Terug naar de Motorpagina


Kennismaking met 'Harry'



Wie Harry is ? De lezers van het forum van de Dutch Honda CX-500 club weten het wel. Harry is de CX van Gea. Harry is de opvolger van 'het lel', de CX die uiteindelijk stukje bij beetje uit elkaar gehaald werd, en behalve in de herinnering, voortleeft in vele CX-en in Nederland. Harry werd aan Gea overgedragen door Old_Harry, en kreeg daarbij zijn naam.

Harry is een CX met een nogal eigenzinnig karakter. Meestal volgzaam en gemakkelijk in de omgang, maar soms somber en tegenwerkend. Op een overigens zeer mooie zaterdag ging Gea even op pad, om samen met Harry een eindje te gaan rijden. Gea woont met Harry tussen Kampen en Zwolle, in een klein dorpje langs de IJssel. Maar hoewel Harry er in het begin wel zin in had, op de weg naar huis, zo vertelde Gea later in het Forum, (lees hier het verhaal ) begon hij in te houden, en had geen vermogen meer. Harry wilde niet meer.

Voor de dag ten einde liep hadden een aantal wijze koppen zich al over het probleem van de weigerende Harry gebogen, op afstand dan, en een aantal suggesties was al gedaan. Zelfs hulp ter plekke werd aangeboden.
Bedenk wel : dit is de CX-club. Voor het overgrote deel mensen die een CX rijdend willen houden, en daar alles voor over hebben.
Om Harry aan de praat te krijgen zijn er knappere CX-sleutelaars als ik nodig, dat wist ik best. Maar toch zocht ik Gea's adres op, en stapte zondagmiddag op mijn eigen CX, de heel wat minder bekende "Rode Rakker".

Ede uit, naar Apeldoorn, over de N304. Dezelfde weg die ik, toen ik pas een paar weken 'CX-er' was, had genomen voor mijn eerste SJK treffen. Er was een hoop gebeurd in de tussentijd. Mijn rijkunsten waren al weer aardig opgepoetst, hoewel mijn rijstijl nog steeds een beetje behoudend genoemd kon worden. Vooral op de snelweg, waar het verkeer in de laatste jaren steeds jachtiger was geworden, voelde ik me nog niet echt thuis. Maar de N304 naar Apeldoorn, met de maartse zon boven de weg, reed heerlijk. Al snel reed ik door Apeldoorn, naar Vaassen. En daar kon ik kiezen. Linksaf, naar Epe, en verder over de binnenwegen, een mooie route langs de rand van de Veluwe, of rechtdoor waar het bordje "Zwolle - A50" stond. Even een kleine aarzeling, toch, met langzaam draaiende motor. En daarna werd kloek het gas weer opengedraaid, richting A50. Ik had al een paar stukken snelweg gedaan, en dit moest ook kunnen. Zo kwam ik op de A50 naar Zwolle/Kampen terecht.

Mijn broer zei het me al eens, toen we het over het motorrijden over de snelweg hadden 'de snelweg is voor haast, binnendoor is voor ontspanning'. En hij had gelijk. Hoewel is het verkeer aardig kon bijhouden vond ik een snelheid van 105-115 toch echt wel voldoende. Een incidentele vrachtwagen werd ingehaald, en daarna gewoon weer rustig terug naar rechts. Concentreren en opletten, dan is ook een snelweg best te doen.


... uiterwaarden ...

Waar de A50 veranderde in de N50 reed ik gewoon door, naar Kampen. En bij Kampen nam ik prompt de verkeerde afslag, en kwam ik in de binnenstad van Kampen terecht. Het duurde even in de eindeloze rij van éénrichtings-straten voordat ik eruit was, maar toen had ik ook meteen weer de goede weg te pakken. De brug over de IJssel bood een adembenemend uitzicht over de rivier, die de uiterwaarden had overstroomd. Geen gelegenheid voor een foto, maar dat zou later wel komen.


... harry ...

Het dorp waar Harry moest staan, en waar Gea woont, was snel gevonden. Langzaam reed ik door de straat, op zoek naar het huisnummer. Ah, te ver, iets terug, daar, onder die hoes, dat moest Harry zijn. Op het geluid van een CX had iemand in het huis waar ik voor stopte de oren gespitst. Gea herkende een CX, en dat in dit dorp ? Nog voordat ik mij helm af kon doen stond ze al buiten, en keek vol verbazing naar wie er toch onder de helm kon zitten.............


... harry ...

Na een uitgebreide kennismaking, ondersteund door een kop koffie, was het tijd om Harry eens te gaan bekijken. Harry is een zwarte CX500a, met een volle Vetter kuip, koffers en een opgebouwd navigatie systeem. Harry kan eigenlijk wel een poetsbeurtje gebruiken, dat wel. Maar ik kon daar niets over zeggen, want ook mijn eigen CX zag er niet helemaal vlekkeloos uit. De eerder die dag gestelde diagnose klonk erg geloofwaardig, en ik hoopte voor Gea, en Harry, er het beste van. Had ik iets meer tijd gehad dan hadden we de theorie dat het probleem van Harry in de benzinetoevoer zat kunnen controleren met de tank van de "Rode Rakker". Helaas, zo weinig tijd en zoveel te doen....


... dijk ...


... uitzicht ...

Op de dijk, na een hartelijk afscheid van Gea, toch even nog gestopt voor een foto'tje en een uitzicht over de rivier. Daarna werd begonnen met de terugweg. Vanaf Kampen tot aan de afslag naar Ede op de A1 reed ik op de snelweg. Toegegeven, ik had een beetje haast, maar ook vond ik dat het er de tijd voor was. N50, A50, en toen over de A1, totaan de afslag Hoenderloo, en tot slot de N304 naar Ede. Ook snelwegrijden begint meer en meer vertrouwd te raken.......



Naschrift I


Een week nadat ik bij Harry en Gea was geweest, bezocht Marcel de weigerende Harry. Marcel stelde na een gedegen onderzoek een nieuwe diagnose : Harry z'n stator was waarschijnlijk defect geraakt. Geen leuk nieuws voor Gea, natuurlijk, maar er is nog hoop voor Harry !

Als Marco nou maar niet met vakantie was geweest........


Naschrift II


Harry en Gea stonden een week later nog steeds niet op goede voet met elkaar. Gea wilde rijden, en Harry niet. Gea had al eens gedreigt om, als Harry zich als 'Lel II' zou blijven gedragen, om een andere motor te kopen. En ze hield woord. Tot verbijstering van Harry kocht Gea een Honda Deauville 650. Harry werd aan de kant gezet. Een clublid ontfermde zich over Harry, wiens toekomst nu zeer onzeker is.......

En Gea? Gea rijd vrolijk en gelukkig rond op haar mooie, rode 'raket'.


... Gea's 'Raket' ...



Naschrift III


Arno nam Harry over. Niet om te repareren, maar om hem uit elkaar te halen, en de onderdelen te verkomen. Na een paar dagen maakte hij de motor open, en vond een afgebroken nokkenas. Niet echt een typische CX-fout. Maar genoeg om Harry voorgoed buiten werking te stellen.


... nokkenas ...
Foto door Arno L.





Terug naar de Motorpagina