Terug naar de Technische pagina


Electrisch schema CX 500 (zAB)


Hoewel er een grote hoeveelheid informatie op het WereldWijdeWeb en in de diverse handboeken te vinden is, had ik toch een probleempje met het electrische schema van mijn CX500. De schema's op de website van de Dutch Honda CX-V club waren eerder gebaseerd op Amerikaanse modellen, dan op mijn eigen Europees bedrade motor. Ook de schema's in de boeken van Peters waren erg vaag. Wat te doen? Kon het niet beter?

Uiteindelijk heb ik zelf maar wat in elkaar gedraait, met Peters als uitgangspunt. Het resulaat klopt met mijn CX500(z). Maar let wel, het hoeft niet te kloppen met elke CX500(z), maar ik denk dat het grote plaatje klopt.

CX500schema


Om het schema te downloaden, klik op deze link : Schema CX500_Europees en bewaar de afbeelding op je eigen computer door met rechts op de afbeelding te klikken. Kies voor : "afbeelding opslaan als...", om de afbeelding op je eigen computer te bewaren.



Het complete schema, zoals hierboven afgebeeld, is erg complex, met vele draadkleuren voor veel verschillende doeleinden. En meestal hebben we niet het hele schema nodig, maar alleen het gedeelte voor de knipperlichten, of voor het laden of voor....
Om het mezelf makkelijk te maken heb ik alle draden die niets met de verlichting te maken hebben verwijdert uit het schema. Dat ruimt op. En het geeft een wat duidelijker beeld van welke draad nu waar naar toe loopt, en ook waarom. Het deel-schema voor de verlichting staat hieronder.

CX500licht


Ook voor dit schema geldt: om het schema te downloaden, klik op deze link : Schema CX500 Europees verlichting en bewaar de afbeelding op je eigen computer door met rechts op de afbeelding te klikken. Kies voor : "afbeelding opslaan als..."", om de afbeelding op je eigen computer te bewaren.



En om het mezelf toch niet al te makkelijk te maken heb ik ook maar het deel-schema voor de knipperlichten uit het grote schema gehaald. Net als bij het vorige schema zitten alle componenten nog op de tekening, maar de draden die niets met de knipperlichten te maken hebben zijn weggehaald. Het deel-schema voor de knipperlichten staat hieronder.

CX500knipper


Om het schema te downloaden, klik op deze link : Schema CX500 Europees knippers en bewaar de afbeelding op je eigen computer door met rechts op de afbeelding te klikken. Kies voor : "afbeelding opslaan als...", om de afbeelding op je eigen computer te bewaren.

Tot slot, want ik ben nou toch bezig, maar even doorgewerkt om ook het startcircuit uit het totale schema te lichten. Alle componenten staan, net als in de bovenstaande twee schema's, nog op hun plaats, maar weer zijn de draden die niets met het starten te maken hebben eruit geknipt. Het deel-schema voor het start-circuit staat hieronder.

CX500start


Om het schema te downloaden, klik op deze link : Schema CX500 Europees start en bewaar de afbeelding op je eigen computer door met rechts op de afbeelding te klikken. Kies voor : "afbeelding opslaan als...", om de afbeelding op je eigen computer te bewaren.


Uitbreiding , wijziging of verbetering ?


Het schema van de CX500(zAB), zoals hierboven aan het begin van de pagina is afgebeeld, stamt uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Zo rond 1977 kwamen de eerste CX-en op de markt, en het ontwerp kan rustig dus op 1975 gezet worden. Ook zijn de meeste componenten, stekkers, schakelaars en verbindingsstukkken al ruim 30 of 40 jaar oud. Het zal dus geen verbazing wekken als er hier en daar wat spanningsverlies optreed. Waar dat het meest merkbaar is, is bij de verlichting. Maar ook bij het contactslot kan, vanwege de hoge stromen die daar kunnen lopen, versnelde corrosie optreden, die in sommige gevallen kan leiden tot een defect contactslot.

In het onderstaande schema zijn op de geel omlijnde plaatsen vier simpele '12volt 1x om' relais opgenomen van het type R012D1WJ. Deze vier relais zorgen ervoor dat de verouderde bedrading van de CX ontzien wordt, en dat verschillende punten niet meer het volle vermogen behoeven te transporteren of verbinden.

Er is een relais toegepast om de hoge stroom/spanning door het contactslot te verminderen, en een tweede om de de stroomtoevoer naar het achterlicht te verbeteren. Ook zijn er twee relais toegepast om de koplamp van stroom te voorzien.

Van dit schema zijn gedeelten in de praktijk uitgevoerd.

CX500metRelais


Om het schema te downloaden, klik op deze link : Schema CX500 Europees relais en bewaar de afbeelding op je eigen computer door met rechts op de afbeelding te klikken. Kies voor : "afbeelding opslaan als...", om de afbeelding op je eigen computer te bewaren.

Leuk, zo'n schema, maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Een goede vraag, en daarom zijn er hieronder een paar fotootjes afgebeeld van een koplamp tussen-schakeling met relais. EEn beschrijving

De draadvolgorde, zoals hier gebruikt is:
  • pen 1 - witte draad naar koplamp, dimlicht
  • pen 2 - witte draad vanaf groot/dimlicht schakelaar
  • pen 3 - rode draad naar beide relais, 12 volt voedingspanning voor lampen
  • pen 4 - groene draad, massa
  • pen 5 - blauwe draad naar koplamp, groot licht
  • pen 6 - blauwe draad vanaf groot/dimlicht schakelaar


...aansluitstrip...
... aansluitstrip ...

...relaisblokjes...
... relais blokjes ...



Wat in de technische pagina's beschreven staat hoeft niet altijd de enige manier, werkwijze, of zelfs juiste opvatting te zijn. Ook de schrijver van deze pagina's heeft zijn beperkingen, en kan nog veel leren van en over de CX500 en aanverwante motoren.
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech.
Terug naar de Technische pagina