Terug naar de Motorpagina


Een Rickman uit Landgraaf


Hoe een balletje kan rollen...

Na de kuip-ruil met GJK had ik toch het idee van, wat is het nu. Een fototje op het forum gaf de waarschijnlijke oplossing : een Rickman Century Sportkuip. Een sportkuip is niet helemaal mijn eerste keus, maar misschien is er nog wat mee te doen. Okee, dat komt dan later. Wat is er in de tussentijd verder te doen op CX gebied ? Ik kijk wat op het forum van de Dutch Honda CX-V club rond....

En toen kwam 'Marcomazda' met z'n CX ruil om de hoek. Hij had een mooie CX500E, met een fraaie tourkuip, en die wilde hij wel ruilen tegen een oudere CX. En ja, dat was voor mij heel erg aanlokkelijk, en zou best heel voordelig uitpakken. Maar eerlijk is eerlijk, het zou voor Marco een slechte ruil zijn. Maar Marco had een ander idee. Op een zoldertje, zo mailde hij, had hij nog een rode Rickman Polaris liggen, compleet met ruit, bevestigingsbeugels en lowers. Hij wilde die best ruilen tegen mijn smallere sportkuip. Of ik interesse had ?
Ja, natuurlijk! Natuurlijk wilde ik heel graag mijn sportkuip ruilen voor een grote brede echte Polaris!! Na wat heen en weer gemailt te hebben hadden we een afspraak. Vrijdag de 16de februari zou ik naar Landgraaf komen.

Het was een vrij vlotte reis met de auto, over de A50, langs Eindhoven, en verder over de A2 en de A76 naar Landgraaf. In Landgraaf aangekomen raakte ik even de weg kwijt. 'Dan maar even vragen' dacht ik, en draaide het raampje open. 'Mevrouw, ik zoek nummer xx in de zus-en-zo straat'. Tja, en wat blijkt dan ? Ik was twee huizen te ver doorgereden....

Marco was er even niet, maar ik maakte kennis met zijn vrouw, en één van de twee honden. Koffie werd aangeboden en lekkere koek. En toen was Marco er al. Eerst maar de Century uit de auto gehaald. Toen naar de garage.


...een hele garage vol met klassieke motoren

En dat was even wat anders. Een hele garage vol met klassieke motoren. Die Marco heeft in de loop der jaren een hele aardige verzameling klassiekers opgebouwd. Het merendeel is MZ, waaronder een MZ zijspan, maar er is ook een originele DKW, in rijdende staat. Maar wat mij natuurlijk het meest opviel was die hele mooie witte CX 500 E. Het was ook de grootste motor uit zijn verzameling, en de allernieuwste.


...de DKW..

Eerst moest ik even bij de DKW kijken. En bij zo'n motor verwacht je eigenlijk of een roestbak, te vies om aan te pakken, of een met veel zorg en moeite gerestaureerd exemplaar, wat hoogstens met een fluwelen handschoen even aangeraakt mag worden, en adem vooral niet op de lak.
Maar deze niet. Deze motor rijd gewoon nog. Okay, her en der is in de loop van de tijd toch heel wat vervangen, maar altijd door origineel. Laat ik zeggen dat de motor eruit ziet alsof 'ie een jaar of tien, twaalf is gebruikt. Niet extreem opgepoetst, niet verwaarloosd, maar een gewone gebruiksfiets. En dat is 'ie nog steeds. Marco gaat er soms gewoon mee op pad, vertelde hij me, omdat het lekker rijd. En dat maakt deze DKW tot een aparte motor.

...MZ...

Verschillende MZ motoren stonden naast elkaar, in verschillende stadia van opknappen. Marco vertelde dat bijna alle MZ motoren nog gewoon rijdbaar zijn, en regelmatig ook gebruikt worden.


...MZ met zijspan...

Het zijspan is deze zomer, of anders in 2008, aan de beurt om eens helemaal opniew in de verf te worden gezet. technisch loopt het geval als een zonntje, maar de buitenkant is niet helemaal top.


...CX 500 E...

