Olie en Filter vervangen |
|
Op een niet zo'n goede zaterdagavond kwam ik terug van kennissen in
Geldermalsen. Het was mijn eerste rit in het donker met de CX, en de weg
was hier en daar glibberig gebleken. Niet zo glibberig dat ik was
gevallen, maar toch. En toen op het forum een antwoord van mij als
onverstandig werd bestempeld (en het waarschijnlijk ook was), was dat
net de spreekwoordelijk druppel die de emmer doet overlopen. De CX moest
eruit, dan maar niet motorrijden. Ik zat even ik een heftige dip, zoals
dat heet. Bemoedigende woorden, o.a. van de CX-clubbers, trokken me er weer overheen. |
|
Goed, de motor gaat niet weg, maar wat dan ? |
|
Olie verversen, natuurlijk, en het filter meteen vernieuwen, want dat was
één van die kwarweitjes die ik me had voorgenomen om aan deze motor te
doen. Jaren geleden, ten tijde van de CB550k3, had ik het ook zelf willen
doen, maar het was er nooit van gekomen. En nu stond er hier een motor,
waarvan ik niet wist wanneer de olie en het filter vervangen waren. Het
was minstens 2000 km, maar het zou zomaar 20.000 km geleden kunnen zijn.
Eerst maar eens de spullen bij elkaar scharrelen. Wat heb ik nodig ? |
a | Een filter |
b | 2,5 tot 3 liter olie |
c | Iets om de olie in op te vangen. |
d | En een paar ringsleutels. |
Als eerste een filter, da's logisch. Dus werd de telefoon gepakt en
THV motoren in Veenendaal gebeld.
Die had gelukkig een filter op voorraad. Dus ik naar Veenendaal, en om
het aangename met het nuttige te combineren, op de motor. De oude olie moet
een beetje op temperatuur zijn voordat je 'em aftapt, volgens het handboek.
De eerste honderden meters waren weer even onwennig, maar de zon
scheen, het was droog en ach, al met al was het een mooie dag. In Veenendaal
was er, behalve het filter, ook een kopje koffie voor me. Best lekker. Na de koffie weer terug naar Ede. CX achter het huis, volgende punt van m'n lijstje. En dat was maar goed ook, want naar mijn mening was de olie nu echt een beetje te warm om af te tappen. |
|
|
|
In het handboek van Peters, "Reparatie en Onderhoud aan de CX500 V-twin"
werd eerst opgezocht welke olie ik kon gebruiken. Ik had ooit al gehoord
dat minerale olie het beste was, maar dat een half-synthetische olie ook
heel goed kon. Ergens, en ik weet echt niet meer waar, had ik ook gelezen
dat half-synthetische olie na maximaal twee jaar vervangen diende te
worden. Dat staat dus op het klussen lijstje voor Oktober 2008.
|
|
Garage Damink, waar de auto in onderhoud is, is vijf minuten lopen, of
tien minuten per auto. Daar kocht ik een drietal litertjes half-synthetische
olie SAE 15W40. Weer
terug naar huis, en op zoek naar iets om de olie in op te vangen. Volgens
het boek "een bak met een inhoud van meer dan 2,5 liter" , maar waar vind
je zoiets ? De aardappelpan uit de keuken was wel zo groot, maar dat geeft
de aardappels 's avonds zo'n rare bijsmaak. De oplossing was eenvoudig. Drie lege plastic melkflessen werden gepakt, en van één werd de zijkant verwijderd. Zo had ik een opvangbak van ongeveer 1,5 liter, en twee opbergflessen van 2 liter elk. Ruim voldoende dus. Vervolgens werden ring 12 en ring 17 opgezocht, en klaargelegd voor gebruik. Na temperatuur controle aan de cilinders (even voelen) vond ik het toch wel tijd om het echte werk aan te pakken. Voor de zekerheid werd er ook een plastic bakje opgezocht, en wat lappen. Tot zover de voorbereidingen. (Naschrift Later bleek dat ik beter toch "echte" motorolie 10W40 had kunnen aanschaffen. Het werkt wel.... maar de koppeling van een CX kan er niet zo heel goed tegen, en gaat stroef en moeilijker dan normaal ) Het bakje werd onder de aftapplug geplaatst, en de geimproviseerde opvangbak erin. Daarna werd de aftapplug losgehaald. Het bleek een standaard plug te zijn, en niet eentje met een magneet die ijzerslijpsel vasthoud. De olie was handwarm, en liep vlot in de opvangbak. Toen die halfvol was werd de plug weer even vastgedraait, en werd de opvangbak geleegd. Daarna werd de plug weer verwijdert om de rest van de olie eruit te laten lopen. Ondertussen maakte ik het oliefilter-huis los, en ook daar liep, zoals verwacht, wat olie uit. Eerst nog even snel de olie uit m'n opvangbakje wegwerken, en dan de lege opvangbak weer op z'n plaats. |
|
Terwijl ik binnen lekker aan een kopje thee zat drupten de laatste restjes olie uit de CX. De weggenomen onderdelen lagen netjes naast elkaar op een plastic tasje te wachten op het vervolg. Als eerste was het filterhuis aan de beurt, waaruit het oude filter werd verwijdert. Goed kijken naar eventuele ongerechtigheden die misschien waren achtergebleven in het filterhuis leverde niets op. |
|
|
|
>
De olie was nu helemaal uitgedrupt. Dus ik vond het tijd om het nieuwe
filter te monteren. Achtereen volgens werden eerst de veer, dan de ring,
en tot slot het nieuwe filter over de bout van het oliefilterhuis
geschoven. Die is overigens nog standaard, geen 17mm moer opgelast of zo.
Het samenstel van filter en huis werd met zorg op de juiste plaats
gemonteerd, en ook de aftapplug werd weer geplaatst. |
|
Vervolgens werd er, heel voorzichtig, weer olie in het cater gedaan. En
misschien denk je : "ach, maar 2,5 liter" maar dat duurt toch een hele tijd
om zoveel door zo'n gaatje te gieten zonder te knoeien. Ik bleef bijvullen
totdat de peilstok aangaf dat het carter vol zat, dus (bijna) totaan het
randje. Dop erop. Even laten lopen, controleren. Het peil was iets
gezakt, maar dat was logisch, omdat er nu een heleboel olie aan
motoronderdelen kleefde. Ik was best tevreden.
Tot slot werd het oude oliefilter gesloopt. Stukje voor stukje werd gegeken
of er niet een stukje koper of aluminium te vinden was. Die nauwgezette
inspectie leverde drie minuscule deeltjes aluminium op. Niet iets waar
ik me zorgen om wilde maken. |
|
... oliefilter ... |
... nauwgezette inspectie ... |
Even proefdraaien liet het oliedruklampje
snel uitgaan, en ik besliste dat dat ook in orde was. De boel werd
opgeruimd, olie weggezet, en gereedschap schoongemaakt. En in de computer
werd op de juiste plaats opgetekend dat de CX een olie beurt had gehad.
Zo, dat was dat. |
|
|