Terug naar de Motorpagina


Klussenlijst




Voorvorkkeerring

... voorvorkkeerring ...
... voorvorkkeerring ...

Aan een motor blijf je sleutelen. Ook, nee, zeker aan een motor die de nodige weg-ervaring en kilometers heeft. Ondanks de goede staat waarin ik de motor kocht, en die me de eerste 1500 kilometers vrij probleemloos deed rijden, komen er toch een aantal klussen aan.

Tijdens de rit van Uitgeest naar Ede had ik al gemerkt dat er een beetje voorvork-olie uit de linker voorpoot kwam. Dat duidde op een lekkende oliekeerring. Hiervoor moeten de beide voorpoten uitgebouwd worden. Wanneer je aan één poot de oliekeerring gaat vervangen, kun je eigenlijk net zo goed dezelfde handeling aan de andere poot uitzoeren, zodat links en rechts gelijk blijven in onderhoud. Dit klusje staat voor de "winterstop" gepland.


inlaat rechts
... inlaat rechts ...
inlaat links
... inlaat links ...


Inlaat rubbers

Toen ik de inspectiedop op het carter verwijderde, voordat ik de kleppen ging stellen viel mijn oog op het rubber tussenstuk tussen de carburateur en de cilinder. Het "inlaatrubber", de verbinding tussen de carburateur en de cilinder was gescheurd, of beter gezegt bezig in te scheuren. Bezorgd controleerde ik de andere cilinder, links. Ook daar was een scheur zichtbaar. Wat heen en weer zoeken op DE vraagbaak voor de CX, de Dutch Honda CX-500 club leerde me dat een scheur in het inlaat rubber kan leiden tot 'valse lucht' en dus een te arm mengsel, waardoor de prestaties van de motor ernstig verminderen.

Anders gezegd : Dan doet hij het niet meer.

Dus nu ben ik op zoek naar inlaat rubbers. Als dat niet gaat lukken dan worden de scheuren voorlopig afgedekt met stukken fiets- of bromfietsbinnenband. Dat schijnt, ook volgens de site, een heel goede nood oplossing te zijn. De beste oplossing is natuurlijk de echte rubbers, maar dat kost nog even wat, dus dat moet wachten.


Benzine-tank

Mijn Honda CX500(z) is 27 jaar oud. De plaats waar dat het duidelijkste te zien is, is de benzinetank. Die ziet er niet uit. Soms laat ik me verleiden om naar al die fraai opgepoetste, en serieus gerenoveerde motoren op in de showroom van de CX-club te kijken. De uren werk, technische kennis, en zeker ook een redelijke zak met Euro's straalt van deze fantastisch mooi opgeknapte motoren af. Maar in de eerste plaats, en voor alles, is de liefde voor de CX zichtbaar. Echt, wil je een mooie motor zien, kijk dan eens tussen de motoren in de showroom.

tank
... deuk ...
tank
... krassen ...
Mijn eigen Honda heeft geen opgepoetst uiterlijk. Ik heb een mooi voorspatbord, maar daarmee is alles dan zo'n beetje gezegd. Ik ben domweg niet in staat om zoveel aan geld en tijd te investeren, dat de CX er weer showroom-nieuw uit komt te zien. De liefde is er wel, de wens ook. In elk geval wil ik wat aan de tank gaan doen. De deuk rechtsvoor, waar in het verleden waarschijnlijk de rechtervoorpoot de tank heeft geraakt, stoort niet echt, die is als ik rij toch niet te zien. Wat ik niet zie daar heb ik ook geen last van. Anders is het met de krassen en kale plekken op de bovenzijde van de tank. Dat stoort toch heel wat meer. Maar waar haal ik een andere tank vandaan ? Ik heb al zitten denken om een oude CX over te kopen, maar ja, dat kost veel geld. En ik heb vrijwel nergens een tank met deze rode striping gezien.

Dit is duidelijk een hele lange termijn project. Het is een kosmetisch probleem, niet technisch, en helemaal niet een "veiligheid" - probleem. Maar misschien is een tanktas al voldoende om het meeste kwaad te verbergen....




Terug naar de Motorpagina