Terug naar de Motorpagina


Een knerpende CX


Na het repareren van de remmen, door de remslang te vervangen en alles netjes te ontluchten, kon er eindelijk en beter rondje met de nieuwe CX gemaakt gaan worden. Niet al te ver, want als 'ie het opgeeft moet ik wel naar huis lopen. Eerst maar een paar blokjes om, en toen dat allemaal zonder grote problemen was gelukt, iets verder. Nu was ik al een keertje in de vijfde versnelling geweest met deze CX, maar het daarbij optredende geluid schreef ik destijds toe aan andere dingen, dan het feit dat ik in de vijfde versnelling reed.

Maar nu, elke keer als ik naar 'vijf' schakelde, was er een knerpend, gierend geluid ergens uit de motor. Het klonk in elk geval niet alsof er een rem aanliep, of een kabel defect was, of als een toerenteller die de geest had gegeven. Maar wat dan wel?

Via die vraagbaak voor alles wat met de Honda CX en aanverwanten te maken heeft, het forum van de Dutch Honda CX-V club, stelde ik de vraag: wat kan het zijn? De antwoorden verschilden, volgens de ene groep zou het de cardanklok kunnen zijn, maar een andere groep verwees me naar de versnellingsbak. En dan zijn er dus twee mogelijke problemen. Maar wat nu te doen. Het eenvoudigste was, natuurlijk, om de cardanklok te vervangen. Als dat het probleem niet zou verhelpen kon altijd nog naar een andere versnellingsbak gezocht gaan worden, maar ik hoopte heel erg dat het vervangen van de cardan klok het vreemde geluid zou laten verdwijnen.

Henk stelde een cardanklok beschikbaar, en toen ik dat onderdeel eenmaal in huis had werd op een niet al te koude dag begonnen aan het uitwisselen van de cardanklok. Ik had dit, jaren geleden, eerder gedaan, bij mijn "Rode Rakker", waar toen een achterbrug vervangen diende te worden. Dus helemaal onbekend was het klusje niet. Vol goede moed, en met een flink aantal opmerkingen vanaf het forum in het achterhoofd begon ik aan de klus.

Splitpen, reactiestang, remstang, het ging er allemaal vlot uit. Ook de andere kant gaf geen problemen, en de grote splitpen en de moer van het achterwiel kwamen makkelijk los, evenals de klembout van de achteras. Nadat ik, met beleid en een hamer, de achteras had los-getikt en uit de achtervork had genomen, viel het wiel een stukje naar beneden, en kon het simpel onder de motor uit gepakt worden. Dat was fase één.

... onder de motor uit gepakt ...
... onder de motor uit gepakt ...

Het tweede deel van de klus was het loshalen van de cardanklok zelf. Die zit met drie bouten aan de achterbrug vast, en die drie bouten zaten alle drie erg vast. Maar het lukte me om, zonder iets te beschadigen, die drie bouten wat los te draaien. Nu alleen die ene bout nog, die net achter de rechteruitlaat zit. Het was niet zonder meer mogelijk om daar met een ring- of steeksleutel bij te komen. Dan moest eerst de uitlaat eraf......

Dus maakte ik het achterste bevestigingspunt van de uitlaat los, en daarna viel ik op de erg verroeste bout van de uitlaatklem op de balanspot aan. Ook die kwam, zij het met tegenzin, los. en toen zag ik wat, vlak bij de lasnaad op de uitlaat.

Ja, het is een oude CX, en ja, hij ziet er goed uit. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook goed is. Het bleek dat er een ring van roest om de uitlaat zat, en onderaan de uitlaat zaten een paar flinke gaten. En tot overmaat van ramp, toen ik de uitlaat iets probeerde te bewegen en los te wrikken uit de balanspot, brak de uitlaat af, net op dat randje, dichtbij de balanspot.

... een ring van roest ...
... een ring van roest ...

... een paar flinke gaten ...
... een paar flinke gaten ...

Wat nu? Het uitstekende binnenpijpje werd door mij gebruikt om te proberen het restantje van de uitlaat uit de balanspot te krijgen. Maar hamer, griptang, WD40, en grof geweld, het mocht allemaal niet baten.

Het uitlaat pijpje gaf zich niet gewonnen. En dat zou, als ik de zaak eens goed overdacht, kunnen uitlopen op een andere balanspot, en twee uitlaten. Als rechts vastgeroest is, dan maak je bij links ook veel kans op hetzelfde soort problemen.

Ik besloot om alles maar even te laten rusten. Misschien kwam er een oplossing, of misschien moest ik een oplossing voor deze uitdaging maken. En stel nu eens dat het niet de cardan is, maar toch ergens in het blok of de versnellingsbak een lager defect is. Dan heb ik echt een probleem......




Terug naar de Motorpagina