Terug naar de Motorpagina


Een voltmeter op mijn CX


Nu ik een Ignitech ontstekingskastje op mijn CX heb gemonteerd, heb ik wel een vraag. De oude CDI kan, zonder dat er een voedingsspanning aanwezig is, bijvoorbeeld na een doorgebrande zekering, toch gewoon blijven werken, en is dus onafhankelijk van de boordspanning. De Ignitech ontsteking is wel afhankelijk van een redelijke boordspanning. Nu om onverklaarbare redenen de hoge-spoel van mijn stator de geest heeft gegeven, en bij doormeten volledige sluiting aangeeft, is mijn vraag: hoe zit het dan met het dynamo gedeelte van de stator?

En daar is eigenlijk heel erg weinig over te zeggen. De stator laad de accu bij, of hij doet dat niet. Punt. Klaar. Alhoewel?

Natuurlijk heb ik daar weer een eigen mening over, en ik wil graag zien of de accu tijdens het rijden wordt bijgeladen, en liefst ook nog hoeveel. En daar is een voltmeter voor nodig. Dus werd er op het WWW gezocht naar een voltmetertje. En uiteindelijk vond ik iets waarvan ik dacht: he, wat leuk. De prijs was wat aan de maat, maar daar tegen over stond dat het maar 100 meter lopen was naar de winkel.

... voltmeter ...
... voltmeter ...

Nu had ik dus een voltmeter, maar waar laat je zo'n ding? Een gat in de kuip zagen was natuurlijk een soort van oplossing, maar niet een goede oplossing. Maar na wat proberen en experimenteren en passen dacht ik dat ik misschien wel een goede oplossing had.

Vele maanden geleden had ik een achterlicht-verklikkerlampje op de CX gemaakt. Na een aantal malen in het donker rijden werd het toch weer weggehaald, maar het kastje en nog wat dingen waren ergens in de grote doos met draad terecht gekomen. Hoog tijd om die weer op te zoeken.

En ja, met dat kastje zou het waarschijnlijk net aan gaan lukken. Min of meer op goed geluk werden wat lijnen in het plastic gekrast, en daarna werd de rechthoek binnen de lijnen er uit gezaagd. En vanzelfsprekend moest er daarna nog heel wat af gevijld worden, en gepast worden voordat ik besloot dat het nu voldoende moest zijn. Het metertje paste inderdaad, en verder uitvijlen hoefde niet meer. Maar nu ?

Want zo'n metertje werkt goed als het is aangesloten met een kabeltje naar de accu, of een punt vlak bij de accu. Een vaste draad vanaf het kastje naar de accu, dat zag ik niet zitten. Want het kastje zou op de kuip geplaatst worden, en als die er af moest dan had ik het probleem dat de kabel nog vast zat. Maar als ik nu eens …..

Een paar maanden geleden had ik alle oude en overbodige pluggen en draden weggegooid, dus moest er iets nieuws worden aangeschaft. De keus viel op een 5-polige DIN-audio connector en bijbehorende contra-connector. Voorlopig was ik niet van plan on meer dan vier of vijf aders te gebruiken van de UTP netwerkkabel die ik als data-kabel wilde gebruiken. Dus dat zou passen.

Met veel zorg, en een afgemeten hoeveelheid geweld werd de contra-connector in het kastje gefrommeld. Een zelftappertje er over en klaar was dat. De draden in het kastje werden nu aangesloten, en daarna werden vier draden van de UTP kabel aan de DIN connector gesoldeerd. Vier draden, ja, want behalve de voltmeter wilde ik ook het LEDje wat oorspronkelijk in het kastje zat, gaan gebruiken als remlicht-verklikker. Het is heel goed mogelijk om remhandel of rempedaal in te trekken/trappen, en ook daadwerkelijk af te remmen, zonder dat het remlicht deze actie aan achterliggend verkeer doorgeeft. Vandaar een extra verklikkerlichtje.

... aan de DIN connector gesoldeerd ...
... aan de DIN connector gesoldeerd ...

De draad met connector werd onder de CX-tank naar achteren gebracht en aangesloten. Vier aders bleven ongebruikt, twee gingen naar het remlicht (nee, niet naar de schakelaar van het remlicht) en de andere twee werden aangesloten op een massapunt waar de oorspronkelijke CDI had gezeten, en op de voeding van het remlicht. Zo wist ik welke spanning er naar de Ignitech geleid werd.

Het kastje werd met behulp van diverse stukjes RAM-mount systeem voor in de kuip gezet. Een eerder idee om het geheel aan het stuur te bevestigen werd verhinderd doordat het stuur daarna niet meer gewoon kon draaien, en dat was ook niet de bedoeling. Nu nog testen. Contact aan, en de meter gaf aan dat er 11,2 volt beschikbaar was. Bij het aantrekken van de remhandel ging het verklikkerlichtje aan. Dat werkte, nu nog een praktijktest, maar dat moest even wachten tot de volgende morgen.

... dat werkte ...
... dat werkte ...

De volgende morgen moest ik even naar Arnhem, net een mooi klein stukje heen-en-weer. Onderweg gaf de voltmeter aan dat er 13,8 volt bijgeladen werd, en elke keer dat ik de remvertraging voelde, was ook het remlicht verklikkertje aan.

Een klein projectje, en goed gelukt.....





Terug naar de Motorpagina