Terug naar de Motorpagina


Op zoek naar het olie-lek - Deel 1


Al een paar maanden ligt er aan de linkerzijde een dunne film van olie over het blok. Het is niet ernstig, maar toch is het olie 'verbruik' daardoor wel flink opgelopen. Maar wat het is? De achterdeksel pakking wil wel eens gaan lekken, maar dat is dan vrijwel altijd aan de rechterzijde van het blok. De kans is groot dat het wat anders is. En de enige pakking die daar zit, en die wel eens een lek vertoont is de pakking van de kop.

Koppakkingen zijn zonder al te veel problemen nog wel te vervangen. Een juiste moment sleutel, geduld, en nauwkeurig werken zijn de zaken die nodig zijn. Ik had ooit aan mijn toenmalige 'Zwarte Zwerver' een kop vervangen, simpel in de achtertuin op een mooie dag in maart, lekker in de zon. Maar dit is niet zomaar een CX, nee, dit is mijn eigenste, en momenteel ook enige CX. Daar ben ik niet één, maar wel twee beetjes zuinig op. Dus een plekje op een motorbrug zou welkom ook zijn, evenals een stel extra ogen die ook weten wat ze moeten doen.

Frans heeft een brug, en na een paar weken wachten, ook tijd. En zo rij ik op een morgen naar Nijkerk, en plaats de motor op de oprit bij Frans, die al ruimte heeft gemaakt in de garage. De motor wordt achteruit op de brug geplaatst, zodat de kant waar aan gewerkt moet worden vlak naast de werkbank komt.

Na een kopje koffie wordt er begonnen met het demonteren van de CX. Het zadel gaat eraf, gevolgd door de tank. De 'lowers' van de Polariskuip worden los genomen, want zo kunnen we beter bij de andere los te halen onderdelen komen. Gelukkig kan de rest van de kuip blijven zitten. Een teiltje word onder de radiator gezet, en de koelvloeistof wordt afgetapt. Het spul ziet er nog redelijk goed uit, al heb ik geen idee hoe lang het al in de motor zit. De grote dop aan de voorkant, onder de radiator, wordt weggehaald, en dan is het de beurt aan het inlaatrubber. Aan de andere kant van de cilinderkop zit de uitlaat, en ook die moet los. Vervolgens maken we het kleppendeksel los. Alles ziet er nog goed uit.

De bouten van de kop worden voorzichtig losgemaakt, en voor de zekerheid ook nog eens kruislings. Dat hoeft eigenlijk niet, maar ze zijn ook kruislings vastgezet, en dan maak je ze ook kruislings los, vinden we allebei. Met een rubber hamer worden een paar zachte klopjes tegen de nu nog vastzittende cilinderkop gegeven. Het effect daarvan laat niet lang op zich wachten, en uit zich in de vorm van een flink restantje koelvloeistof, wat onder de cilinder vandaan komt stromen.

Een balkje, een steunpuntje, en even later hebben we de kop los, en wordt deze voorzichtig terzijde gelegd. Inspectie van de kop, de pasvlakken, en voor zover zichtbaar is, de nokkenas geven de bezorgde motorrijdende burger moet, want volgens Frans ziet het er allemaal nog prima uit.

... voorzichtig terzijde gelegd ...
... voorzichtig terzijde gelegd ...

Met beleid en een mesje worden de restanten pakking van de pasvlakken gehaald. Voorzichtig, dan komen er geen krassen op. De nieuwe pakking wordt op de kop geplaatst, en even moeten we denken hoe het ook al weer zat met dat kleine olie kanaaltje, welke kant boven moet, maar dat weet ik nog. Alles is schoon, de pakking krijgt nog een speciale behandeling met het een of andere ongezonde goedje, en met een pietsje vet wordt ook het beruchte O-ringetje op de plek vastgekleefd.

... de nieuwe pakking ...
... de nieuwe pakking ...

Heel voorzichtig wordt de kop nu geplaatst, en minstens zo voorzichtig worden de klepstoters en de tuimelaars op hun plaats gezet. Maar ja, wat is de aandraai volgorde. Het CX500 boek van Peters wordt er bij gepakt, en daarin staat, naast de aanhaalmomenten, ook de juiste volgorde genoemd. Met een plaatje erbij, dat is wel zo gemakkelijk. Rechtsonder, linksboven, linksonder en tot slot rechtsboven. Frans draait, met twee verschillende momentsleutels, in drie stappen de kop vast met de vereiste 5.0-5.5 kgfm.

En dan hebben we een klein probleempje. Er is niet voldoende koelvloeistof voorhanden. Wat te doen. Nou ja, het is geen noodzaak om echte koelvloeistof te gebruiken, gewoon water kan ook, maar dat moet dan zo snel mogelijk wel vervangen worden door koelvloeistof. Dus gaat er water in het systeem, wat de volgende dag vervangen gaat worden door koelvloeistof.

En nu moeten natuurlijk wel de kleppen weer netjes gesteld worden. Frans neemt dat klusje ter hand, terwijl ik toekijk. Als de klepspeling goed is, gaan we de boel weer opbouwen. Het kleppendeksel wordt geplaatst, en dat is, vanwege de helicoil die in het achterste gat zit, voor mij altijd weer spannend. Houdt hij het, of niet? Het ziet er allemaal goed uit, en met de tank losjes aangesloten wordt er een proefstart gemaakt.

Er lekt wat olie uit het gat aan de zijkant van de cilinderkop, wat gelukkig op te lossen is door de kop een tikje vaster aan te draaien. Verder zijn er geen problemen, het motortje loopt rustigjes. Olie lekkage achter de kop is niet waarneembaar, wat ons het gevoel geeft dat we het probleem onder controle hebben gekregen.

De laatste schroeven worden vastgezet, de kuipdelen geplaatst en we maken een rondje langs alle schroeven, bouten en moeren die los geweest zijn. Alles zit vast, we hebben niets vergeten. De motor wordt van de brug gehaald, en dat is dat.

Frans wordt uitvoerig bedankt, en dan trek ik het pak weer aan om de motor naar huis te rijden. Na een rit van ruim vijfendertig kilometer, waarvan een flink stuk snelweg met ruim 100km/u gereden te hebben zet ik de motor weer neer op zijn eigen plekje achter het huis. En natuurlijk kijk ik direct of er nu geen olie meer langs het blok loopt. Helaas. De linkerkant van het blok is weer voorzien van een laagje olie. De uitgevoerde reparatie was dus niet de juiste. Een pluspuntje is wel dat we weten dat de koppakking niet het probleem veroorzaakte, maar dat het dus ergens anders gezocht moet worden, en de waarschijnlijkste foutbron zal dan de achterdeksel pakking zijn. Een foto-tje met de iPhone, die dun genoeg is om tussen de tank en het inlaatrubber door te steken, laat een klein plasje olie zien, achter de kop. Hoger dan halverwege het inlaatstuk is geen olie te zien, lager wel. Mijn conclusie is dan ook dat er toch wat fout moet zijn met de achterdekselpakking.

... een klein plasje olie achter de kop ...
... een klein plasje olie achter de kop ...

Een duidelijk geval van : wordt vervolgd.......




Terug naar de Motorpagina