Terug naar de Motor-pagina
Vorig - De weg naar Santiago
Vervolg - Mijn weg naar Santiago


Het vinden van het juiste pad.

To fight the unbeatable foe


Het juiste pad? Wat is dat? Waar gaat het naartoe en waar leidt het langs? Vragen waar ik een antwoord op moet zoeken. Want ook dit pad heeft een eerste stap, en ik zal, vanuit mijn eigen warme huis moeten kijken waar ik langs zal gaan, waar ik rusten kan, en wat dies meer zij. Want in mijn rugzakje zit Asperger, en die wil eigenlijk heel graag weten wat er gaat gebeuren.

Een eerste route, die me in vier dagen door Frankrijk zou voeren laat ik gaan. Te snel, te gehaast. maar dit dan ?

Dag Van Via Naar Km Tijd
Dag 1Ede - Rocroi3085:50
Dag 2Rocroi - Cosne sur Loire3645:57
Dag 3Cosne sur Loire - Perigeux3515:49
Dag 4Perigeux - Biarritz3245:41
Dag 5Biarritz - Pielagos2864:13
Dag 6Pielagos - Leon2454:37
Dag 7Leon - Santiago de Compostela3435:48


Het lijkt er al veel meer op, vind ik zelf. Eerst via de snelweg naar Maastricht, dan naar Luik, en dan verder, door Belgie heen, naar Frankrijk.

Ede-Maastricht is 205 km, en duurt ongeveer 2:00 uur Daarna is het nog iets meer dan 3 uur rijden naar Rocroi, een voormalig vestingstadje in Noord-Frankrijk. Vandaar naar Cosne-sur-Loire, 364km verderop, over de binnendoorwegen bijna 6 uur rijden. Nog eens bijna 6 uur verder is Perigeux, in de Dordogne. Périgueux ligt op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Als ik het zo doe ben ik 'op de route' naar Santiago. De volgende stop zou Biarritz kunnen zijn. Hoe ik het ook wend of keer, bijna al mijn routes lopen langs Biarritz. Vanaf hier verder langs de kust, en niet direct de Pyreneëen in. Dan houd Frankrijk op en wordt het helemaal spannend: Spanje. Pielagos en dan Leon, ook al een stop plaats op de pelgrimroute. Deze beide etappes zijn zowel in tijd als kilometers korter, om te wennen aan het Spaanse verkeer, en de Spaanse wegen. De laatste etappe is naar Santigo zelf. 6 Uur weer, om uiteindelijk daar uit te komen.

Als ik het zo bekijk is het erg druk, veel rijden per dag. Heel veel lange dagen op de motor, met de nadruk op lang. Is dat voor mij uit te houden? Meer ervaren lange-afstands rijders zeggen: 500-700km per dag, maximaal 6-7 uur per dag.
Naar Denemarken, bijna 750km deden Cosmar en ik het in één ruk door, vanaf half acht tot ergens bij vieren, en de volgende dag ging ik terug, vanaf half tien tot zes uur. Best wel zwaar.
Misschien moet ik eens wat anders plannen.

Dag Van Via Naar Km Tijd
Dag 1EdesnelwegLille2872:48
Dag 2Lille-Fécamp2534:54
Dag 3aFécampsnelwegCaen1181:26
Dag 3bCaen-Rennes1813:34
Dag 4aRennessnelwegNantes1071:22
Dag 4bNantessnelwegPons2364:00
Dag 5aPonssnelwegJauge1281:22
Dag 5bJauge-Biarritz1843:34
Dag 6BiarritzsnelwegLlanes3565:01
Dag 7LlanessnelwegOrdes3694:40
Dag 8OrdessnelwegSantiago d C.280:34
Dag 9OrdessnelwegCabo Finisterre1001:05


Is dit misschien beter? De totale rij-tijd is in dit laatste schema maximaal 5 uur (en 1 minuut) per dag. En in plaats van 5 dagen doe ik er 7 dagen over, en kom pas op de achtste dag aan op mijn doel. Kan dit ?
Er zit wel erg veel snelweg in. Maar met de hulp van Google Maps kom ik tot de overtuiging dat het mogelijk moet zijn om in een redelijke tijd zonder gebruik van snelwegen in Santiago te komen. De kortste snelwegloze route is 2151 kilometer en duurt 37 uur. Als ik dat in 7 dagen wil rijden dan is het 305 km/dag en bij een gemiddelde van 70kmk/u, is dat 4:21 uur per dag rijden. Een niet ondoenlijke tijd. Zo hou ik nog tijd over. En als ik tijd over hou, kan ik ook een iets andere, meer interessante route nemen. Frankrijk is rijk aan geschiedenis, en aan bijzondere plaatsen. Als ik nu eens langs de kust ga? Langs Calais, door Normandië, misschien Bretagne en dan...

Soms twijfel ik erg over de haalbaarheid van mijn plannen.....

Vervolg - Mijn weg naar Santiago