Terug naar de Motorpagina


Een kuip-montage hulpstuk


Het is een mooi ding, die Polaris kuip met de lowers op mijn CX. Het past goed, ik zit goed uit de wind, en redelijk uit de regen. Toch is er nog wel wat om over te klagen, als dat per sť moet. Want als je erbij moet zijn, dan kunnen die lowers aardig in de weg zitten. En die lowers zitten met een aantal boutjes vast, die bijna onbereikbaar netjes weggewerkt zijn on de kuipvakken. En dat geldt zeker nu ik een hoop extra aan de linkerkant van de kuip heb liggen, in de vorm van een elektra schakelpunt. Het loshalen van de lowers is meestal niet de grootste uitdaging, het vastzetten is veel eerder een lastig karweitje. Kan dat nou niet anders? Ik bedoel, zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?

Een paar schetsjes en wat denkmomenten verder was er een ontwerp voor een moer-vast-houd-stripje. En nu is het met zo'n ontwerp natuurlijk altijd de vraag: past het ook. Er was een manier om daar achter te komen. Bij de Gamma werden slagmoeren M6, een aluminium strip van 20mm breed en wat boutjes en moertjes M4 gehaald. Een gekke combinatie van materiaal, maar precies wat ik nodig had. Verder was het een kwestie van OtF-design, On the Fly Design, oftewel: net zolang prutsen tot het past.

... een kwestie van OtF-design ...
... een kwestie van OtF-design ...

Als eerste kwam de rechterkant van de kuip aan de beurt. Gewoon, omdat daar het minste spul in het kuipvak lag. Het kuipvakje werd uitgeruimd en er werd wat gemeten. Ik had ongeveer 24 tot 27 centimeter ruimte, en dus werd er een stukje aluminium strip van 25 centimeter afgezaagd. Natuurlijk was de ruimte in het kuipvak niet mooi recht, dus om het stripje passend te maken werd er een bochtje in gebogen, los uit het handje, en dat paste goed genoeg. Maar nog was er niet genoeg ruimte in het kuipvak. De ruimte bij het achterste montagegat was minder diep dan ik gehoopt had, dus moet er aan de achterzijde van het stripje nog een stuk weg geslepen worden.

Slijpen, passen, nog een keer en nog eens. En toen leek het allemaal te passen. Het stripje werd achter de gaten gehouden, en met een kraspen werd aangeven waar de bijbehorende moeren ongeveer zouden komen. En omdat het meteen de eerste keer goed zat, werden die gaten ook meteen geboord. Tijd voor de volgende stap.

De volgende stap was het pas maken van de slagmoeren. Slagmoeren zijn bedoelt om in hout te slaan, waarbij scherpe hoekjes als een soort spijkers fungeren, zodat de moer niet meedraait als er een bout aan vast komt te zitten. Maar die scherpe hoekjes had ik niet allemaal nodig. Naar mijn mening was een enkele pin voldoende. De overige drie pinnen werden plat gemaakt met behulp van een bankschroef en combinatie tang, en voor de vierde pin werd een gaatje geboord in de aluminium strip, vlak naast het grotere gat waar de slagmoer doorheen zou komen.

... aangepaste slagmoeren ...
... aangepaste slagmoeren ...

... provisorisch vastgezet ...
... provisorisch vastgezet ...

De aldus aangepaste en op maat gemaakte slagmoeren werden op de aluminium strip geplaatst, en met een stukje isolatietape vastgezet. Het hoefde tenslotte niet veel te houden, en uiteindelijk zouden de moeren min of meer op hun plaats gehouden moeten worden door de strip, die tegen de kuipwand werd getrokken. De strip, met de provisorisch vastgezette moeren werd weer in de kuip gezet, en met behulp van drie bouten op de juiste plaats. De volgende handeling was niet helemaal uit te meten, maar tussen het eerste en het tweede, en tussen het tweede en het derde montagegat werd een gaatje in de Polaris geboord. Waar het boortje het aluminium raakte zou een gaatje moeten komen om de strip vast te zetten. Nadat die gaatjes geboord waren had ik toch een heel klein probleempje. Want de hele operatie was bedoelt om makkelijker de schroeven van de lowers vast te kunnen zetten, zonder heel erg moeilijk in de kuipvakken te friemelen om de moeren op de juiste plek te houden. En nu had ik twee nog veel kleinere moertjes, die ik met veel moeite op de juiste plek moest krijgen........

... werd een gaatje geboord ...
... werd een gaatje geboord ...

... met isolatie tape vastgeplakt ...
... met isolatie tape vastgeplakt ...

Gelukkig was daar wel een oplossing voor. Met een stukje isolatieband werden de twee moertjes vastgeplakt op de juiste plaats, en vervolgens werd de hele strip voorzichtig in het kuipvak neergelaten. Door eerst weer de grotere schroeven iets in te draaien werd de juiste uitlijning gevonden, en toen was het alleen nog maar een kwestie van langzaam en met beleid de M4 boutjes in te draaien. En toen dat klaar was, en die boutjes stevig vast zaten, zat ook de aluminium strip vast, en zaten ook de M6 slagmoeren op de juiste plek.

En toen moest het passen. De lower werd erbij gehaald, en opgehangen. En in een recordtijd zat het op de juiste plek, en nog goed vast ook. De volgende dag werd de linkerkant onder handen genomen, wat iets meer passen en een kleine aanpassing aan het montage gat in de lower vergde. Maar ook dat was snel bijgewerkt, en ook daar verliep de uiteindelijke montage van de lower een stuk sneller en eenvoudiger.

Als de kuip er nu nog eens af moest, en dat zou vast wel gebeuren, dan was het in elk geval een stuk eenvoudiger geworden........



Terug naar de Motorpagina