzine slang-met-filter wel goed gemonteerd? En niet 'ondersteboven' tegen de pijl met 'flow' in, en was misschien daar dat flintertje vuil vandaan gekomen? Het zou zo maar kunnen......

Maar goed, hij lekt niet meer, en starten doet 'ie ook nog.....





Terug naar de Motorpagina