Terug naar de Motorpagina


Eerste avonturen


In de eerste dagen na de aankoop moest er nog van alles worden aangeschaft. Zo was bijvoorbeeld de kentekenplaat nog niet volgens het nieuwe GAIK-model. En ik had de keuze, omdat de motor al een ‘Oldtimer’ was, tussen een ouderwetse blauwe kentekenplaat, of een gewone standaard plaat. Het werd een standaard plaat, omdat een blauwe plaat veel duurder was. Ook een nieuw slot werd aangeschaft, en wat gereedschap.

Ook kreeg Robert uit Utrecht een mailtje, waarin ik vertel dat ik al voorzien was, en ik wenste hem het beste met de verkoop. Een paar dagen later keek ik nieuwsgierig even in de Honda afdeling op Marktplaats. De advertentie van Robert was verwijdert. Die CX was dus ook verkocht.

Die woensdagavond belde ik Theo op. Ik had een CX gekocht, vertelde ik, en ik wilde even langs komen. Kan dat ?. Dat bleek te kunnen, en een klein kwartiertje later stond ik in Bennekom voor z’n huis. Theo kwam naar buiten, voordat ik goed en wel de motor uit had gezet. Kennelijk kende hij het geluid van een CX heel goed. En ook zijn inspectie van mijn Honda viel niet tegen. Voor wat ik betaald had was het een goede motorfiets. Hij liet me ook zijn werkplaats zien, achter het huis. Een BMW en een CX650 Silverwing, en een geheel gedemonteerde CX luisterden het toneel op. Allerlei CX gerelateerde zaken, die je vrijwel nergens ziet, stonden daar, waaronder ook originele werkplaats handboeken, en zelfs een origineel CX500 (a) instructie boekje. Ik had er wel uren kunnen rondkijken. Bij het afscheid merkte ik op dat de Honda ‘buiten’ moest slapen, omdat ik niet over een garage beschik, en dat ik nog naar een goede motorhoes op zoek moest. "Even wachten," was zijn antwoord, "kom maar eens mee." Vanaf een zoldertje haalde hij een groot pak tevoorschijn, wat uiteindelijk een prachtige canvas motorhoes bleek te zijn. Mijn opmerking over “wat krijg je van me” wuifde hij weg. En zo staat de Honda nu toch enigszins beschermd in de gure Hollandse nachten achter het huis.



Ik probeerde met mijn normale gereedschap om de bougies er uit te draaien. De kleur van de bougies kan een hoop vertellen over de afstelling van de motor. Ook moeten de bougies eruit als je de kleppen wil afstellen. De eerste bougie sleutel die ik probeerde was duidelijk te groot. De tweede leek te passen, en vol goede moed begon ik aan het handvat te draaien. Maar na een paar slagen bekroop me het gevoel van ‘er klopt iets niet’ Ook deze sleutel bleek te groot, en wat ik in eerste instantie voor het ‘pakken’ van de bougie had gehouden, bleek een kringentje in het aluminium van de kopdeksel te hebben ingevreten. Een ondiepe, maar duidelijke kras gaf aan waar de sleutel het aluminium had weggeslepen. Toen ik een paar dagen later wel een passende pijp/bougiesleutel had, heb ik eerst met een stofzuiger uit voorzorg eventuele metaal splintertjes rond de bougie weggezogen. Ik weet niet wat er zou gebeuren als die in de cilinder zouden vallen. In het beste geval niets, anders minstens versnelde slijtage of nog erger.....
De bougies zagen er keurig uit. Lichtbruine aanslag, niet vet of iets dergelijks. Dus dat was ook in orde.

Het controleren van het oliepeil was ook niet gemakkelijk. De oliepeilstok was snel gevonden maar toen...
In het handboek van Peters, wat ik bij de motor kreeg, stond een keurige beschrijving, met plaatje, van hoe het oliepeil te controleren. Maar wat er niet bij stond was waar het bovenste oliepeil-merkteken zat. Ik ging er voorlopig maar even vanuit dat het gemarkeerde gedeelte geen olie mocht aangeven. Kruisjes is niet invullen, toch ? Dus was het oliepeil, volgens mij, in orde. Achteraf gezien bleek ik het helemaal fout te hebben. Er had duidelijk wel een litertje olie bij gemoeten. Maar ja, als er niet verteld wordt wat boven en onderpeil aangeeft....


Toen ik een week later van Frans een CD opgestuurd kreeg kon ik in het daarop aanwezige handboek nagaan hoe het oliepeil WEL afgelezen moest worden. Toen is er ook direct het noodzakelijke litertje bijgedaan.

Ook heb ik het oliefilter verwijdert. Ik had helaas geen nieuw filter bij de hand, dus kon ik niet alles controleren. Wel heb ik in het filterhuis gekeken, of ik schilfertjes metaal zag. Langzaam de olie rondgedraaid in de filterhuis, een beetje uitlaten lopen op een glad oppervlak. Niets te zien, of wist ik misschien niet waar ik naar moest zoeken ? Een paar zwarte korreltjes waren het enige resultaat, een soort van zandachtige structuur. Ik wist het niet, maar wat ik wel wist was dat er geen aluminium of koperkleurig slijpsel in het olie te vinden was, volgens mijn weliswaar ongetrainde, maar ook achterdochtige ogen.
Bij gebrek aan een nieuw oliefilter werd het oude weer terug geplaatst, het oliepeil leek nog steeds goed, dus daar maakte ik me ook geen zorgen over. Eerst maar eens een eindje rijden.....


Terug naar de Motorpagina