Om op zijn zoldertje, boven de garage, te komen moest het zijspan naar buiten, maar ook de CX 500 E. Daar stond 'ie dan. Ondanks de scheur in het zadel vond ik deze CX wel heel erg mooi. De kuip paste prima bij de lijnen van de motor, en in tegenstelling tot bijv. een Polaris of een Windjammer maakte deze volle kuip de machine slanker.


... rubbers in 't vet ...

De motor verkeerde in prima staat, klaar om weg te rijden, met de inlaatrubbers in het vet gezet. Marco vertelde dat het vet er voor zorgde dat de rubbers niet snel uitdroogden.
Terwijl ik nog vol bewondering naar de 'E' sta te kijken start Marco de motor. Ik hoor direct een verschil met mijn eigen rammelende 'rode rakker' Deze CX snort als een naaimachientje. Geen enge bijgeluiden, keurig netjes afgesteld, geen tikjes in de machine te horen. Marco vertelde dat hij de klepspeling in en uit met 0.02 heeft verhoogd. Tja, ik snap het principe van de verbrandings motor best wel, maar dit gaat me boven mijn technische pet, Hier moet ik goed over nadenken. De Cx voelde zich er lekker bij, zo te horen. Dus vertrouwde ik op Marco's technische kennis.


... daar rij ik dan, op een 'E'...

En dan vraagt Marco zo langs zijn neus weg : "Wil je een stukje ?"
Ik ? Wat denk je, kan dat wel ? "Ach joh," zegt 'ie, "hier de straat op en neer kan best zonder helm." Ik geloof hem best wel, maar toch....
Bij het wegrijden uit Ede heb ik, omdat je nooit weet wat er gaat gebeuren, toch mijn eigen helm in de auto gelegd. Ik duw Marco de camera in handen en loop op een holletje naar de auto, pak de helm, en draaf terug. Leren jas heb ik, handschoenen zitten in de helm, alleen geen motor-broek of laarzen. Even later zit ik op de 'CX500 E'. Een fantastisch goede zithouding, en na een korte zwaai naar Marco vertrek ik. Daar rij ik dan, op een 'E'. Einde straat, keren, andere kant einde straat, en terug naar Marco, die snel nog even een foto neemt.


... ziet er goed uit ...

Het ziet er goed uit, denk ik zelf. Nu ik m'n helm heb vind Marco het prima dat ik een klein rondje rij. En zo rij ik op een heerlijk soepel reageerende machine door Landgraaf. Even is er een stuk waar ik 70 mag, en de Cx onder me snort van genoegen. Ik trouwens ook. Veel te snel naar mijn zin ben ik weer terug. Ik heb genoten van dat korte ritje. Ik weet dat de motor te koop is, maar dat kan ik echt niet rond krijgen. Jammer, heel jammer.....


... een Rickman Polaris ...

Nu is de kuip aan de beurt. Staande op een wankel laddertje vist Marco de verschillende delen van z'n zoldertje. De Century kuip wordt net zo snel weer op het zoldertje opgeborgen. En daar ligt 'ie dan. Een Rickman Polaris. Marco heeft ook een speciaal frame, op maat gemaakt voor een CX. Hierdoor vervalt de noodzaak om de onderste twee bevestigingsbouten te verlengen. Voorzichtig leggen we alles in de Fiat. Nogmaals in de garage kijk ik nog even naar Marco's lange termijn project. Een Amerikaans frame van het merk "Drag-Specialities" volgens het (voorlopig geschorste) kenteken, met een Yamaha XS 650 motor, fraaie wielen en een bijzondere voorvork. Het zal nog wel even duren voordat die de weg op kan, maar het heeft geen haast, vind Marco. Dan is het tijd om weer naar huis te gaan. 't Is al laat, en tot Ede is het nog ver.

Het is negen uur als ik na een zeer vlotte reis thuiskom, maar toch.... eerst even passen of de kuip door de poort kan. Het past ! Dus als ik deze kuip op mijn CX monteer, kan ik nog gewoon in- en uitrijden.
Het is een bijzondere en prettige middag geweest. De kuip krijgt voorlopig een beschemd plaatsje achter in de schuur, totdat er tijd en plaats gevonden kan worden voor de montage. Laten we hopen dat dat niet al te lang duurt......




Terug naar de Motorpagina