Terug naar de Motorpagina


Weer een gaatje in de uitlaat


Bij het plaatsen van de nieuwe balanspot had ik moeten vaststellen dat de rechter demper die naam eigenlijk niet meer verdiende. Het was nog wel een uitlaatpijp, maar met het gat wat ik had gevonden was het niet echt meer een demper. Deze uitlaten zaten er nu sinds 13 november 2013, dus net twee jaar onder de CX, maar waren toen al niet nieuw. Ik had ze toen van een mede CX-er overgenomen. Twee jaar terug hadden deze uitlaatjes er nog goed uitgezien, maar nu, nu was het toch een heel stuk minder.

Wat te doen? Nieuwe uitlaatjes kosten heel wat, en die stonden voor aankomende februari op de lijst, samen met vervangende uitlaatbochten. Was er niet een andere oplossing? En die moest er wel zijn, want er stond me bij dat ik bij JiMi ooit een uitlaatje had opgehaald, en dat dat uitlaatje een tijd onder mijn "Rode Rakker" had gehangen, totdat het vervangen werd door de uitlaat die er nu onder hing.

Maar waar bewaard een mens zo'n uitlaatpijpje? Het koste een paar uur zoeken in de schuur, en ik was al bang dat ik de uitlaat, met dank voor de bewezen diensten, bij het grof vuil had gegooid. Gelukkig bewaar ik van alles, ook uitlaten die nog ik een redelijke tot goede staat zijn, al zijn ze dan niet nieuw.

Deze uitlaat was in elk geval niet voorzien van meer dan de gebruikelijke twee gaten, waarvan er eentje aan de voorkant, en eentje aan de achterkant zat. En nu ik de uitlaat toch in de handen had, wilde ik ook even kijken hoe deze eruit zag, onder de roestvlekjes. Dus werd er (alweer) een beetje gepoetst. Het resultaat was een nog heel nette uitlaat, met weliswaar wat doffe plekjes, maar eentje die zeker nog een aantal maanden mee kon, onder de “Rode Rakker” . Nu werd de lekke uitlaat onder de motor vandaan gehaald, en ook deze uitlaat werd van de grootste roestplekken ontdaan, en een beetje gefatsoeneerd. En dan toch maar vergelijken. En het verschil was groot. De reserve uitlaat zag er stukken beter uit, al was het alleen maar dat er geen gat ergens in het midden zat.

... het verschil was groot ...
... het verschil was groot ...

De ophangbeugel liet zich na een klein beetje aandrang ook verwijderen, en kon zonder moeite aan de vervangende uitlaat gemonteerd worden. En toen was het alleen nog een kwestie van het op de juiste manier vastzetten aan de motor. Bout, moer, klemband, en tot slot nog even starten en voelen of er nog uitlaatgassen onder de motor vandaan komen blazen. En dat was niet het geval. Er kwam wel wat uitlaatgas langs de bovenste gaatjes, maar dat was nog steeds een heel ander verhaal......

... op de juiste manier vastzetten ...
... op de juiste manier vastzetten ...

Voorlopig had ik weer een goed uitlaatsysteem. In februari zien we wel weer verder.......





Terug naar de Motorpagina