Terug naar de Motorpagina


CX-onderdelen dag



... Onderdelendag in Veghel ...

Op 15 April was de onderdelen dag van de Dutch Honda CX club. Inderdaad, zoals in de aankondiging stond, een mooie gelegenheid om dat onderdeel te vinden waar je al zolang maar zoek. Ik was niet echt zoekende, maar toch ..... Het zou gebeuren in Veghel, en dat is niet zo gillend ver bij Ede vandaan, een 70 kilometer maar. Amper een uurtje rijden. Toen ik had besloten dat ik ging, keek ik ook wat aandachtiger naar het prikbord, rubriek Vraag en Aanbod. Daar wist ik een set handvaten te reserveren, want de handvaten van de "Rakker" waren wat rot.

Ook Theo J. uit Bennekom ging naar de onderdelendag, en we besloten samen te rijden. Om 9:30 vertrokken we uit Bennekom, en reden in een vrij rustig tempo naar Veghel. Het weer werkte bijzonder mee, en het was gewoon warm te noemen in het motorpak.

Na een korte tussenstop kwamen we om ongeveer 11:30 in Veghel aan. Dat we op de juiste plaats waren was duidelijk. Motoren en motoronderdelen, het kon niet missen. De motoren, Theo's rode GL650 Silverwing en mijn eigen CX500z, de "Rode Rakker" werden naast elkaar geparkeerd, in de schaduw. Jas uit en helm af, wat het was echt warm, die dag.


... geparkeerd ...

Ik ging eerst eens op zoek naar de koffie, maar o, schande, die was er nog niet. Dan maar even wachten, enj in de tussentijd langs de uitgestalde koopwaar gaan. En er werd veel aangeboden. Niet allen losse onderdelen, zoals klepdeksels, spiegels, valbeugels, carburateurs, sturen, en wat er verder maar mogelijk is, ook stonden er twee motoren, waar ter plakke onderdelen vanaf gehaald konden worden. Een complete voorvork van een "c" stond er, en nog veel en veel meer. Heeft u een ander blok nodig ? Geen probleem : de onderdelen beurs heeft het.

Eerst ging ik op zoek naar mijn handvaten, en toen dat geregeld was werd de overige koopwaar eens goed bekeken. Wat een hoop spullen. Vrijwel alles wat je voor de CX nodig kunt hebben is hier te krijgen ... voor een prijs. Ik vind twee inlaatrubbers voor de "Rakker", en twee tankrubbers, de kleine ronde ophang rubbers waar de tank-ophangogen overheen schuiven.

Maar het is niet alleen een zaak van kopen en verkopen. Ook is de onderdelendag een kans voor kletsen, bijpraten, kennismaken. En natuurlijk voor de verhalen rond 'jouw' motor. Gezelligheid staat ook hoog bij de onderdelendag, alhoewel er ook momenten zijn om even bij te komen, in de schaduw.

... bijpraten ...


... in de schaduw ...

Er komen steeds meer motoren het terrein oprijden. CX-en, en nog meer CX-en. Af en toe zit er een vreemde eend tussen, zoals een Harley-Davidson, en zag ik nou ook een Goldwing ?? Gekochte onderdelen worden deels direct gemonteerd, zoals een windschermpje op een CX550 c


... nog meer Cx-en ...


... windschermpje ...

Vanwege een moeilijk verhaal over bobines, wat juist in deze tijd rondgaat op het forum, besluit ik ook een set bobines te kopen, compleet met bougiedoppen. De bobines worden ter plekke van een CX gesloopt. Ik sta nog een tijdje naar spiegels te kijken, maar besluit dat toch niet te doen. Gehandeld wordt er overal, en overlegd. "Past dit op mijm Cx type zus ?", is vaak de vraag. En dan is er altijd wel een clublid te vinden die er het naadje van de technische kous van kan vertellen. Technisch overleg van het hoogste nivo, onder het genot van een kopje koffie, of staande in de zon.


... overleg ...

Ik heb eigenlijk alles wat ik nodig heb, en waar ik ruimte voor heb. Maar op de valreep koop ik nog een hoog stuur, compleet met alle handels en kabels. De remset, cilinder en handel, zit er niet bij, maar de prijs is hartstikke laag, en ik kan het echt niet laten liggen. Als de Polaris er ooit op gaat, dan vast ook dit stuur! Met een flink stuk tape wordt het geheel achter op het zadel vastgezet. Dat verlies ik voorlopig niet meer.

Theo heeft ook de meeste dingen die hij zocht gevonden. Voldaan wordt de terugweg aanvaard. Het volgende punt is natuurlijk om alles te in goede staat te brengen, en daarna netjes te monteren, maar dat is een heel ander verhaal.



Terug naar de Motorpagina