Terug naar de Motorpagina


Olie langs de cilinder


Al een paar dagen had ik het idee dat er ergens wat olie naar de buitenkant van het blok lekte, aan de linkerzijde van de motor. Maar waar het vandaan kwam? Ik had er geen idee van. Het leek erop dat het vanaf de pakking van het achterdeksel kwam, maar dat was al in geen vijf jaar los geweest. Zou het kunnen? Vast wel, maar misschien waren er nog andere mogelijkheden.

...  aan de linkerzijde ...
... aan de linkerzijde ...

Via het forum van de Cx-club kwamen er een aantal suggesties. Maar het kwam er in hoofdzaak opneer: schoonmaken, alles controleren en eventueel natrekken, en test-rijden. Brinkcx kwam met een idee om, als het echt een vaag probleem zou blijven, meel of iets dergelijks over het blok te strooien om het lek op te sporen. En dat was inderdaad een goed idee.

Gelukkig bleek het niet nodig. Nadat ik de plek waar de olie film lag grondig had schoongemaakt, en er verder niet geks te zien was, had ik met de juiste voorzichtigheid de beide bouten van het kleppendeksel iets aangedraaid. Het achterste schroefgat was een aantal jaren geleden voorzien van een Helicoil, nadat de bout afgebroken was. Wat op zich een gevolg was van een uitgedroogde kleppendeksel pakking. Maar het resultaat is wel dat ik wat overbezorgd ben met betrekking tot deze bout, en het vastdraaien hiervan. En dat was dan ook de tweede reden dat ik de motor in januari had laten afstellen bij Jan Dokter. De eerste reden was het constante lichte olieverlies aan de voorzijde. Beide zaken waren netjes opgelost. Maar nu was er weer een lekkage.

Het achterste boutje werd dus met de nodige voorzichtigheid wat vaster gedraaid. Ook de voorste bout werd aangedraaid. Er was geen 'toing' of 'knak' te horen, en alles leek nog vast te zitten. Goed dan, een proefritje zou wel uitkomst geven.

Ik besloot dat het een flink proefritje moest worden. Die korte stukjes steeds van 14 km naar en van het werk waren amper voldoende om de motor echt op temperatuur te doen komen.

Vanaf huis werd de A30 opgezocht, en bij Barneveld werd de binnenweg naar Nijkerk genomen. Daar werd getankt, en een eerste inspectie gehouden. Geen olie, dat zag er goed uit. Verder dan maar, Nijkerk uit, en over de brug over het Nijkerkernauw de polder in, in de richting Harderwijk. Vlak voor Harderwijk een tweede stop met controle. Weer was er geen oliefilmpje te zien op het blok.

Nou ja, dat geeft moed. Via Elspeet en Nieuw Milligen kwam ik voor de A1 uit. En waarom niet, nog even flink op toeren laten komen, besloot ik. Zo werd de weg naar huis afgesloten weer over de A30 en tenslotte de A12 heen. Thuisgekomen werd er voor de laatste keer gecontroleerd of er nog olie lekte, maar weer bleek alles netjes droog te zijn. Gelukkig, weer een probleempje opgelost......

De motor lijkt helemaal klaar om straks samen met JiMi naar de Zwitserse grens te rijden, op zoek naar de 500-euro challengers.....





Terug naar de Motorpagina