Terug naar de Motorpagina


CX2 - Doet hij het of toch niet ?


Rustig aan, dan breekt het lijntje niet, is het spraakwoord. Vandaar dat ik de volgende ochtend heel rustig begon met de gewone zaterdaagse bezigheden, en me pas om half elf ging bezighouden met de nieuwste aanwinst. Want, de vraag was natuurlijk: was het een aanwinst?

Voordat die vraag beantwoord kon worden moest ik natuurlijk eerst de overschrijving regelen. Dat was vlug genoeg gedaan. De verzekering was ook al geregeld, dus er waren geen wettelijke beletsels meer om met deze CX de openbare weg op te gaan. Geen wettelijke beletsels, maar hoe stond het met de algemene staat van de motor?

De draden wirwar van verbrande draden, gesmolten isolatie en dergelijk weerhield met er niet van om de accu aan te sluiten en heel even te kijken of er nog iets van het zenuwstelsel van deze CX in orde was. Voorzichtigheid halve werd wel eerst de connector tussen kuip en CX losgehaald. En kijk, oliedruk en vrijstand lampje gingen gewoon aan toen ik het contactslot omdraaide. Tot zover geen probleem. Niet alleen bleek hieruit dat de essentiŽle delen van de CX nog werkten, ook leek het erop dat de accu nog voldoende spanning had. Alleen miste ik het slangetje, wat aan de zijkant van de accu hoort te zitten. Maar toen ik de accu uit de motor haalde zag ik ook waarom.... Het slangetje zat aan de verkeerde kant, rechts van de accu, een duidelijk teken dat men eerder had geprobeerd de accu verkeerd om in te bouwen. En dat klopte precies met wat Andre had verteld.

... de verkeerde kant ...
... verkeerde kant ...

De accu werd, met een schietgebedje, aan de druppellader gehangen. Misschien deed hij het nog, maar misschien ook niet. Gewoon proberen en kijken wat er van zou komen. Tijd om eens te kijken wat er verbrand, verschroeid of gesmolten was. Een digitaal klokje, wat niet aangesloten was, werd uit de kuip gehaald. Het zag er niet naar uit dat het klokje ooit weer zou gaan werken. Wel liet het een lelijk groot gat achter, maar dat was van later zorg. Nu was het de beurt aan de hoeveelheid draden, en als eerste werd een ongezekerde rode draad vanaf de accu naar de kuip weggehaald. Zo konden daar geen verdere ongelukken meer mee gebeuren. En toen?

... aan de druppellader ...
... aan de druppellader ...

Toen kon ik het niet laten. Er was al geprobeerd, via het voorste inspectiegat, om het blok 'rond' te trekken. En dat was zonder problemen gelukt. Het benzine slangetje werd weggehaald, en vervangen door een stukje slang met een filter erin. Je weet maar tenslotte maar nooit wat er in zo'n tank rondzwerft aan spul. De accu, die een eerste laadcyclus met succes had doorstaan werd ingebouwd, en de motor werd gestart. Toegegeven, een heel klein beetje remmenreiniger was nodig om de zaak door die eerste moeilijke minuten van zijn wedergeboorte heen te helpen, maar daarna was het gewoon een CX: niet moeilijk doen, draaien!

Snel werden helm, jas en laarzen bij elkaar gezocht, en de CX werd naar de straat gereden. Met bergen beleid en scheepsladingen voorzichtigheid werd eerst op de oprit een paar minuten met draaiende motor gestaan. Hoe goed ik ook keek, ik zag geen lekkages, geen water, geen olie of benzine. Vooruit dan maar. De eerste meters op straat, en dan remmen. Hij stopte keurig, misschien niet helemaal in nieuwstaat, maar ongeveer net zo goed als mijn eigen Rode Rakker. Ook al had ik geen koplamp of knipperlichten, toch werden er een aantal rustige proefrondjes in de wijk gereden. Hooguit een kilometer, maar het ging verrassend goed, zat lekker en stuurde prima. Maar het was tijd om terug te gaan, er zouden vast nog wel meer proefrondjes volgen.


Maar in ieder geval weet ik nu dat hij het wel doet !!



Terug naar de Motorpagina